جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۷
کد مطلب: 24347
۰
سمنانیان تشریح کرد

تاریخچه انتخاب استاد نمونه کشور

دانشگاه تهران دارای بیشترین استاد نمونه کشور

به گزارش فارس، سعید سمنانیان رئیس مرکز هیأت امنای وزارت علوم در حاشیه مراسم تقدیر از اساتید نمونه دانشگاه خوارزمی در جمع خبرنگاران گفت: در هر مؤسسه ای ارزیابی نیروها از مهم‌ترین مولفه‌ها است و هر دستگاهی برای اطلاع از کیفیت سیستم باید ارزیابی را جدی بگیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ایران دارای دو خصوصیت آموزش‌محور و پژوهش‌‌محور هستند، گفت: قبل از انقلاب دانشگاه‌های کشور 26 دانشگاه بودند که بیشتر آنها نقش آموزش محوری داشتند و البته هنوز هم در دوره گذار از آموزش محوری به سمت پژوهش‌محوری هستند.

سمنانیان اضافه کرد: اگر هر کدام از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در سال یک مقاله پژوهشی تولید کند بسیاری از دانشگاه‌های ایران جزء 500 دانشگاه برتر دنیا قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز هیأت امنای وزارت علوم با اشاره به تاریخچه انتخاب استاد نمونه در کشور، گفت: در سال 69 با تصویب هیأت دولت نشان دانش و پژوهش به اساتید اعطا شد و کسانی که در زمینه علمی و ارائه روش‌های نو و تبدیل ایده به محصول برجسته بودند نشان دانش و پژوهش دریافت کردند.

وی گفت:‌ در سال 70 نیز دانشگاه‌های کشور موظف شدند به ازای هر 50 تا 200 نفر عضو هیأت علمی یک نفر را به عنوان عضو نمونه معرفی کنند ولی شاخص های مدونی برای انتخاب عضو نمونه وجود نداشت.

سمنانیان اظهار داشت: نخستین مراسم انتخاب اعضای نمونه در سال 70 تا 71 صورت گرفت که 21 نفر انتخاب شدند و مراسم نیز در روز معلم برگزار شد.

وی با بیان اینکه از نخستین مراسم انتخاب اعضای نمونه تا امروز تعداد 345 نفر به عنوان استاد نمونه دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی انتخاب شدند گفت: یک درصد اساتید نمونه از رشته هنر و معماری 30 درصد رشته‌های فنی و مهندسی، 30 درصد علوم پایه، 13 درصد کشاورزی و منابع طبیعی و 26 درصد از علوم انسانی بودند.

سمنانیان افزود: همچنین یک درصد این اعضای هیأت علمی نمونه مربی، 2 درصد استادیار، 16 درصد دانشیار و 81 درصد استاد تمام بودند که البته رویه نانوشته‌ای صورت گرفته است که به تدریج دانشیارها و استادتمام‌ها به عنوان استاد نمونه انتخاب می‌شوند.

رئیس مرکز هیأت امنای وزارت علوم عنوان کرد: در حال حاضر موسسات آموزشی و پژوهشی می‌توانند به ازای هر 150 عضو هیأت علمی یک تا 4 نفر را معرفی کنند که در وزارتخانه کمیسیونی برای تأیید نهایی و ارجاع به وزیر علوم تشکیل می‌شود و رئیس این کمیسیون نیز معاون آموزشی وزیر است.

وی اضافه کرد: در 22 سال گذشته تاکنون از دانشگاه تهران 41 نفر به عنوان استاد نمونه معرفی شدند، دانشگاه شهید بهشتی 22 نفر، دانشگاه امیرکبیر 21 نفر، دانشگاه صنعتی‌شریف 21 نفر، دانشگاه فردوسی مشهد 21 نفر، دانشگاه اصفهان 20 نفر، دانشگاه صنعتی اصفهان 19 نفر، دانشگاه تربیت مدرس 18 نفر، دانشگاه شیراز 17 نفر، دانشگاه تبریز 16 نفر، دانشگاه علم و صنعت 16 نفر، دانشگاه باهنر کرمان 13 نفر، دانشگاه چمران 12 نفر، دانشگاه علامه طباطبایی 12نفر و دانشگاه تربیت معلم 11 نفر استاد نمونه داشته است.

سمنانیان گفت: امسال نیز 53 پرونده پیشنهادی از 23 دانشگاه در اختیار وزارت علوم قرار گرفت که پس از بررسی‌های کارشناسی مفصل 14 نفر به عنوان عضو هیأت علمی نمونه برگزیده شدند که دو نفر از آنها دانشیار و بقیه استاد تمام هستند.

به گفته وی این 14 نفر از 14 دانشگاه مختلف انتخاب شدند.

رئیس مرکز هیأت امنای وزارت علوم گفت: مراسم تقدیر از اساتید نمونه صبح فردا یکشنبه 14 اردیبهشت ماه با حضور رئیس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته از اساتید نمونه تقدیر نشد برای انتخاب اساتید نمونه امسال برگزیدگان سال قبل نیز مجددا در بررسی انتخاب قرار گرفتند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...