چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۸:۴۵
کد مطلب: 25369
۱

اطلاعاتی درباره شایع‌ترین بیماری قلبی جهان

اطلاعاتی درباره شایع‌ترین بیماری قلبی جهان

یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه پرولاپس دریچه میترال با علایمی مانند درد تیر کشنده و گاه فشارنده، سوزش و تپش قلب همراه است، گفت: اغلب پرولاپس‌ دریچه میترال خوش‌ خیم است و مشکلی ایجاد نمی‌کند و بیمار با مصرف داروهایی که باعث کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش قدرت انقباض قلب می‌شود، احساس آرامش دارد.

 

دکتر بابک آقایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه پرولاپس دریچه میترال به عنوان شایع‌ترین بیماری قلبی در دنیا محسوب می‌شود، گفت: این عارضه در زنان شایع‌تر از مردان است.

 

وی گفت: براساس اطلاعات موجود طبق آمار در آمریکا که در ایران نیز صدق می‌کند، در میان دانشجویان پزشکی از هر 100 نفر دختر، 30 نفر به پرولاپس میترال دچار هستند و در مردان از هر 100 نفر 15 نفر به این بیماری مبتلا هستند.

 

آقایی این عارضه را یک بیماری شایع مادرزادی عنوان کرد و گفت: در این حالت، دریچه میترال بر روی نسجی نرم و فیبروزه که بافت فیبر و میگزوماتو نامیده می‌شود، قرار دارد.

 

این متخصص قلب و عروق یادآور شد: در هنگام سیستول که دریچه میترال باید بسته شود، دریچه آئورت باز می شود و فشار بطن چپ به 120 میلی‌متر جیوه می‌رسد. در این حالت دریچه میترال بایستی، فشار خون زیادی را تحمل کند تا مانع از برگشت خون به دهلیز چپ شود.

 

آقایی گفت: اگر بافت مویرگی عضله میترال در نسجی از قلب که دچار فیبروز شده است، قرار گیرد، مانند این است که بین دو کوه چادری زده شود، بادی که به آن می‌وزد باعث کشیده شدن چادر می‌شود، حال اگر یکی از میخ‌های چادر را در شن‌زار بزنیم (در محیط محکم نباشد)، چادر به ناگهان کشیده شده و به گونه‌ای ناهمگن قرار می‌گیرد.

 

وی افزود: دریچه میترال نیز به این صورت عمل می‌کند. هنگامی که خون وارد می‌شود، در صورت وجود بافت نرم، سرعت جریان خون به ناگهان گرفته می‌شود و این کشیدگی با علایمی مانند درد تیر کشنده و گاه فشارنده، سوزش و تپش قلب همراه است. هنگامی که امواج به ناحیه می‌رسند، به کندی عبور کرده سبب ایجاد PVC (اکسترا سیستول بطنی) می‌شود.

 

آقایی خاطر نشان کرد: در مواردی که افراد دچار بی‌خوابی، عصبانیت و گرفتاری باشند، دردهای سوزشی تشدید می شود و با تپش قلب همراه است. حال اگر بافت فیبرو میگزوماتو، فقط در قسمتی از مویرگ های عضله قلب که نسج قلبی است و به آن چسبیده نباشد و در صورتی که این بافت فیبروز تمامی نواحی قدامی و خلفی مویرگی عضله و تمامی «کوردو پندیناها» را نیز درگیر کند، همچنین لیف‌لت‌ها یا همان لت‌های دریچه‌های میترال را نیز در برگیرد، در نتیجه تمامی دریچه قلب بافت فیبروماتو شود، این حالت «سندروم بارلو» نامیده می‌شود.

 

 

در چه مواردی تعویض دریچه میترال ضرورت دارد؟

 

 

این متخصص قلب و عروق گفت: اغلب در پرولاپس میترال معمولی که یکی از پاپیلاری ماسل (بافت مویرگی عضلانی) قدامی یا خلفی بر روی نسج فیبرومیگزوماتو است، عوارض و خطرات زیادی ندارد ولی در برخی موارد امکان ایجاد نارسایی میترال وجود دارد.

 

آقایی افزود: در صورتی که این نارسایی به تدریج تشدید شود و در حالتی که در سندروم بارلو و نارسایی میترال که منجر به بزرگی قلب می‌شود، پزشک ناچار به تعویض دریچه میترال می‌شود.

 

وی گفت: در اکثر موارد پرولاپس‌های دریچه میترال به صورت خوش‌خیم هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کند و بیمار با مصرف داروهایی مانند پروپرانولول یا انیدرال که باعث کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش قدرت انقباض قلب می‌شود، کاملا احساس آرامش دارد و خواب راحتی را تجربه می کند.

 

 

مواردی که به تجویز آنتی بیوتیک نیاز است

 

 

این متخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه پرولاپس دریچه میترال بیماری خوش خیمی است، گفت: در مواردی مانند اعمال جراحی‌های دندان، زنان یا زخم پا نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک وجود ندارد.

 

آقایی افزود: در پرولاپس‌های میترال که همراه با نارسایی میترال است و هنگام سمع قلب، سوفل هم شنیده می‌شود، در صورتی که عفونتی وارد خون شود، امکان دارد این عفونت با اثر بر روی دریچه، آندوکاردیت ایجاد کند که این مورد عارضه‌ای خطرناک است، بنابراین در مواردی که پزشک برای بیمار تشخیص پرولاپس میترال را می‌دهد و در مواردی که همراه با نارسایی میترال باشد، تجویز آنتی‌بیوتیک به عنوان پیشگیری ضرورت دارد.

 

وی در پایان تصریح کرد: در صورتی که همراه با پرولاپس، نارسایی میترال وجود نداشته باشد، هیچ نوع پیشگیری لازم نیست.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی