شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ / ۲۰:۵۱
کد مطلب: 2439
۰

روانکاوی متأهلان

  از قدیم و ندیم شنیده‌ایم که خداوند نجار نیست. اما در و تخته را خوب به هم جور می‌کند. تقریبا همه کسانی که ازدواج کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که اگر شناخت خوبی از شخصیت و خلق و خوی همسرشان داشته باشند زندگی موفق‌تری در پیش خواهند داشت در این مورد راهنمایی‌های زیادی وجود دارد که در این مقاله به بررسی یکی دو تا از آنها می‌پردازیم.
● شخصیت‌های وظیفه‌شناس
وظیفه‌شناس‌‌ها به اصول اخلاقی پای‌بند هستند و تا کارشان را درست و تمام انجام ندهند، آرام نمی‌گیرند. آنها به خانواده خود وفادارند و از مقامات مافوق اطاعت می‌کنند. کار زیاد، ویژگی بارز آنها است. وظیفه‌شناس‌‌ها موفقیت طلب هستند. هیچ پزشک، وکیل، دانشمند یا مقام اداری موفق بدون برخورداری از این ویژگی شخصیتی نمی‌تواند در کارش موفقیتی کسب کند.
● ۸ ویژگی وظیفه‌شناس‌ها
وظیفه‌شناس‌‌ها در مقایسه با سایرین از این هشت ویژگی بهره بیشتری دارند:
۱) کار زیاد: وظیفه‌شناس شیفته کار است.
۲) کار درست: شخصیت وظیفه‌شناس به درست انجام دادن کارها توجه دارد. او پای‌بند وجدان است و به ارزش‌‌ها و اصول اخلاقی بها می‌دهد.
۳) راه درست: همه چیز باید درست انجام شود. شخصیت وظیفه‌شناس معنای این جمله را به خوبی می‌داند؛ از رسیدگی به حساب‌‌های مالی گرفته تا دست‌یابی به هدف‌‌های مقام مافوق و طرز تمیز کردن زیر سیگاری‌‌ها، همه ‌اینها باید درست انجام شود.
۴) کمال طلبی: وظیفه‌شناس‌‌ها می‌خواهند همه کارها بدون کمترین لغزش و به مطلوب‌ترین شکل ممکن انجام شود.
۵) ثبات قدم: این افراد به نقطه نظرهای خود پای‌بندند و در معرض ناملایمات مصمم‌تر می‌شوند.
۶) توجه به جزئیات: وظیفه‌شناس‌‌ها به نظم و ترتیب و جزییات امر توجه دارند. آنها سازمان دهندگان خوبی هستند؛ توجه به جزییات از جمله ویژگی‌‌های این‌گونه شخصیتی است.
۷) احتیاط: در تمام امور زندگی محتاط و دقیق و مراقب هستند.www.migna.ir
۸) صرفه‌جویی: وظیفه‌شناس‌‌ها صرفه‌جو هستند. آنها از دور انداختن چیزهایی که برایشان فایده‌ای دارند و یا پیشتر داشته‌اند و یا احتمالاً خواهند داشت، خودداری می‌کنند.
● ۶ توصیه به همسران
▪ شخصیت‌های وظیفه‌شناس
ـ با روی خوش، از خود صبر و شکیبایی به خرج دهید و بگذارید وظیفه‌شناس‌‌ها عادات خود را داشته باشند.
به او فشار نیاورید که «تو را به خدا، امروز را به ما اختصاص بده. بهتر است به خود بگویید:« من همسرم را می‌شناسم. او تا کارش را انجام ندهد دست بردار نیست.»
ـ انتظار نداشته باشید که شخصیت وظیفه‌شناس تغییر بکند. شما نیز از توانمندی‌‌هایتان استفاده کنید.
ـ هرگز با او بحث نکنید و درگیر جنگ قدرت نشوید. او آن قدر بحث و مشاجره را ادامه می‌دهد تا تسلیم و یا قانع شوید. سعی کنید به حرف‌هایش به راحتی گوش کنید.
ـ از شرایط خود شاد باشید و از امنیت و ثباتی که همسر «وظیفه‌شناس» شما به زندگی‌تان می‌آورد، راضی باشید.
ـ از او انتظار تعریف و تمجید نداشته باشید. همسر وظیفه‌شناس شما ممکن است درباره لباس یا وضعیت ظاهری شما حرفی نزند ولی او به خوبی متوجه شماست.
ـ انعطاف پذیر باشید.
همسر مناسب وظیفه‌شناس‌‌هااشخاص وظیفه‌شناس، اغلب افرادی را که احساسات خود را بروز می‌دهند مانند شخصیت‌‌های نمایشی را می‌پسندند.
از سوی دیگر، وظیفه‌شناس‌‌ها ماجواجوها و کسانی را که خطر می‌کنند، دوست دارند. اشخاص به نسبت جدی و حساس نیز احتمالاً با استقبال وظیفه‌شناس‌‌ها روبه‌رو می‌شوند. شخصیت وظیفه‌شناس، با افراد پرشور و یا مراقب هم‌خوانی دارد و شخصیت آسوده خاطر و بی خیال آنها را ناراحت می‌کند.
● ویژگی‌های فردی که خبر بد می‌دهد
▪ شخصیت‌های با اعتماد به نفس بالا
اینها افرادی شاخص‌اند و اغلب رهبران، ستارگان و جاذبان بخش‌‌های عمومی‌و حقوقی جامعه را تشکیل می‌دهند. احترام به نفس جادویی و اعتماد به نفس که ویژگی اینگونه شخصیت است، رؤیاها را به پیروزی‌‌ها و موفقیت‌‌های چشم‌گیر تبدیل می‌کند.
‌● ویژگی‌‌های مهم شخصیت با اعتماد به نفس بالا
۱) احترام به نفس: افراد با این تیپ شخصیتی به خود و توانمندی‌‌هایشان اطمینان دارند. آنها خود را موجوداتی منحصر به فرد می‌دانند و معتقدند که دلیلی برای حضور آنها در این سیاره خاکی وجود دارد.
۲) توقع: معتقد به تشریفات و احترامات رسمی‌هستند و انتظار دارند که دیگران در تمام مواقع با آنها با احترام برخورد کنند.
۳) بلندپروازی: این افراد موجوداتی بلند پرواز و جاه‌طلب هستند.
۴) سیاستمداری: این افراد در برخورد با دیگران زیرک و حسابگر هستند و از توانمندی‌‌های دیگران برای رسیدن به خواسته‌‌هایشان استفاده می‌کنند.
۵) رقابت: رقابت در وجود آنها شعله‌ور است. می‌خواهند به اوج برسند و همان‌جا باقی بمانند.
۶) جاه‌طلبی: از معاشرت با افراد بلند مرتبه و شاخص لذت می‌برند.
۷) خودآگاهی: از حالات ذهنی و روحی خودشان آگاه هستند و می‌دانند چه فکر و چه احساسی دارند.
۸) توازن و وقار: «بااعتماد به نفس‌‌ها» تعریف‌‌ها و تمجیدهای دیگران را با رغبت می‌پذیرند ولی هویت خود را از دست نمی‌دهند.
● توصیه‌هایی به همسران شخصیت‌های با اعتماد به نفس بالا
همسر مناسب شخصیت با اعتماد به نفس، کسی است که خوشبختی را در رفع نیازهای دیگران جستجو می‌کند، می‌توانیم به «مهر طلب‌‌ها» اشاره کنیم. مشروط بر آنکه ‌این‌گونه افراد به راه افراط نروند و فردیت و حد و حدود همسر خود را مخدوش نسازند. شخصیت‌‌های حساس به همسران قدرتمند و معاشرتی نیاز دارند و شخصیت‌‌های با اعتماد به نفس می‌خواهند مورد نیاز باشند. بنابراین، این دو تیپ شخصیتی اغلب مکمل یکدیگر هستند. شخصیت «نمایشی» نیز اگر تضمین بیش از اندازه نخواهد، می‌تواند همسر مناسبی برای شخصیت «با اعتماد به نفس» باشد اگر دو «با اعتماد به نفس» یکدیگر را به همسری انتخاب کنند، امکان بروز تقابل میان آنها زیاد است. از جمله گونه‌‌های شخصیتی که با اعتماد به نفس‌‌ها هم‌خوانی ندارند، می‌توان به مراقب‌‌ها، فارغ البال‌‌ها، ماجراجوها و پرشورها اشاره کرد.
شخص با اعتماد به نفس نیاز دارد که همیشه شماره یک باشد. این را به عنوان منشی شخصیتی در او بپذیرید. برای جلب توجه او، به او توجه کنید. عشق و محبت و وفاداری شما برای او بسیار مهم و با ارزش است. مراقب باشید که عزت و حرمت نفس خود را در گرو محبت و توجه او قرار ندهید، خود را بی‌قید و شرط دوست بدارید و توجه داشته باشید که او گاهی به شما نزدیک می‌شود و سپس فاصله می‌گیرد. این موضوع به ویژه پس از ایجاد رابطه بیشتر به چشم می‌خورد. تعادل احساسی خود را حفظ کنید و بی‌دلیل نتیجه گیری شتابزده نکنید که دیگر همسرتان شما را دوست ندارد. به احتمال زیاد مشغله ذهنی پیدا کرده است.
اگر لازم است با همسر با اعتماد به نفستان رویارویی بکنید، تنها احساس‌تان را با او در میان بگذارید، نظرتان را بگویید ولی درباره او داوری نکنید، توجه داشته باشید که برای او مورد انتقاد قرار گرفتن دشوار است. وقتی نگرش‌‌ها و احساسات خود را با همسرتان در میان می‌گذارید، به او امکان می‌دهید که شما را بهتر درک کرده و از بروز اختلافات بعدی جلوگیری کند. 
   
روزنامه سلامت
   
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.