پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۹:۰۱
کد مطلب: 23951
۱

هشدار درباره ازدواج‌گریزی جوانان!

هشدار درباره ازدواج‌گریزی جوانان!
 

مشکلات در حوزه جوانان زیاد است و بی برنامگی مسئولان هر روز به این اوضاع آشفته دامن می زند، چون باوجود این که مسئولان از مشکلات نسل جوان کشور باخبر هستند، اما تاکنون راهکار مناسبی برای رفع مشکلات انتخاب نکرده و به ابراز نگرانی بسنده کرده اند. برای نمونه محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نخستین نشست مشورتی مجمع ملی خیرین ازدواج عنوان کرد: با بحران های مختلفی بر سر راه ازدواج جوانان روبه رو هستیم و در وهله نخست باید به بحران بی رغبتی یا بی انگیزگی، همسریابی و همسرگزینی اشاره کرد.

وی ادامه داد: چالش دیگر حوزه ازدواج جوانان همسرگزینی است که نباید این چالش اساسی را از نظر دور داشت، چون 50 درصد طلاق های کشور در سال اول ازدواج رخ می دهد. با بررسی های انجام شده و افزایش روند رو به رشد طلاق در تهران و البرز مشخص شده است که از هر سه ازدواج یکی منجر به طلاق شده و هزاران جوان کمتر از 30 سال در یک تا پنج سال اول زندگی مطلقه می شوند. افزون بر این 60 درصد طلاق ها نیز به دلیل انتخاب نامناسب افراد اتفاق می افتد.

مشکلات اقتصادی، بیکاری، دسترسی آسان به جنس مخالف، تغییر سبک زندگی، لذت جو شدن و فرار از مسئولیت از علت هایی است که سبب شده جوانان کمتر به ازدوج تمایل داشته باشند.

غلامرضا قاسمی کبریا، مدرس دانشگاه دراین باره به جام جم می گوید: خیلی از جوانان از ازدواج فراری هستند، چون بیشتر آنها تجربه زندگی زناشویی داشته و دارند به همین دلیل براحتی با جنس مخالف خود ارتباط برقرار کرده و سبب می شوند، این ماجرا به جوانان مجرد نیز سرایت کند.

محسن ایمانی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز دراین باره به جام جم می گوید: نبود شغل، درآمد، پافشاری در تحصیل، مخالفت خانواده ها یا دوستان با ازدواج از عللی است که سبب شده جوانان تمایلی به ازدواج نداشته باشند.

به گفته ایمانی، در جوامع شهری دسترسی آسان به جنس مخالف عمده دلیل جوانان برای فرار از ازدواج است.

نکته دیگری که در این میان می توان به آن اشاره کرد تغییر سبک زندگی است، زیرا جوانان لذت گرا شده اند و به دنبال لذت بردن شخصی هستند. به همین دلیل تعهد و مسئولیت پذیری در جامعه کمرنگ تر از گذشته شده است.

بالا بودن هزینه های ازدواج نیز علت دیگری است که جوانان را از ازدواج فراری داده، کبریا دراین باره می افزاید: هزینه ها برای ازدواج سرسام آور است، اکنون ازدواج آسانی وجود ندارد، زیرا ازدواج ساده حدود 60 میلیون تومان هزینه دارد.

ایمانی به جوانانی که مسئولیت پذیر نیستتند، اشاره کرده و اظهار می کند: برای رفع این مشکل خانواده ها باید از کودکی با سپردن مسئولیت هایی درحد توان به کودکان، آنها را مسئولیت پذیر بار بیاورند. زیرا اکنون بیشتر خانواده ها تک فرزند شده و این خطر بیش از پیش جوانان آینده را تهدید می کند.

کبریا درباره آمار بالای طلاق در پنج سال اول زندگی یادآور می شود: در واقع این مدت را می توان دوران ستیز و گریز نامید، زیرا زن و مرد به دنبال سلیقه هایی هستند که از پیش در ذهن داشته اند و وقتی ناچار می شوند از سلیقه های خود فاصله بگیرند دچار تنش و درگیری بایکدیگر می شوند.** انتخاب درست
             

مشکل دیگری که سبب شده آمار طلاق در کشور بالا برود این است که جوانان بخوبی نمی توانند شناخت کاملی از یکدیگر به دست بیاورند.

کبریا دراین باره یادآور می شود: اکنون محله گرایی از بین رفته است و روابط درون خانواده و برون خانواده دچار آسیب شده، چون مدیریت اجتماعی ما مناسب نیست. به همین دلیل جوانان خیلی سخت می توانند از خصوصیات یکدیگر باخبر شوند.

به گفته وی، اکنون زوج های جوان در محل کار یا محل تحصیل بایکدیگر آشنا می شوند، این درحالی است که در این محیط ها نمی توان شناخت کاملی بدست آورد، زیرا افراد در چنین محیط هایی شخصیت واقعی خود را نشان نمی دهند.

وی ادامه می دهد: برای شناخت کامل باید معدل رفتار فرد در خانواده را گرفت، زیرا رفتار شخص با اعضای خانواده واقعی است.

برای رسیدن به چنین شناختی خانواده ها قبل از ازدواج باید رفت و آمد بیشتری داشته باشند تا آنجا که کارشناسان پیشنهاد می کنند حتی با یکدیگر به مسافرت بروند.

ایمانی یادآور می شود: مراجعه به مشاوره و انجام آزمون های روان شناسی می تواند به زوج های جوان برای شناخت کامل از یکدیگر کمک کند. این درحالی است که نظر بزرگان و دیگر اعضای خانواده نیز می تواند راهگشا باشد.

وی درباره شناخت افراد در محیط کار یا تحصیل عنوان می کند: در این محیط ها رفتار افراد کاملا شبیه درون خانواده نیست، اما می توان با توجه به رفتار شخص با دوستان نزدیک و غریبه ها تا حدی شناخت به دست آورد.

ناچیز و دست نیافتنی

مساله دیگری که در این بین می توان به آن اشاره کرد، نبود بسته های تشویقی و حمایتی از زوج های جوان است. هرچند مسئولان بارها دراین باره وعده داده اند، اما واقعیت اینجاست که جوانان تاکنون بهره ای از آنها نبرده اند. برای نمونه می توان به وام ازدواج اشاره کرد که با این که ناچیز است، اما جوانان برای دریافت آن با مشکل روبه رو هستند.

روز گذشته رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این که دولت و مجلس هیچ قدمی برای جوانان برنمی دارند به مهر گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس در بودجه 93، اعتباری به مبلغ3000 میلیارد تومان را برای وام ازدواج جوانان تصویب کرد که در نهایت کمیسیون تلفیق با اختصاص این اعتبار موافقت نکرد.

به گفته عبدالرضا عزیزی، بسیاری از جوانان نیازمند دریافت وام ازدواج هستند، اما متاسفانه این افراد در نوبت وام دهی حتی به مدت یک تا دو سال هستند که این خود منجر به بی انگیزه شدن جوانان می شود.

این درحالی است که مقدار وام ازدواج سه میلیون تومان است و ارزش آن نسبت به چند سال گذشته پایین تر آمده، ولی هنوز جوانان نمی توانند براحتی آن را دریافت کنند.

نمی توان بانک ها را ملزم کرد

عزت الله یوسفیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تصویب نشدن این طرح به جام جم می گوید: بخشی از بانک ها خصوصی و نیمه خصوصی هستند و نمی توان آنها را ملزم به پرداخت کرد، چون آنها از بودجه دولت استفاده نمی کنند.

به گفته وی، این کار نیاز به قانون جدید ندارد، زیرا اگر شورای عالی بانک ها تصمیم به پرداخت وام ازدواج بگیرند شعبه های بانک ها این کار را انجام می دهند.

این درحالی است که اکنون بانک ها به سپرده گذارها حدود 24 درصد سود می دهند، طبیعی است که چنین بانک هایی اگر بخواهند به جوانان وام ازدواج بدهند نرخ بهره بالایی طلب خواهند کرد که از عهده آنها خارج است.

بنابراین باید به مسئولان هشدار داد چنانچه دغدغه جوانان و پیر شدن جمعیت کشور را دارند، باید از سخنرانی و برگزاری جلسات بی نتیجه فاصله گرفته و برای عملی کردن یکی از هزاران راهکاری که تاکنون ارائه شده آستین بالا بزنند؛ زیرا تاکنون باحرف زدن مشکل هیچ جامعه و جوانی حل نشده است.

جام جم

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.