کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی "قند خون" به زیر ۵۵ می‌رسد

6 ارديبهشت 1393 ساعت 16:44

زمانی که سطح قند خون به کمتر از ۵۵ میلی گرم در دسی لیتر برسد فرد دچار افت فشار قند خون شده است.


ایرج حیدری فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: از لحاظ تعریف که سطح قند خون به زیر ۵۵ میلی گرم در دسی لیتر برسد دچار افت قند خون شده است البته در بعضی افراد افت قند در کمتر یا بیشتر از ۵۵ نیز دیده می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص علایم ایجاد شده در افت قند خون اظهار داشت: علائم کاهش قند به صورت مغزی و تحریک عصبی ایجاد می‌شود که علائم مغزی در زمانی که قند به شدت پایین و به زیر ۴۰ برسد بروز می‌کند.

وی به علائم افت قند خون اشاره کرد و گفت: علامت اولیه به شکل ضعف و بی‌حالی است و سپس گزگز دور لب، عصبانیت، تپش قلب و لرزش دست است که تپش قلب، تعریق و لرزش بدن از علائم بارز است.

جدیدی به علائمی که در صورت تداوم یافتن قند خون بروز می‌کند اشاره کرد و افزود: در این هنگام علائم وارد فاز دوم شده که در رفتار مشخص می‌شود و فرد دچار رفتارهای عجیب و غریب با چشم‌هایی باز می‌شود که کنترل شده نیست و حرف‌های بی‌ربط زده و در ‌‌نهایت مبتلا به اختلالات هوشیاری و تشنج می‌شود.

وی گفت: معمولا بدن در مقابل کاهش قند مقابله می‌کند مگر اینکه عامل افت استفاده بیش از حد انسولین باشد همچنین شیوع آن در دیابت نوع یک بیشتر بوده که به دلیل مصرف انسولین است و در نوع ۲ خیلی شدید نیست.

حیدری به داروهای جلوگیری از کاهش قند خون در افراد دیابتی اشاره کرد و اظهار داشت: این بیماران مصرف میان وعده را رعایت کنند و به خصوص قبل از خواب و به دلیل افت قند در خواب حتما یک لقمه نان و پنیر یا نصف لیوان شیر و یا یک عدد بیسکویت میل کنند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه ساعت 10:30 الی ۱۱ و ۲ الی ۳ شب زمان‌های مهمی هستند گفت: افرادی که انسولین مصرف می‌کنند باید قبل از خواب قند بالای ۱۰۰ داشته باشند و بهتر است هفته‌ای یکبار ساعت ۳ نصفه شب قند خود را چک کنند که بالای ۷۰ باشد.


کد مطلب: 24112

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/24112/وقتی-قند-خون-زیر-۵۵-می-رسد

میگنا
  https://www.migna.ir