شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۵ فروردين ۱۳۹۰ / ۰۷:۵۱
کد مطلب: 2546
۰

آزمون استخدامی معلمان؛ پرحاشیه و جنجالی

نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش به امید روزهایی هستند که از نگرانی و اضطراب استخدام شدن یا نشدن خبری نباشد؛ کلاسی باشد و شاگردانی و فراغ خاطری برای تدریس.
برگزاری آزمون استخدامی معلمان، از اتفاقات جنجالی و پرسروصدایی بود که در سال 89 رخ داد. این آزمون حرف و حدیث‌های زیادی را پشت سر خود داشت و اعتراض‌های زیادی را برانگیخت تا جایی که حتی به رسیدن حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش به مرز استیضاح در صحن مجلس نیز رسید؛ اگرچه با کاهش امضای درخواست کنندگان استیضاح و فرصتی که نمایندگان به او دادند، توانست پشت این مرز بایستد. برخلاف اعتراض‌های صورت گرفته اما، حاجی بابایی بارها بر صحت این آزمون تاکید کرده و گفته: در سراسر کشور حدود 50 نفر از نزدیکان بنده، معاونان وزارتخانه یا مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور مردود علمی شده‌اند که بیانگر این واقعیت است که هر کسی در این آزمون پذیرفته شده تنها با اتکا به توان خودش بوده است.  او با بیان این که در طول تاریخ بشریت چنین آزمونی برای استخدام افراد به کار گرفته نشده است، اظهار داشت: هر کسی از هر جای کشور که خواست می‌تواند آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش را بررسی کند و حتی اگر یک نفر حقش ضایع و پایمال شده حق او را برمی‌گردانم. آزمون استخدامی معلمان برای گزینش و انتخاب 40 هزار معلم برگزار شد و اینطور که گفته می‌شد حدود 638 هزار داوطلب برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کردند. اما این آزمون بیش از آنچه تصور می‌شد سروصدا راه انداخت و گذشته از اعتراض و انتقاد کانون‌های حمایتی معلولان به‌ دلیل عدم اعمال واقعی سهمیه 3 درصدی استخدام معلولان در آزمون استخدامی، باعث شد معلمان حق التدریسی، خرید خدمتی و شرکتی بازمانده از حکم استخدام، بارها دست به دامان مجلس و سایر نهادها شوند. معترضان به این آزمون اعتراض خود را به کمیسیون اصل 90 رسما اعلام کردند و اینطور که اعلام ‌شد حدود 300 شکایت از نحوه برگزاری این آزمون در این کمیسیون وصول شد. سال‌هاست معلمان غیررسمی در برزخ استخدام بسر می‌برند و برای تعیین تکلیفشان و وارد شدن به جرگه مستخدمین رسمی دولت راه‌های مختلفی از جمله اعتراض و تجمع را هم امتحان کرده‌اند. پدیده معلمان حق‌التدریسی به سال 1344 بازمی‌گردد که وزارت فرهنگ وقت برای جبران کمبودهای خود، نیروهای پاره‌وقت را به کار گرفت. در 10 سال اخیر به دلیل بحران جمعیت فارغ‌التحصیلان، مسئولان آموزش و پرورش که برای استخدام معلمان با محدودیت‌های مالی و مقرراتی مواجه بودند، به طور گسترده‌ای از معلمان حق‌التدریسی بهره گرفتند که نارضایتی شغلی گسترده این گروه از معلمان را به همراه داشت تا جایی که در سال 85 شاهد تجمع 15 هزار نفری آنها در مقابل مجلس با شعار «ما را استخدام کنید» بودیم. این اعتراض‌ها به امضای توافقنامه بیمه معلمان حق‌التدریسی در سال 87 و تصویب قانون استخدام آنها در سال 88 منجر شد. قانون استخدام 60 هزار معلم حق‌التدریسی 15 مهر ماه سال گذشته پس از رفع ایرادهای مورد نظر شورای نگهبان با رأی بالای نمایندگان به تصویب نهایی مجلس رسید و مطابق آن دولت موظف شد طی یک دوره 5 ساله تمامی معلمان حق‌التدریسی را مطابق بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری به استخدام درآورد. اما در همین اوضاع، خبر از استخدام 40 هزار معلم از طریق آزمون استخدامی اعلام شد که طبیعتا نتیجه‌ای نداشت جز دلسردی و اعتراض کسانی که معتقد بودند با کسب سال‌ها تجربه این حق آن‌هاست که استخدام شوند و نه نیروهای آزاد و خارج از بدنه آموزش و پرورش. پس از ماجراهای پیش آمده پیرامون برگزاری آزمون استخدامی،‌ در ادامه‌ سلسله ‌خبرهایی که برای نیروهای غیراستخدامی آموزش و پرورش در راه بود، مجلس مصوبه تازه‌ای برای این افراد داشت. دی ماه امسال، مجلس شرایط جدیدی را برای استخدام معلمین حق‌التدریسی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و فوق دیپلم هستند، تعیین کرد.  نمایندگان در جریان بررسی جزییات طرح الحاق سه ماده و دو تبصره به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش وپرورش، این طرح را به تصویب رساندند. بر این اساس مقرر شد که معلمین حق‌التدریسی دارای مدارک کارشناسی و بالاتر که تا پایان سال تحصیلی 88 - 87 چهار سال سابقه خدمت مستمر نداشته‌اند اما با احتساب سال‌های تحصیلی بعد، حائز چهار سال سابقه مستمر می‌شوند به شرط شاغل بودن در زمان استخدام، به استخدام درآیند. همچنین معلمین حق‌التدریسی دارای مدرک فوق دیپلم که تا پایان سال تحصیلی 88- 87 پنج سال سابقه خدمت مستمر نداشته‌اند اما با احتساب سال‌های تحصیلی بعد حائز پنج سال سابقه مستمر می‌شوند به شرط شاغل بودن در زمان استخدام می‌توانند بر اساس ضوابط استخدام ‌شوند. این مصوبه البته شرایطی را هم برای استخدام نیروهای شرکتی آموزش و پرورش داشت که مورد انتقاد آنها واقع شد. حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش درباره این مصوبه اظهار داشت: «ماده 3 درباره نیروهای شرکت خدمات آموزشی است. در قانون آمده است که اگر نیروهای شرکت خدمات آموزشی در سال 89-88 یک سال فعالیت کرده و دارای لیسانس باشند و قبل از آن هم با ابلاغ آموزش و پرورش سه سال کار حق‌التدریس کرده باشند و یا نیرویی دارای مدرک فوق دیپلم بوده و چهار سال کار حق‌التدریسی کرده باشد در صورتی که سقف استخدام 60 هزار جا داشته باشد می‌تواند استخدام شود». نکته جالب اینجاست که اکثر قریب به اتفاق معلمان شرکتی در سال 88 وارد آموزش و پرورش شده‌اند و در سال 89 از ادامه کار بازمانده‌اند یعنی یک سال سابقه دارند. حالا طبق این مصوبه قرار است معلمان شرکتی که سابقه 3 و 4 سال حق‌التدریس داشته باشند استخدام شوند! معلمان شرکتی می‌گویند با اجرای این قانون، استخدام معلمان شرکتی به طور کامل منتفی می‌شود. با این اوضاع، نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش به امید روزهایی هستند که از اقدامات شتابزده و غیرکارشناسی و در نتیجه نگرانی و اضطراب استخدام شدن یا نشدن خبری نباشد؛ کلاسی باشد و شاگردانی و فراغ خاطری برای تدریس. خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...