چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۰۲:۰۰
کد مطلب: 24106
۰

راز منشا صداهای مرموز اعماق اقیانوس فاش شد

به گزارش مهر، برای نخستین بار در دهه ١٩٦٠ سرنشینان زیردریایی‌های نظامی که از برخی مناطق نیمکره جنوبی به خصوص اطراف قطب جنوب و سواحل جنوب غربی استرالیا عبور می‌کردند شنیدن "اصوات مرموزی" را در زیر سطح آب گزارش کردند.

به گفته نیک گیلز، رئیس موسسه استرالیایی تحقیقات قطب جنوب، این صداها طول موجی بین ٥٠ تا ٣٠٠ هرتز دارد و قابل دریافت توسط گوش انسان است و معمولا هر دو تا چهار ثانیه یک بار تکرار می شود. این صداهای مرموز عموما از اواخر ماه های زمستان تا بهار به گوش می‌رسد و سپس تا سال دیگر کمتر شنیده می‌شود. به علت شباهت این اصوات به صدای اردک، برای آن عنوان "بیوداک" یا اردک بیولوژیکی انتخاب شده است. طی پنجاه سال گذشته، گمانه‌زنی در مورد این اصوات ادامه داشته و برخی گفته اند این صداها را نهنگ‌های "مینک" تولید می‌کنند.

گیلز می گوید این نظر تا کنون اثبات نشده بود اما اینک می‌توان به طور قطع گفت که منشاء این صداها، نهنگ‌های مینک هستند و موسسه تحقیقات قطب جنوب با نصب دستگاه های خاص ضبط صدا روی چند نهنگ مینک، توانسته است این نظر را تایید کند. به نظر می رسد که نهنگ مینک پیش از فرورفتن برای تغذیه در عمق آب، این صدا را معمولا شش بار تکرار می‌کند اما هنوز نمی‌توان گفت که منظور از این عمل چیست.
کشف منشا صدای بیوداک به پژوهشگران امکان آن را می‌دهد تا دامنه تحقیقات خود در مورد نهنگ‌های مینک را گسترش دهند. به عنوان مثال، این واقعیت که تولید این صدا در مناطق اطراف قطب جنوب در زمستان بیشتر است نشان می‌دهد که در این فصل از سال، تعداد زیادی از این جانور در عمق آب‌های یخ‌زده منطقه زندگی می کنند.

در عین حال، شنیده شدن بیوداک در سواحل استرالیا حاکی از آن است که تعدادی از نهنگ‌های مینک به این منطقه مهاجرت می‌کنند و فصل سرما را در این منطقه می‌گذرانند. تحقیق در مورد نهنگ‌های مینک با دشواری هایی همراه است زیرا این جانور به سرعت و در مسیری با پیچ و تاب حرکت می کند و نزدیک شدن به آن، بر خلاف نهنگ های دیگر، آسان نیست.
نیک گیلز می گوید: نصب دستگاه ضبط صدا روی چند نهنگ و بازیافتن آنها از داخل آب عملیاتی دشوار اما نتیجه‌بخش بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.