کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد

مرگ روزانه ۲ نفر در تهران بر اثر مصرف مواد/پیشنهاد خدمات جدید برای معتادان

30 فروردين 1393 ساعت 17:46

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: روزانه ۲ نفر در تهران جان خود را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست می‌دهند.


به گزارش فارس، بابک دین‌پرست در حاشیه بازدید خود از مرکز ملی مطالعات اعتیاد در جمع خبرنگاران گفت: هر روز در تهران دو نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان می‌دهند به طوری که ‌هزار و 700 نفر طی هفت ماه گذشته قربانی مصرف مواد مخدر شده‌اند.

وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر، دومین علت مرگ بعد از تصادف در کشور است، گفت: به اعتقاد من باید در موضوع درمان فراتر رویم. اکنون ما سرنگ را برای تزریق در اختیار معتاد قرار می‌دهیم، آیا بهتر نیست امکان تزریق را در همان مراکز بهداشتی فراهم کنیم تا معتاد زیرنظر پرستار مواد خود را تزریق کند؟

معاون درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: زمانی که این معتاد برای تزریق به سطح شهر و خیابان‌ها می‌رود، چهره شهر را آلوده می‌کند. ما که می‌دانیم سرنگ را برای تزریق مواد به این افراد می‌دهیم، پس چرا مکانی را هم برای تزریق فراهم نکنیم یا حتی هروئین خالص را در اختیار این معتادان بگذاریم تا این افراد بر اثر مصرف مواد ناخالص جان ندهند.

این طرف همچنین به بحث گرایش افراد به مواد مخدر اشاره کرد و گفت: متأسفانه 53 درصد معتادان ما شاغل، 63 درصد متأهل، 75 درصد دیپلمه و به بالا و 21.5 درصد دارای مدرک لیسانس هستند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که کسب لذت، کنجکاوی، تفریح و مشکلات روحی و روانی عمده‌ترین عوامل بروز اعتیاد در کشور هستند.

وی با انتقاد از نبود متخصص و پژوهشگر در حوزه اعتیاد گفت: مشکل دیگر ما عدم اجرایی شدن تحقیقات انجام ‌شده است و این بسیار دردناک است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر به گردش مالی میلیاردی قاچاقچیان مواد مخدر در جهان اشاره کرد و گفت: سهم قاچاقچیان مواد مخدر ایران 3 میلیارد دلار در سال است، ما باید بگردیم ببینیم این پول‌ها در کجا هزینه می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که زمینه کسب لذت برا ساس اصول دینی را در کشور فراهم کنیم و مراکز تفریحی خود را سامان دهیم تا گرایش به مصرف مواد مخدر کاهش یابد. سؤال اصلی در اعتیاد این است که آیا عامل اصلی اعتیاد در دسترس بودن مواد مخدر است یا اینکه ما در آگاه‌سازی مردم مقصر هستیم؟

وی با انتقاد از تغییر مواد مخدر از هروئین و تریاک به متادون گفت: فلسفه استفاده از متادون این بود که با استفاده از این ماده، اعتیاد کم کم رفع شود نه اینکه ماده مخدر تغییر کند. امروز معتادانی داریم که به متادون اعتیاد دارند و می‌گویند که ترک کردن هروئین بسیار آسان‌تر از متادون است.

 


کد مطلب: 23946

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23946/مرگ-روزانه-۲-نفر-تهران-اثر-مصرف-مواد-پیشنهاد-خدمات-جدید-معتادان

میگنا
  https://www.migna.ir