پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۰
کد مطلب: 24026
۰

منع به‌ کارگیری نیروی حق‌التدریسی جدید

فارس: علی‌اصغر فانی پیش از ظهر امروز در گردهمایی مشترک رؤسای امور اداری و تشکیلات و کارشناس مسئولان نقل و انتقال استان‌های کشور که در خانه معلم فارغ‌التحصیلان مشهد برگزار شد اظهار کرد: بحث تحول اداری از قبل از انقلاب و پس از آن همیشه مطرح بوده است.
وی با اشاره به اینکه در مطالعات تطبیقی یکی از موانع اصلی تحول اداری کارمندان هستند، گفت: کارمندان درصدد تحول در سازمان خود هستند اما به دلیل عادات خود به نوع کاری که تاکنون انجام داده‌اند توانایی ایجاد تحول را ندارند.

فانی با بیان اینکه نگاه آموزش و پرورش در حال حاضر نسبت به امور اداری مدیریت منابع انسانی است، افزود: مباحث جذب، نگهداشت، بهسازی و ارتقا، ارزیابی، جبران خدمات، آموزش، پاداش و تشویق و نیز تنبیه از عناصر مدیریت منابع انسانی است.
وی در ادامه به عنوان نمونه در این زمینه گفت: یکی از مشکلات امور اداری ما در حال حاضر این است که کارمندان دو سال آخر خدمت خود را به عنوان معاون مدرسه خدمت می‌کنند تا با حقوق معاونت بازنشسته شوند. فانی با اشاره به اینکه باید پرداخت‌ها را متناسب با سلسله مراتب تنظیم کنیم، افزود: نظام پرداختی آموزش و پرورش نظامی متناسب با مسئولیت و سلسله مراتب نیست و متأسفانه این مسأله نوعی اشکال محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید از تجربیاتی که کارمندان اداری اندوخته‌اند، استفاده کنیم گفت: تحول در نظام اداری تحول در منابع انسانی است و ما اگر نتوانیم به بهسازی منابع انسانی برسیم نمی‌توانیم امیدوار به تحولات در بُعد آموزشی و اداری باشیم. وی تصریح کرد: از ضرورت‌های ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی این است که معلمان امروز باید مجهز به مهارت‌های حرفه‌ای و شایستگی‌های حرفه‌ای بوده و انگیزه لازم را پیدا کنند.

فانی ادامه داد: مسئولین اداری باید خود را مدیر منابع انسانی دانسته و فکر نکنند که مسئول صدور احکام و کارگزین هستند.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین هزینه هر سازمان هزینه پرسنلی ‌آن است، گفت: صرفه‌جویی در سازمان صرفه‌جویی در منابع انسانی است و اینکه بتوانیم منابع انسانی آموزش و پرورش را ساماندهی کنیم تکلیفی جدی است.
فانی تصریح کرد: ساماندهی منابع انسانی یعنی نیروی مازاد و نیرویی که ساعات موظفی او پر نشده باشد، نداشته باشیم چرا که سالی هزار میلیارد تومان هزینه 58 هزار معلم مازاد ما در آموزش و پرورش است. وی در ادامه خطاب به رؤسای امور اداری تصریح کرد: در سال جاری تلاش کنید تا بهره‌وری منابع انسانی افزایش یابد در غیر این صورت مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در جذب نیروی انسانی اگر ورودی ما ضعیف باشد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، گفت: در استانهای محروم میانگین سابقه خدمت معلمان زیر 5 سال و در برخی مناطق حتی زیر 3 سال است.
وی ادامه داد: در سال جاری در دفترچه شماره 2 فرهنگیان ظرفیت بوم برای بوم اعلام خواهد شد. فانی ادامه داد: در سال جاری نقل و انتقالات کمی سخت‌تر از سالهای قبل خواهد بود و فشار زیاد و حتی تهدید را نیز خواهیم داشت اما در صورت ساماندهی نیروی انسانی باید وضعیت نیروی انسانی مازاد آموزش و پرورش تا آخر تیر ماه سال جاری مشخص شود.

وی تصریح کرد: به کارگیری نیروی انسانی حق‌التدریسی جدید در سال جاری طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ممنوع است. وزیر آموزش و پرورش افزود: باید ساعات پرداخت حق‌التدریس در سال جاری نسبت به سال قبل حداقل 10 درصد کمتر باشد.

فانی تصریح کرد: اگر با مدیریت منابع انسانی خوب بتوانیم طی 4 سال آینده تعداد نیروها در آموزش و پرورش را کاهش دهیم پرداخت ما به هر فرهنگی افزایش خواهد یافت. وی در ادامه با اشاره به اینکه بهسازی منابع انسانی یعنی افزایش انگیزه و افزایش مهارت‌های انسانی، گفت: در این صورت است که آموزش و پرورش در مسیر کیفیت‌بخشی گام‌هایی برداشته است.

فانی در خصوص مرخصی زایمان نیز گفت: این مرخصی در آموزش و پرورش با دیگر سازمان‌ها متفاوت است و در راستای خدمت به معلمان زن فرهنگی پیگیر این مسأله به طور جدی هستیم. وی همچنین ادامه داد: رتبه‌بندی معلمان که در مجلس رأی نیاورد اما در آموزش و پرورش با توجه به سند تحول بنیادی آموزش و پرورش امیدواریم بتوانیم در قالب لایحه‌ای نظام رتبه‌بندی معلمان را به مجلس و دولت ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: نظام رتبه‌بندی معلمان می‌تواند تضمین‌کننده افزایش انگیزه برای معلمان و ارج نهادن به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در آنان شده و در نهایت باعث ارتقای کیفیت آموزش می‌شود. فانی ادامه داد: آموزش و پرورش در حال حاضر 12 میلیون و 400 هزار دانش‌آموز دارد که یک میلیون نفر از این تعداد در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند و الباقی توسط یک میلیون معلم و کارمند خدمات‌رسانی می‌شوند که نسبتی 11 به یک را دارا هستند و این رقم در مقایسه با خیلی از کشورها رقم بالایی است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در ساماندهی نیروی انسانی تا جایی که بتوانیم باید توسط مشارکت‌ها در تخصیص منابع انسانی در جایی که با تورم مواجه هستیم کمک کنیم تا مدارس غیردولتی بهره‌مند شوند.
فانی ادامه داد: اگر ظرف چند سال آینده نسبت 11 به یک را به 12 تا 14 به یک دانش‌آموز ارتقا دهیم بهره‌وری نیروی انسانی در آموزش و پرورش صورت گرفته است. وی افزود: شما به عنوان صف مقدم جبهه ساماندهی نیروی انسانی هستید و آموزش و پرورش متکی به نظرات و دیدگاه‌های شما است.

وزیر آموزش و پرورش در خاتمه گفت: امیدوارم سال تحصیلی 93 - 94 سال کاهش هزینه‌های زاید توأم با افزایش بهره‌وری و استفاده از منابع موجود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.