شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۴
کد مطلب: 25289
۰

راهکارهای آموزش و پرورش برای جبران کمبود آموزگار و مازاد نیروها

بکارگیری 2400 دبیر مازاد در فعالیتهای غیرمعلمی
بکارگیری 2400 دبیر مازاد در فعالیتهای غیرمعلمی
مسعود ثقفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به کمبود 900 آموزگار برای دوره ابتدایی و 2400 نیروی مازاد در مقطع متوسطه، اول و دوم اظهار کرد: نیروهای مازاد دبیرانی هستند که با توجه به تکمیل کلاس‌های درسی دیگر نمی‌توانند فعالیت معلمی انجام دهند.

وی ادامه داد: براساس پروژه‌های ساماندهی نیروهای انسانی، در سال جاری این نیروهای مازاد در 13 فعالیت غیرمعلمی نظیر مشاوره، مربی پرورشی و ... به کارگیری خواهند شد.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تعادل نیروی انسانی زن و مرد در آموزش و پرورش تهران از بین رفته است به گونه‌ای که اکنون 81 درصد از نیروهای آموزشی زن و 19 درصد مرد هستند اظهار کرد: کمبود آموزگار نیز از جمله پیامدهای همین برهم خوردن تعادل نیروی انسانی است.

ثقفی در ادامه به تبیین علل این موضوع پرداخت و گفت: دلیل اول این اتفاق این بود که بیش از 10 سال است آموزش و پرورش تهران جذب معلم و آموزگار نداشته و تامین نیروی انسانی تابع نقل و انتقالات بیرون استانی بوده است. بیش از 85 درصد این نقل و انتقالات مربوط به نیروهای زن بوده و دلیل انتقال آنها معالجه برای بیماری‌های صعب‌العلاج و تبعیت از همسر است.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه دلیل بعدی این است که هر سال 2200 نفر به طور عادی بازنشسته می‌شوند گفت: با اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد نیروهای کارآمد ما خصوصا مردان بازنشست شدند.

وی افزود: دلیل سوم این است که با اجرای مصوبه خروج از کلانشهرها تعداد زیادی نیرو از تهران خارج شدند که بیش از 90 درصد آنها مرد بودند.

ثقفی با بیان اینکه از سوی دیگر در سال 90 علی رغم کمبود فضا بخش قابل توجهی از مدارس یک نوبته شدند اظهار کرد: همچنین اضافه شدن یک پایه تحصیلی به مقطع ابتدایی بدون بررسی‌های کافی درخصوص پیش‌بینی آموزگار مورد نیاز را داشتیم که به کمبودها دامن زد.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به تبیین راهکارهای موجود برای برون‌رفت از مشکل کمبود آموزگار پرداخت و گفت: راه حل نخست استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان است که حداقل سه سال زمان خواهد برد و راهکار دوم درنظر گرفتن یک ردیف استخدامی برای آموزش و پرورش تهران از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری‌ است، در غیر اینصورت شرایط همین‌گونه خواهد بود.

ثقفی افزود: البته سعی می‌کنیم کمبود آموزگاران را علی رغم تمام سختی‌هایی که وجود دارد با ساماندهی نیروها حل می‌کنیم به عنوان مثال از کسانی که امسال بازنشسته می‌شوند درخواست می‌کنیم تا همکاری‌شان را ادامه دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...