جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۶:۵۷
کد مطلب: 25409
۱

اشتغال زودهنگام دانشجویان پرستاری

اشتغال زودهنگام دانشجویان پرستاری

حالا از وزارت بهداشت خبر می رسد که این بار براساس دستور وزیر، دانشجویان پرستاری که شش ترم تحصیلی را در دانشگاه گذرانده اند، می توانند به عنوان پرستار بر بالین بیمار حضور پیدا کنند تا به این طریق، کمبود پرستار در کشور تا حدودی جبران شود.

ورود رسمی دانشجویان پرستاری به حوزه اشتغال ـ آن هم در شرایطی که هنوز درسشان تمام نشده است ـ بوضوح این معنی را می دهد که وضع کمبود پرستار در مراکز درمانی کشور به حدی بغرنج و اضطراری است که وزارت بهداشت حاضر شده است، دست کمک به سوی دانشجویان پرستاری دراز کند.

آن گونه که روز گذشته وزیر بهداشت خبر داد، هم اکنون مجوز این کار به مراکز درمانی صادر شده است و به گفته حسن قاضی زاده هاشمی، دانشگاه ها و بیمارستان ها می توانند موارد کمبود را به صورت قراردادی یا استفاده ساعتی از پرستاران جبران کنند تا به این ترتیب فشار کاری پرستاران کاهش یابد.

سال گذشته نیز زمزمه های به کارگیری دانشجویان سال آخر پرستاری به گوش می رسید و اتفاقا اولین بار خود سازمان نظام پرستاری این پیشنهاد را مطرح کرده بود، ولی در نهایت این موضوع به توافق مسئولان وزارت بهداشت نرسید. حالا پس از گذشت یک سال، گویی این وزارتخانه کوتاه آمده و حاضر شده است دانشجویانی را برای مراقبت از بیماران بگمارد که هنوز به مباحث علمی رشته تحصیلی خود، اشراف کامل ندارند.

وزارت بهداشت: مصلحت ایجاب کرد

یکی از عمده دغدغه های این تصمیم تازه وزارت بهداشت، نگرانی از اوضاع سلامت و بهداشت بیماران بستری است؛ یعنی فرض کنید برای بیماری که با مرگ دست و پنجه نرم می کند، پرستاری موظف به ارائه خدمت می شود که هنوز دانشجوست و ممکن است براحتی دچار خطای پزشکی شود.

امیرمحسن ضیایی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفت وگو با جام جم توضیح می دهد: ما می دانیم که این کار در حالت عادی به مصلحت نیست و هرچه که باشد، عرصه کار و عرصه آموزش دانشجویان پرستاری با یکدیگر متفاوت است، اما الان شرایط کمبود پرستار در کشور، یک شرایط عادی نیست و در این شرایط، وزارت بهداشت با در نظر گرفتن مصلحت، مجبور به انتخاب این گزینه شد.

این مقام مسئول تاکید می کند: قرار نیست این دانشجویان، کارهای پیچیده درمانی را انجام دهند؛ بلکه انتظاری که از این دانشجویان می رود، ارائه خدمات پایه به بیماران است.

در حالی که اشتباه در ارائه خدمات پایه درمانی هم می تواند برای سلامت بیمار، خطرآفرین باشد، اما ضیایی تصریح می کند که برای رفع این مشکل، تیم های نظارتی در بیمارستان ها و دیگر مراکز درمانی نیز حضور خواهند داشت و به فعالیت دانشجویان پرستاری نظارت جدی خواهد شد.

با توجه به این که حوزه سلامت و درمان، آزمون و خطا را برنمی تابد و یک اشتباه می تواند آخرین اشتباه باشد، با این حساب فقط می توان امیدوار بود که بر کار دانشجویان پرستاری که قرار است در مراکز درمانی به کار گرفته شوند، نظارت جدی اعمال شود تا کمبود پرستار به تهدیدی برای سلامت بیماران بستری تبدیل نشود.

کمبود پرستار در مراکز درمانی

براساس آمارهای وزارت بهداشت، هر ساله 6000 ورودی جدید دانشجوی پرستاری داریم و الان هم حدود 25 هزار دانشجوی پرستاری در دانشگاه های کشور مشغول تحصیل هستند.

اما با وجود تربیت مداوم این نیروهای بالقوه، مراکز درمانی کشور با کمبود جدی پرستار روبه روست.

به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت، کمبود حدود 50 هزار پرستار در مراکز درمانی کشور مشهود است و با وجود آموزش مداوم پرستاران در دانشگاه ها، باید تعداد ورودی های پرستاری هم افزایش یابد.

این مقام مسئول از کمبود شدید پرستار مرد در مراکز درمانی سخن می گوید و تاکید می کند که همچنان نیاز به آموزش و تربیت پرستاران بیشتر ضرورت دارد.

اختصاص ندادن منابع کافی برای جذب انبوه پرستاران در مراکز درمانی، سختی کار و پایین بودن دستمزدها و اجرایی نشدن قوانین متعدد حمایتی در رابطه با پرستاران، از جمله مهم ترین دلایلی است که موجب شده است بسیاری از پرستاران در مشاغل غیرمرتبط با تحصیلشان فعالیت کنند؛ طوری که برخی پرستاران ترجیح می دهند همین حرفه را در خارج از کشور دنبال کنند.

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن