کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پژوهشگران مدعی شدند

تأثیر معکوس تنش در بهره هوشی مردان و زنان

17 فروردين 1393 ساعت 14:22

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، کارهای پر تنش مانند سخنرانی در جمع باعث کاهش هوش اجتماعی- احساسی مردان و برعکس، افزایش هوش زنان می‌شود.


به گزارش ایسنا، محققان دانشکده بین‌المللی مطالعات پیشرفته (SISSA) با همکاری محققان ‌دانشگاه فرایبورگ و بخش علوم اعصاب شناختی دانشگاه وین تأثیر شرایط پر تنش بر میزان بهره‌هوشی (IQ) اجتماع مردان و زنان را مورد مطالعه قرار دادند.

به گفته «کلاوس لام» یکی از نویسندگان مطالعه و از محققان دانشگاه وین، فرضیه مطرح شده بر این اساس بود که افراد با میزان تنش بالا تمایل به رفتار خودخواهانه دارند و دیدگاه خود محور باعث کاهش بار عاطفی- شناختی فرد می‌شود.
تنش با کاهش هوش اجتماعی- احساسی و توانایی همدردی البته فقط در مردان همراه است. پژوهشگران این فرضیه را از طریق حضور داوطلبان در سخنرانی‌های عمومی یا هنگام انجام محاسبات ذهنی مورد بررسی قرار دادند؛ سپس از داوطلبان خواسته شد تا حرکات خاصی را تقلید کرده یا احساسات دیگران را تشخیص دهند.
نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، تنش باعث تضعیف کارآیی و عملکرد مردان در زمان تقلید حرکات خاص یا تشخیص احساسات دیگران می‌شود، درحالیکه هوش احساسی و شناختی زنان با افزایش چشمگیری مواجه می‌شود.
نتایج این پژوهش در مجله Psychoneuroendocrinology منتشر شده است.


کد مطلب: 23597

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23597/تأثیر-معکوس-تنش-بهره-هوشی-مردان-زنان

میگنا
  https://www.migna.ir