جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ / ۲۰:۰۱
کد مطلب: 25076
۰

اذن شوهر برای اعمال درمانی زن لازم نیست

به گزارش ایرنا، «رضا عمانی سامانی» روز پنجشنبه در سمپوزیوم سلول های بنیادی در اصفهان افزود: حتی رضایت یا اجازه شوهر برای سقط درمانی نیز لازم نیست و تاکید قانون بر رضایت زن است. وی با بیان اینکه این موضوع در مراکز درمانی و بیمارستانهای کشور چندان رعایت نمی شود، گفت: در مورد اخیر، یک زن تبعه افغان مبتلا به سرطان سینه بدلیل عدم اجازه شوهرش برای اعمال درمانی، فوت کرد.

وی در سخنرانی خود با موضوع «مسائل اخلاقی استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف» اظهار کرد: در پژوهش هایی که در این زمینه و با محور اصلی سلامت انسان صورت می گیرد نیز فقط رضایت مادر لازم است.

این کارشناس تصریح کرد: اگر مقرر است نمونه سلول بنیادی خون بند ناف در بانک خصوصی ذخیره شود لازم است قرارداد بین والدین و بانک بسته شود.

سامانی گفت: برای ذخیره سازی نمونه سلول بنیادی خون بند ناف در بانک عمومی نیز بدلیل اینکه بحث اهدا مطرح است، فقط رضایت مادر کافی است.

وی رضایتنامه را معادل اجازه دانست و گفت: رضایتنامه پزشکی قرارداد نیست و پشتوانه قانونی ندارد بلکه یک اجازه از سوی بیمار است و بیمار می تواند در آخرین لحظه از ادامه کار سر باز بزند. وی سه محور اصلی رضایتنامه را ˈآزادی، ظرفیت و آگاهیˈ خواند و تصریح کرد: رضایتنامه باید بدون زور، فریب و اجبار گرفته شود و پزشک موظف است در باره موضوع رضایتنامه اطلاعات را در اختیار بیمار بگذارد و برای تصمیم گیری وقت کافی به اودهد.

وی اضافه کرد: همچنین فردی که رضایت می دهد باید بداند که چه کاری انجام می دهد و تبعات آن چیست. این کارشناس، اصول اخلاق پزشکی را شاملˈ احترام به فرد، نفع رسانی، عدم ضرر رسانی و عدالتˈ برشمرد و گفت: با توجه به این اصول، بسیاری از رضایتنامه هایی که در بیمارستانها گرفته می شود آگاهانه نیست و حتی برای بیمار نگرانی به همراه دارد.

دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در هیچ کجای قانون مجازات، اثری از آگاهی نیست، تاکید کرد: در باره سلول های بنیادی ضروری است که به مراجعه کننده تفهیم شود که این سلول ها در کجا استفاده و تا چه مدت نگهداری می شود.

به گفته وی، بسیاری از زنانی که برای درمان به پژوهشگاه رویان مراجعه می کنند، آزادی ندارند. سامانی همچنین در باره برآورد خسارت ناشی از از بین رفتن سلول های بنیادی در بانک خون بند ناف افزود: هنوز ملاکی برای این کار تعریف نشده و لازم است حقوقدانان در این زمینه کار کنند.

وی در باره استفاده از سلول بنیادی برای درمان تصریح کرد: این موضوع تابع مراحل کار آزمایی های بالینی است و بهتر است پزشک رابطه خود را با بیمار قطع نکند تا عوارض احتمالی در درازمدت مشخص شود. خون بند ناف که بعنوان خون جفتی نیز شناخته می شود در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد و منبع غنی از سلول های بنیادی به شمار می آید. با تزریق یا جایگزینی این سلول ها در مناطقی از بدن که بطور جدی آسیب دیده اند می توان به بهبودی کامل دست یافت. بدلیل اهمیت سلول های بنیادی موجود در خون بند ناف بانک های زیادی در کشورهای مختلف از جمله ایران تشکیل شده است تا این سلول ها نگهداری شود. این بانک ها به دو نوع خصوصی و عمومی تقسیم می شود. «سمپوزیوم سلول های بنیادی، کاربردها، پتانسیل ها و چشم اندازها» روز پنجشنبه با حضور 300 نفر از متخصصان و کارشناسان عرصه پزشکی و سلول های بنیادی در اصفهان برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.