کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازسازی تصاویر چهره‌ محبوس در ذهن بیننده با داده‌های اسکن مغزی

14 ارديبهشت 1393 ساعت 1:14

دانشمندان از داده‌های اسکن مغزی برای بازیابی دقیق تصاویری از چهره انسان آن طور که دیگران می‌بینند، بهره برده‌اند.


به گزارش ایسنا، سطح افزایشی پیشرفت اسکن‌های fMRI پیش‌تر محققان را قادر به استفاده از نوعی داده‌های اسکن‌ مغزی کرده بود که با استفاده از آن‌ها می‌توان هنگام تماشای صحنه‌ها توسط افراد، پیش‌بینی کرد که به طور مثال، آن‌ها ساحل یا صحنه شهری، حیوان یا ساختمان می‌بینند.

با این حال، ماروین چان، استاد روانشناسی، علوم شناختی و زیست‌شناسی عصبی در دانشگاه ییل گفت: این داده‌ها فقط می‌توانند بگویند اشخاص در حال تماشای یک حیوان یا ساختمان هستند و اطلاعاتی درباره ماهیت آن‌ها در اختیار نمی‌گذارند. دانشمندان حاضر در این مطالعه به دنبال آگاهی از این نکته بودند که آیا امکان بازسازی چهره‌ یک انسان با استفاده از الگوهای فعالیت مغزی وجود دارد یا خیر. این تلاش چالش‌برانگیز بود، زیرا صورت‌ها به یکدیگر بیش از ساختمان‌ها شبیه هستند.

همچنین نواحی بزرگ مغز در پردازش چهره‌های انسان به کار گرفته می‌شوند و انسان‌ها چهره‌ها را در سطح بسیار بالاتری در مقایسه با دیگر اشیا، درک می‌کنند. در این تحقیق، محققان با همکاری «براس کول» استادیار دانشگاه نیویورک، به شش نفر 300 صورت متفاوت نشان دادند و همزمان از آن‌ها اسکن‌های fMRI گرفتند.

این دانشمندان از داده‌های دریافتی برای خلق نوعی کتابخانه آماری با موضوع چگونگی واکنش مغز این افراد به چهره‌های منفرد بهره بردند. آن‌ها سپس به سوژه‌ها مجموعه جدیدی از چهره‌ها را همزمان با از سرگذراندن اسکن fMRI نشان دادند.
محققان از داده‌های کتابخانه آماری‌شان برای بازسازی چهره‌هایی که سوژه‌هایشان در حال تماشای آن بودند، استفاده کردند. آن‌ها بر این باورند که دقت این بازسازی‌های چهره با گذر زمان افزایش می‌یابد و این که می‌توان از آن‌ها به عنوان ابزار تحقیقاتی در مطالعه چگونگی واکنش کودکان اوتیسمی به صورت‌ها استفاده کرد.
جزئیات این مطالعه در مجله Neuroimage منتشر شد.


کد مطلب: 24336

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/24336/بازسازی-تصاویر-چهره-محبوس-ذهن-بیننده-داده-های-اسکن-مغزی

میگنا
  https://www.migna.ir