جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ / ۲۲:۴۹
کد مطلب: 23699
۱
یک فلوشیپ خواب:

بیش از 35 درصد کودکان، اختلالات خواب را تجربه می‌کنند

 دکتر شبنم جلیل القدر در گفت وگو با ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: محرومیت از خواب و یا خواب ناکافی بر روی سلامت جسمانی، رفتار، توانایی یادگیری کودک و در نهایت کیفیت زندگی خانواده تاثیر می‌گذارد.

 

وی با بیان اینکه بیش از 35 درصد کودکان در مرحله‌ای از زندگی خود اختلالات خواب را تجربه می‌کنند، گفت: در حدود 3 تا 27 درصد کودکان به طور مکرر شب‌ها، خروپف می‌کنند و 1 تا 13 درصد آنها دچار آپنه انسدادی خواب (وقفه تنفس هنگام خواب) هستند.

 

این فلوشیپ خواب به مطالعه کیفیت خواب کودکان 3 تا 6 ساله ایرانی اشاره و اظهار کرد: 11.6 درصد کودکان بیش از 3 شب در هفته خرو پف دارند و متوسط زمان خواب در این کودکان به طور معنی داری پایین‌تر از میزان طبیعی سن آنها بود.

 

 44.3 درصد دانش آموزان دختر و پسر مدارس ابتدایی اختلال خواب دارند

  وی ادامه داد: در این مطالعه 41.4 درصد کودکان بیش از 30 دقیقه طول می‌کشید تا به خواب بروند و 44.3 درصد دانش آموزان دختر و پسر مدارس ابتدایی کشور اختلال خواب دارند.

 این متخصص کودکان گفت: مشکلات خواب 21 درصد کودکان از نوع شدید است و شیوع شکایت خواب در نوجوانان بیش از 40 درصد گزارش شده است.

 جلیل القدر با بیان این مطلب که برخی کودکان مشکل در شروع خواب یا عدم توانایی حفظ ممتد خواب و یا هر دو مشکل را با هم دارند، افزود: رفتار، شخصیت خلق و خوی ذاتی در کودکان، رفتارهای خاص، دریافت اضافی مایعات، کولیک شیرخوارگی، آلرژی، عفونت، بیماری‌های عصبی، بیماری‌های پیش فعالی و کاهش توجه، داروها، عوامل کرونوفیزیولوژیک، سندرم فاز خواب تاخیری و یا زودرس، الگوریتم خواب نامنظم و ژنتیکی یا مادرزادی از مهمترین عوامل بد خوابی در کودکان محسوب می‌شود.

 این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه تعریف واحدی برای بدخوابی کودکان وجود ندارد، اظهار کرد: گرفتن شرح حال از والدین کودک در مورد خواب آنان و توجه به عوامل فردی، محیطی، پیشرفت تحصیلی و وضعیت تغذیه روزانه در درمان ضروری است.

 وی در پایان یادآور شد: احتمال وجود مسائل طبی، آلرژی، سابقه مصرف داروها، عوامل رفتاری و وضعیت‌هایی که سبب ایجاد درد در کودک می‌شوند باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود