پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۵
کد مطلب: 25142
۰

افراد سیگاری در معرض ابتلا به سرطان پانکراس

افراد سیگاری در معرض ابتلا به سرطان پانکراس
دکتر محسن اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سرطان پانکراس در مقایسه با سایر سرطان‌ها شیوع کمتری دارد، اظهار کرد: علت ایجاد درصد عمده‌ای از تومورهای پانکراس ناشی از فعالیت سلول‌هایی است که وظیفه اصلی آن‌ها هضم غذا است.

وی با بیان اینکه اختلال در مراحل رشد سلول‌هایی که وظیفه هضم غذا را بر عهده دارند موجب بروز تومورهای خوش خیم و یا بدخیم می‌شود، تصریح کرد: توجه به درد به همراه تحریکات عصبی از مواردی است که در تشخیص به موقع سرطان پانکراس از اهمیت زیادی برخوردار است. ‌

این متخصص گوارش گفت: نشانه بارز سرطان پانکراس درد در ناحیه سردل و طرف بالای شکم، قسمت راست و چپ شکم است به طوری که اگر درد مداوم بود نیاز به بررسی و تشخیص به موقع دارد و افراد نباید نسبت به این علائم بی‌توجه باشند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه معمولا این دردها طولانی مدت است و با غذا خوردن و یا هنگام دراز کشیدن و خوابیدن درد شدت می‌یابد، افزود: دردی که به دلیل ایجاد تومور در پانکراس باشد معمولا موجب بی‌اشتهایی و کاهش وزن می‌شود زیرا تومورها موادی ترشح می‌کنند که در بی اشتهایی و کاهش وزن موثر است.

وی با بیان اینکه در سرطان پانکراس به غیر از سوءهاضمه بیمار دچار سوءجذب غذا نیز می‌شود،‌ اضافه کرد: علائم و نشانه سرطان با توجه به اینکه تومور در کدام قسمت پانکراس ایجاد شده متفاوت است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه زردی بدن به دلیل التهاب یا انسداد مجاری لوزالمعده نیز یکی از علائم ابتلا به سرطان پانکراس است، ادامه داد: علاوه بر این تهوع، استفراغ ، مدفوع چرب، ادرار پررنگ، چشمان زرد رنگ و اختلال در هضم چربی و جذب آن در بدن از دیگر نشانه‌های التهاب پانکراس است.
اسماعیلی به ریسک فاکتورهایی زمینه ساز ابتلا به سرطان پانکراس اشاره کرد و افزود: مصرف دخانیات، سابقه فامیلی از مهمترین دلایل ابتلا به سرطان پانکراس است و معمولا افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند. انتهای پیام
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.