پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۶
کد مطلب: 23929
۰

مادران ديروز و امروز

مادران ديروز و امروز
**

«بچه هاي الان کجا ؛ بچه هاي قديم کجا؟! بچه که بوديم از صبح تا شب با يک عروسک پارچه اي سرگرم بوديم، اما حالا يک بچه به اندازه پنج تا از بچه هاي قديم خرج دارد و البته مسئوليت. بيشتر مسئوليت هم روي دوش مادر است، مسئوليتي که مادرهاي ديروز هيچ وقت تجربه نکرده اند.»

**

اين جملات نظر بسياري از مادران قديمي و مادران جوان يا به قول معروف مادران امروزي است. اما به راستي تفاوت  مادران ديروز و امروز چيست؟ از يک سو مادرهايي که اکنون مادربزرگ شده اند هميشه معتقدند با وجودي که سختي هاي بيشتري کشيده اند ولي هميشه در کنار فرزندان خود بوده اند، حال آن که مادر جواني که از صبح تا شب سر کار مي رود ديگر رمقي براي سر و کله زدن با همسر و فرزند ندارد و نمي تواند براي شان سنگ صبور باشد، از سوي ديگر مادران جوان معتقدند که مسئوليت شان بيشتر شده و تربيت فرزندان امروز در کنار مشکلات اقتصادي کار آنان را حسابي سخت کرده است.

 

پيشرفت فناوري تربيت فرزندان را سخت کرده است

خانم صفارزاده در ۱۲سالگي مادرش را از دست داده است و خودش در حال حاضر ۲فرزند دارد. اين مادر معتقد است وظايف مادري در زمان حال بسيار سخت تر از زمان گذشته است. او مي گويد: پيشرفت فناوري باعث شده است که فرزندان از پدر و مادرها دور شوند و بيشتر به سمت رايانه و بازي هاي رايانه اي تمايل پيدا کنند و به همين دليل، کار مادرها براي تربيت صحيح فرزندان سخت تر شده است.

 

مادري چه در گذشته و چه امروزه سخت است و مقدس

مادر جوان درحال تماشاي بالارفتن دختر ۳ساله اش از سرسره است. خانم هراتي معتقد است که مادرهاي قديم سختي هاي خاص خودشان را داشتند و مادرهاي امروزي هم با سختي هاي ديگري مواجه هستند. او ادامه مي دهد که، بيشتر مشکلات مادران قديم، ناشي از کمبود امکانات بود، اما مادران امروزي بيشتر درگير مسائل رواني و عاطفي فرزندان شان هستند. ولي در هر صورت مادربودن مقدس است و سرشار از مسئوليت چرا که تربيت يک نسل به عهده مادران است.

 

مادرهاي امروزي در تربيت فرزندان شان مصمم نيستند

با همسرش روي صندلي نشسته است. نتيجه زندگي چند ده ساله آن ها، ۲پسر و ۲دختر است. خانم منصوري مي گويد مادرهاي قديم فرزندان شان را با ادب و با ايمان بزرگ مي کردند اما برخي از مادرهاي امروز مثل مادرهاي قديم در تربيت فرزندان شان مصمم نيستند. اين مادربزرگ نمي داند چرا بعضي مادرها با اين همه امکانات رفاهي که در اختيار دارند مثل ماشين لباسشويي و ... باز هم وقت کم مي آورند و به کارهاي منزل و تربيت فرزندان نمي رسند!

 

سخت تر از گذشته

۷سال است که ازدواج کرده است. خانم بناييان معتقد است انجام وظايف مادري، امروز خيلي سخت تر از گذشته است چون بچه هاي امروزي باهوش ترند و اگر بچه هاي قديم را مي توانستيم با شکلات راضي کنيم، بچه هاي امروزي با اسباب بازي هاي کنترلي هم راضي نمي شوند!

 

نقش مهم و محوري مادر

سکينه نيک، مدير مدرسه علميه حضرت خديجه (س) مشهد، معتقد است که نقش مادر در خانواده و تربيت فرزندان، بسيار مهم و محوري است. مادر در تکامل و سلامت جسمي و روحي فرزندانش، لحظه به لحظه نقش دارد و تاثيرگذار است. قرآن کريم وقتي بحث احترام به پدر و مادر را مطرح مي کند، مي فرمايد ما به انسان توصيه کرديم به پدر و مادرش احسان کند و مخصوصا مادرش که او را ۹ماه حمل کرده است.

 

تلاش بي دريغ مادران براي فرزندان شان

اين مدرس حوزه و دانشگاه درباره اين که هر زني براي مادرشدن بايد در قدم اول دانايي هايش را افزايش دهد، افزود: دانايي هاي مادر بايد هم در زمينه هاي روحي مثل تربيت و اخلاق و هم جسمي مانند حفظ سلامتي فرزندان افزايش يابد. با توجه به اين که سلامت روحي و جسماني روي هم تاثير گذارند، بنابراين مادرها بايد به همه اين مسائل توجه کنند.

 

عاطفه در مادران قديم رنگ و بوي بهتري داشت

اين مشاورخانواده ادامه داد: مادران قديم به سبک خودشان فرزندان شان را تربيت مي کردند و اين روزها با پيشرفت در حوزه هاي مختلف، مسائل حوزه تربيت هم به روز شده است. به طور قطع امروز تربيت ها هم متفاوت شده است ولي نمي توان گفت که تمام رفتارهاي مادرهاي امروزي درست يا اشتباه است. هرچند مادرهاي امروزي از لحاظ روحي و جسمي توجه بيشتري به فرزندان شان دارند اما چون مادرهاي قديم در تمام لحظات زندگي فرزندانشان در کنارشان بودند، به نظر من عاطفه در مادران قديم رنگ وبوي بهتري داشت. همين رابطه بهتر و وابستگي هاي عاطفي بين مادر و فرزند، فرزندان شان را از خيلي انحرافات حفظ مي کرد.

برخي از مادرهاي امروزي به دلايلي مثل اشتغال خيلي زود فرزندان شان را از خودشان جدا مي کنند و به مهدکودک يا فاميل مي سپارند. به طور طبيعي، چنين بچه هايي وابستگي هاي کمتري به مادرشان دارند و گاهي خلاء هاي عاطفي هم در آن ها ديده مي شود که در آينده آن ها، مشکلاتي را به وجود خواهد آورد.

 

قدردان زحمات مادر خود باشيد

نيک در ادامه افزود: با توجه به حقوق بالاي مادر، هيچ فرزندي نمي تواند هديه اي در شأن مادرش به او تقديم کند. سخن پيامبر اکرم (ص) که مي فرمايند: بهشت زير پاي مادران است، نشان دهنده شخصيت و ارزش بالاي مادران است.

با اين حال به نظر من بهترين هديه اي که مي توان در روز مادر به مادرها تقديم کرد رفتن حضوري به خانه مادرها، سپاس گزاري از آن ها به همراه بوسيدن دست شان و دعا براي سلامتي آن هاست.

 

استرس بيشتر مادران امروزي

از سوي ديگر پرک نارويي، روان شناس باليني معتقد است که مادران امروزي با استرس بيشتري نسبت به مادران گذشته به انجام وظايف مادري شان مشغول هستند. يکي از دلايل اين اضطراب، گسترده شدن مطالعات و به طور کلي بالارفتن اطلاعات مادرها درباره نحوه تربيت صحيح فرزندان است که باعث افزايش نگراني مادرها درباره تربيت فرزندان شان شده است.

يک دليل ديگر هم اين است که بعضي از مادرها شاغل هستند و با کمبود وقت مواجهند.افزايش نگراني و اضطراب مادران، روي نحوه ارتباط آن ها با فرزندان شان تاثيرگذار است.

 

چه بايد کرد؟

اين روان شناس باليني افزود: يکي از دغدغه هاي مادران امروزي به خصوص مادران شاغل، اين است که وقت بسيار کمي براي ارتباط با فرزندان شان دارند و همين مسئله آن ها را نگران مي کند. به خصوص مادراني که فرزندانشان را مهدکودک يا پيش پدر بزرگ و مادربزرگ شان مي گذارند، فکر مي کنند که تربيت بچه شان از دست آن ها خارج شده و تاثير مربي مهد يا مادربزرگش در زندگي فرزندشان موثرتر است. هرچند نمي توان از اهميت در کنار بچه ها بودن به راحتي گذشت ولي گذراندن زمان با کيفيت در کنار فرزندان هم بسيار مهم است. توصيه به اين مادران اين است که حداقل مهارت ارتباط موثر با فرزندان را بياموزند.رابطه با کيفيت و موثر بين فرزند و مادر يعني اين که مادر از لحظه هايي که با فرزندش مي گذراند، لذت ببرد و فکر و ذهنش در همان زمان فقط به فرزند و مسائل او معطوف باشد.



 
مجيد حسين زاده/ خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.