پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۸
کد مطلب: 23620
۱

همه عوامل حساسیت‌زا

همه عوامل حساسیت‌زا
این سلول ها وظیفه واکنش سریع به ورود اجرام خارجی را دارند و در صورت ورود این جرم ها واکنش هایی مثل عطسه، سرفه، آبریزش بینی و ایجاد التهاب سطح پوست ـ که کهیر نامیده می شود را موجب می شوند.
واکنش هایی که توضیح داده شد کاملا طبیعی و عادی است. برای مثال هنگام آلودگی هوا که ذرات معلق درشتی در هوا باشد، ایجاد سرفه و عطسه کاملا طبیعی است و حساسیت تلقی نمی شود. مشکل زمانی ایجاد می شود که به دلایل مختلف سلول های واکنشی بدن، بیش از حد تحریک شوند و واکنش های شدید ایجاد کنند. در این صورت فرد دچار بیماری حساسیت یا آلرژی شده است. همانند یک کودک که به محض حضور در هوای آلوده دچار سرفه و تنگی نفس شدید می شود که به آن آسم حساسیتی می گوییم یا یک زن جوان که در فصل بهار به دلیل وجود گرده گیاهان دچار عطسه و قرمزی چشم می شود.

همان گونه که توضیح دادم همه اندام هایی که در معرض عوامل محیطی اند و کارشان محافظت از سایر اعضاست، در معرض آلرژی هستند. پوست، بینی، مخاط دستگاه تنفسی و مخاط دستگاه گوارشی از این جمله اند که انواع آلرژی ها شامل کهیر، آسم، اسهال های حساسیتی و رینیت آلرژیک را ایجاد می کنند. رینیت آلرژیک که ترجمه آن التهاب بینی حساسیتی است دارای علائمی شامل عطسه کردن پی در پی، آبریزش بینی، خارش بینی و چشم، بسته شدن متناوب بینی ها، قرمزی چشم، خارش حلق و اشک ریزش است. واضح است که این علائم خیلی شبیه سرماخوردگی است و بسیاری از بیماران به اشتباه تصور می کنند که مرتب سرما می خورند.

سرماخوردگی در اثر ویروس ایجاد می شود و یک دوره سه روزه را طی می کند و همراه با تب خفیف و درد خفیف بدن است و بعد از این دوره بر طرف می شود. در حالی که در رینیت آلرژیک عطسه و آبریزش بینی و چشم مهم ترین علامت هاست و درد و تب معمولا وجود ندارد و مدتی طولانی علائم باقی می ماند. گاهی با ورود یک حیوان خانگی و به دلیل موها یا پرهای آن حیوان یکی از اعضای خانواده دچار آلرژی می شود.
گاهی وجود تعداد زیادی سوسک در خانه باعث آلرژی می شود و گاهی استفاده از رختخواب هایی که حاوی پر یا پشم است آلرژی ایجاد می کند. در تمام این موارد درمان اصلی اجتناب از آلرژن هاست. در واقع می توان قبل از این که به داروها متوسل شد با شناخت بموقع ماهیت حساسیتی بیماری مثلا از حیوان خانگی دوری کرد یا روی تشک و بالش را با پارچه ای عایق پوشاند یا با استفاده از فیلتر هوای منزل را عاری از مواد حساسیت زا کرد و به این ترتیب آلرژی را درمان کرد.
دکتر رضا کریمی - فوق تخصص بیماری های غدد

جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ