جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۸:۱۶
کد مطلب: 24983
۰
۱
مردم از زندگی در زمان حال دور شده اند

خطر عکس گرفتن با موبایل برای حافظه

به گزارش مهر، یک روانشناس می گوید دوربین های تلفن همراه موجب شده است مردم لذت زندگی در زمان حال را از دست داده و این پدیده نوعی زیان و خسارت است.

"ماریان گری" استاد روانشناسی در دانشگاه ولنیگتون در نیوزیلند تاثیرات عکس و فیلم گرفتن را در حافظه کودکی انسان بررسی کرده است. وی معتقد است مردم در حال دور شدن از زندگی در لحظه کنونی و حال هستند.

این پژوهشگر گفت: مردم هزاران عکس می گیرند و سپس عکس ها را کناری می گذارند و واقعا، خیلی به آنها نگاه نمی کنند و همین امر موجب می شود برچسب زدن و سامان دهی کردن آنها دشوار شود. وی افزود: از لحظه تولد کودک تا تعطیلات خانوادگی، می خواهیم همه این لحظات شیرین را با استفاده از این عکس ها به یاد بیاوریم. اما اگر از افرادی هستید که نمی توانید دست از عکس گرفتن زیاد بردارید آگاه باشید که ممکن است همه چیز را در لحظه عکس گرفتن فراموش کنید.

تحقیقات پیشین نشان داده بود عکس گرفتن زیاد مانع از آن می شود که خاطرات جزئی تری را شکل بدهیم. محققان گروهی از دانشجویان را در یک موزه هدایت کردند و از آنها خواستند از آنچه که می بینند یا عکس بگیرند تا سعی کنند کارهای هنری و تاریخی خاصی را به خاطر بسپارند. روز بعد حافظه این دانشجویان آزمایش شد.

بررسی ها نشان داد دانشجویانی که عکس گرفته بودند، نسبت به آنهایی که فقط به اشیا نگاه کرده بودند، در تشخیص اشیائی تصویربرداری شده، خیلی بد عمل کرده و در یادآوری جزئیات اشیایی که از آنها عکس گرفته بودند بسیار ضعیف بودند.
دکتر لیندا هنکل مجری این تحقیقات از دانشگاه فیرفیلد در آمریکا گفت: تکیه مردم به فناوری برای یادآوری خاطرات، می تواند تاثیر منفی بر روی چگونگی یادآوری مطلوب این تجربیات بگذارد. تحقیقات پیشین حاکی از آن بود که بازبینی عکس های قدیمی می تواند به ما کمک کند خاطرات را یادآوری کنیم اما این امر فقط در صورتی امکان پذیر است که زمان زیادی را به این کار اختصاص دهیم.

یافته ها حاکی از آن است که به منظور یادآوری خاطرات باید به جای جمع کردن عکس ها و تهیه تصاویر زیاد، بیشتر به آنها دسترسی و با آنها تعامل داشته باشیم.

نتایج این تحقیقات درنشریه Psychological Science منتشر شده است. تحقیقات دیگری که توسط دانشگاه هاروارد، ویسکونسین مدیسون و دانشگاه کلمبیا انجام شده است نیز حاکی از آن است که بسیاری از مردم استفاده از اینترنت را جایگزین حافظه کره اند.
آنها مدعی اند وقتی یک فرد می خواهد چیزی را بداند از اینترنت به عنوان یک "حافظه خارجی استفاده می کند درست مانند رایانه ها از یک درایو سخت افزاری خارجی با عنوان حافظه اکسترنال/ خارجی استفاده می کنند.
این مطالعه نشان می دهد این روزها بسیار به تلفن هوشمند و لپ تاپ وابسته شده ایم و وقتی نمی توانیم چیزی را فوری بیابیم، از آن صرفه نظر می کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بااین اخبار موافقم
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن