کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با موافقت نمایندگان؛

مجوز مجلس به نمایندگان برای بکارگیری اعضای هیات علمی به عنوان مشاور

24 فروردين 1393 ساعت 11:48

نمایندگان مجلس با تصویب طرح استفساریه‌ای مقرر کردند که اعضای هیات علمی به عنوان مشاور نمایندگان به کار گرفته شوند.


به گزارش ایسنا، طرح استفساریه تبصره ماده 76 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با 170 رای موافق، 14 رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید. موضوع استفساریه این بود که آیا منظور از کارکنان یا کارشناسان دستگاه‌های مشمول ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری مصرح در تبصره ماده 76 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شامل اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز می‌باشد یا خیر؟

در پاسخ به این استفساریه آمده است که منظور از کارکنان یا کارشناسان دستگاه‌های مشمول ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع تبصره ماده 76 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شامل اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و کلیه افرادی که از دستگاه‌های مذکور حقوق دریافت می‌کنند نیز می‌باشد. تبصره ماده 76 آیین‌نامه مربوط به این موضوع است که در هر دوره مجلس نمایندگان می‌توانند حداکثر پنج نفر از کارکنان یا کارشناسان دستگاه‌های مشمول ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری شامل تمامی دستگاه‌های اجرایی را برای بکارگیری در دفتر ارتباطات مردمی جهت امور مشاوره‌ای، اداری و خدماتی از دستگاه ذیربط درخواست کند.

نمایندگان با این مصوبه ابهام موجود در آیین‌نامه را اینگونه رفع کردند که اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی باید در صورت درخواست نمایندگان برای بکارگیری در دفتر ارتباطات مردمی داده شود. در جریان بررسی این طرح علیرضا خسروی نماینده سمنان به عنوان مخالف، گفت: آیین‌نامه داخلی قانون اساسی مجلس است بنابراین نباید تغییرات پی در پی در آن ایجاد شود. این رویکرد ممکن است به مجلس ضربه وارد کند.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که بین مراکز علمی و پژوهشی فاصله نیفتد اما این اتفاق با این استفساریه رخ می‌دهد. به گفته خسروی، بعد از تصویب ماده 76 قانون آیین‌نامه در مورد بکارگیری حداکثر پنج کارشناس یا کارکنان دستگاه‌های اجرایی، کلا 200 نفر به کار گرفته شده است که باید این اشکال برطرف شود.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان نیز به عنوان موافق این طرح گفت: هدف از تصویب ماده 76 آیین‌نامه استفاده از نظرات کارشناسی نیروهای متخصص بود چون اگر نمایندگان افراد دانشمند و آگاه وجود داشته باشد می‌توان از نظرات کارشناسی آنها استفاده کرد که این برای مجلس بسیار خوب است.
وی افزود: علیرغم وجود این ماده هنگامی که نمایندگان درخواست بکارگیری کارشناسان را از دستگاه‌های مربوطه مطرح می‌کردند آنها حاضر نمی‌شدند که اعضای هیات علمی خود را در اختیار نمایندگان قرار دهند به همین دلیل این استفساریه مطرح شد تا در صورت تصویب، نمایندگان نیز از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برای مشورت استفاده کنند.


کد مطلب: 23792

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23792/مجوز-مجلس-نمایندگان-بکارگیری-اعضای-هیات-علمی-عنوان-مشاور

میگنا
  https://www.migna.ir