کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تصاویر میکروسکوپی از میکروب‌های نامرئی دستان

18 ارديبهشت 1393 ساعت 17:20

یک مجموعه تصویر منتشره، دستانی را به نمایش می‌گذارند که با باکتری‌ها و ویروس‌های ناشی از فعالیت‌هایی مانند برداشتن یک دستمال ظرف کهنه تا پاک‌کردن سطح آشپزخانه آلوده شده‌اند.


به گزارش ایسنا، این تصاویر با هدف ترغیب شستن دست‌ها و در نتیجه، کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ورود نورو ویروس‌ها و ای‌کولای به بدن ارائه شده‌اند. زمانی که افراد پس از اجابت مزاج، عوض‌کردن پوشک و فعالیت‌های مشابه، دستانشان را نمی‌شویند، باکتری‌ها گسترش می‌یابند.
هنگامی هم که فردی سطوح را لمس می‌کند و دستانش را که شامل میکروب‌هایی مانند میکروب‌های موجود در مدفوع انسان است، به دهانش می‌برد، آلودگی پخش می‌شود.

این تصاویر را پیتر هافمن، متخصص کنترل عفونت در بیمارستان بهداشت عمومی انگلستان خلق کرده است. وی ابتدا اشیای روزانه و غذاهای آلوده را لمس کرد یا این که اجابت مزاج کرد و سپس دستانش را روی ماده‌ای فشار داد که فقط به میکروب‌های ماده مدفوع امکان رشد می‌دهد.

این محقق گفت: مردم شاید از تعداد میکروب‌هایی که پس از انجام طیفی از فعالیت‌های روزانه انجام می‌دهند، بی‌اطلاع باشند بنابراین این تصاویر می‌تواند به آن‌ها در برجسته‌کردن این موضوع کمک کند. درست همان طور که آلودگی از دستان من به سطوح رشد منتقل شد، می‌تواند از دستان به دهان، غذا و هر نوع مسیر عفونت نیز منتقل شود.
تصاویر منتشره همچنین نشان می‌دهد خلاص‌شدن از اکثر این میکروب‌ها با شستن دست با آب و صابون تا چه اندازه آسان است. در حالی که این امر دست‌ها را استریل نمی‌کند، زمانی که به درستی انجام شود، آلودگی را کاهش می‌دهد. شستن دست‌ها با آب و صابون همچنین چرخه انتقال میکروب‌های مضر را در بیمارستان یا منزل از بین می‌برد. این تصاویر به دنبال تحقیقی منتشر شده‌اند که بر اساس آن، فقط دو سوم انگلیسی‌ها پس از اجابت مزاج دستانشان را می‌شویند.
در این میان، مردان کمتر از همه دستانشان را می‌شویند و در واقع، از هر 10 نفر، کمتر از شش تن پس از اجابت مزاج این کار را انجام می‌دهند؛ این در حالی است که زنان به فعالیت‌های بهداشتی در این زمینه بیشتر عادت دارند و به گفته بازاریابان بهداشتی، سه چهارم آن‌ها پس از اجابت مزاج دستانشان را به طور کامل می‌شویند.


کد مطلب: 24513

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/24513/تصاویر-میکروسکوپی-میکروب-های-نامرئی-دستان

میگنا
  https://www.migna.ir