پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۱
کد مطلب: 24679
۰

سگ‌ها قادر به تشخیص جهت صدای انسان هستند!

به گزارش ایسنا، رابطه ویژه انسان‌ها و سگ‌ها به هزاران سال پیش باز می‌گردد و دانشمندان معتقدند طی این سال‌ها، ممکن است سگ‌ها برقراری ارتباط با صاحبانشان را به شیوه‌هایی یاد گرفته باشند که تاکنون به خوبی درک نشده‌اند.
در مطالعه‌ پیشین، این حیوانات قادر به تعقیب نگاه خیره انسان یا در بسیاری از موارد جهت انگشت وی بودند. در پژوهش جدید، محققان به دنبال تعیین این نکته بودند که آیا سگ‌ها همچنین قادر به برداشت‌هایی از روی صرفا جهت صدای انسان هستند یا خیر. آزمایش آن‌ها شامل یک فرد و در هر بار یک سگ بود؛ شخصی در پشت یک تنه چوبی پنهان شد؛ در حالی که سگ پشت خط محدوده و در فاصله چند متری قرار داشت و روبروی وی یک تنه چوبی بود. بین این دو پرده قرمزرنگی بود که برای ممانعت از دیده‌شدن اعمال شخص توسط سگ‌ها به کار می‌رفت.

زمانی که آزمایش آغاز شد، فرد بلند می‌شد و به سگ غذایی را نشان می‌داد و به وی یاد می‌داد که به آن توجه کند. سوژه انسانی سپس زمانی که پرده کشیده می‌شد، در پشت تنه می‌نشست و یکی از دو جعبه سیاه ضد بو را می‌گرفت و غذا را در درون آن قرار می‌داد. جعبه‌ها سپس در لبه‌های تنه قرار گرفتند و زمانی که پرده باز بود، در معرض دید سگ قرار داشتند. شخصی که هنوز هم در پس تنه درخت پنهان شده بود، مکانش را تغییر می‌داد تا مستقیما روبروی یکی از جعبه‌ها قرار گیرد و واژگان ترغیب‌کننده‌ای را برای حیوان می‌گفت؛ سپس سگ آزاد می‌شد تا غذا را بیاورد.
سگ‌های بزرگسال به طور متوسط در 7.6 بار از 12 بار، مستقیما به سوی جعبه درست می‌رفتند. درباره توله‌ سگ‌هایی هم که در میان انسان‌ها زندگی کرده بودند، این عدد به 8.1 بار از 12 بار رسید، اما توله‌ سگ‌هایی که در میان انسان‌ها نبودند، از شانس خوبی در این زمینه بهره‌مند نبودند. نتایج این مطالعه نشان داد سگ‌ها قادر به شناسایی جهت صدای در حال حرکت بودند و ارتباط بین آن و غذا را درک می‌کردند؛ این در حالی است که شامپانزه‌ها و گرگ‌ها قادر به انجام این کار نیستند.

جزئیات این مطالعه در مجله Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences منتشر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم