جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۰
کد مطلب: 25728
۸
۳۲

تشریح عوارض و جزئیات مصرف قرص برنج

شباهت قرص برنج با قرص‌های روانگردان

به گزارش فارس، قرص برنج دو مدل دارد یک مدل آنکه مخلوط سیر و نمک است و برای جلوگیری از آفات در حبوبات استفاده می‌شود که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، مدل دوم ترکیب فسفید آلومینیوم است که مصارف خانگی ندارد و تنها برای صنعت و کشاورزی مصرف دارد و همین مدل باعث ایجاد مسمومیت و در ‌‌نهایت باعث مرگ می‌شود مسمومیت با قرص برنج صنعتی، تنها مرگ را به دنبال دارد و متاسفانه در سال 91 مسمومیت با قرص برنج دو برابر شده و طبق آمار پزشکی قانونی 600 نفر در اثر مسمومیت با این قرص جان خود را از دست داده‌اند. قرص برنج صنعتی جزو کالاهای قاچاق قرار گرفته است و در صورت رؤیت آن در هر مغازه یا هر مکانی یا فرد خاطی مطابق با قوانین برخورد با قاچاق رفتار می‌شود، همچنین تماس انسان با قرص برنج می‌تواند باعث ایجاد عارضه‌های شدید و مرگ شود.

 بهزاد شریف مخمل‌زاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز گفت: بر اساس گزارشات، فسفید‌ها (فسفید آلومینیوم) باعث تحریک شدید دستگاه گوارش، اختلالات قلبی عروقی، هیپوتاسیون، شوک، آرتیمی، نارسایی قلبی، ادم ریوی، اسیدوز متابولیک، آسیب کبدی و کلیوی، ترومبوسیتوپنی، تشنج و نهایتا کما و مرگ تا 72 ساعت بعد از مصرف می‌شود.

وی افزود: عارضه‌های گوارشی 5 تا10 دقیقه پس از مصرف اتفاق می‌افتد و سپس سایر نشانه‌ها و علایم مسمومیت ظاهر می‌شود.

مخمل‌زاده تصریح کرد: تسریع در درمان حتی در بیماران به ظاهر بی‌علامت اهمیت بارزی در بهبود بیماران دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پاسخ به این سئوال که قرص برنج چیست؟ گفت: قرص برنج ترکیب خطرناکی از فسفیدهاست که برای جلوگیری از آفت زدگی برنج انبار شده و مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه فسفید‌ها همچنین برای دفع آفات سایر غلات انبار شده و جلوگیری از کپک زدگی و جونده کش و غیر نیز مصرف می‌شود، افزود: با تماس این ماده با رطوبت با اسید، گاز خطرناک فسفین آزاد می‌شود که علت اصلی توکسیسیتی این ماده است و هر چه این ترکیبات تازه‌تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند.

این مقام مسوول تصریح کرد: مکانیزم احتمالی اثر این مواد (فسفین) بلوک سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریلاسیون اکسیداتیو و در نتیجه مرگ سلولی است. بنابراین دستگاه‌هایی همچون مغز، قلب، کبد و غیره که به مقدار اکسیژن بیشتری نیاز دارند نسبت به این سم حساستر و آسیب‌پذیرترند.

مخمل‌زاده به عارضه‌های ناشی از مصرف قرص برنج اشاره کرد و گفت: استنشاق این ماده باعث بروز نارسایی ریوی، سرفه شدید همراه با خلط سبز رنگ، سرد رد، تنگی نفس، گیجی، خواب آلودگی، گشادی قلب، تشنج و کما خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تاکید کرد: مصرف خوراکی این قرص باعث ایجاد تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سر درد، تشنج و کما است، مرگ بعد از چهار روز یا حداکثر دو هفته با نارسایی قلبی حادث می‌شود.

وی به استنشاق مزمن این قرص اشاره کرد و افزود: کاهش اشتها، کاهش وزن، آنمی، شکستگی خود بخود استخوان، دندان درد و تورم و نکروز فک از عوارض استنشاق این قرص است که با مصرف 1/4 قرص مسمومیت ایجاد می‌شود، همچنین در بزرگسالان، خوردن این ماده یکی از علل خودکشی است؛ برای مثال شایع‌ترین عامل خودکشی در هند خوردن یا استنشاق این ماده سمی است. (مصرف حتی 1/5 گرم از این قرص باعث مرگ می‌شود.)

مخمل‌زاده تاکید کرد: مصرف قرص برنج (فسفیدالومینیوم) به اشتباه به جای قرص‌های روانگردان (اکستازی) به دلیل شباهت ظاهری این دو قرص به یکدیگر مصرف می‌شود و گاهی وجود ناخالصی در قرص‌های اکستازی که در پروسه سنتز این قرص‌ها ایجاد می‌شود عامل مسمومیت است که یکی از این ناخالصی‌ها سم فسفین است.

وی به خصوصیات فیزیکی این قرص اشاره کرد و گفت: این قرص گازی بدون رنگ، قابل اشتعال، بوی شبیه به ماهی گندیده، حلالیت مناسب در آب و الکل به صورت قرص یا پودر در بازار یافت می‌شود.

این داروساز با بیان اینکه سمیت این قرص گازی با سمیت بالا که بر سیستم گوارشی و سیستم اعصاب اثر می‌گذارد، اظهار کرد: فسفین به عنوان یک حشره کش برای جلوگیری از آلودگی غلات، خوراک دام، تنباکو استفاده می‌شود که به صورت قرص‌های فسفید (فسفید روی، فسفید کلسیم و فسفید آلومینیوم) موجود است، این ماده سمی به راحتی جذب گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن، به صورت ماده سمی فسفین در می‌آید.

مخمل‌زاده با بیان اینکه عوارض جانبی از ساعات اولیه بعد از استنشاق فسفین ظاهر می‌شود، تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده در 92 درصد مصرف کننده آلومینیوم فسفید، 66 مورد مرگ (72 درصد) مشاهده شد که 60 نفر در ساعات اولیه بعد از مصرف این ماده فوت شده‌اند، همچنین عوارض مزمن عبارت است از آنمی، برونشیت، اختلال گوارشی، نارسایی ریه عدم تعادل در تکلم و حرکت است.

وی تصریح کرد: خوردن مقادیر زیاد سم فسفین یا فسفید آلومینیوم باعث ایجاد یرقان و افزایش سطح سرمی ترانس آمیلاز می‌شود. 30 درصد افرادی که با فسفید آلومینیویم مسموم شده‌اند دچار یرقان شده و 20 درصد از ‌آن‌ها دچار افزایش غلظت سرمی ترانس آمیناز می‌شود 8 درصد از مسمومین افزایش بیلی روبین داشته‌اند.

مخمل‌زاده در ادامه تاکید کرد: متاسفانه در ساعات اولیه امکان تشخیص سریع سم در بدن وجود ندارد و صرفاً با مشاهده علائم نمی‌توان میزان مسمومیت را تخمین زد. بعد از 24ساعت با اندازه گیری مت هموگلوبین، مسمومیت با فسفید آلومینیوم تائید می‌شود.

این مقام مسوول به شیوه درمان این بیماری اشاره کرد و گفت: بعد از مشاهده اولین علائم که شامل تهوع، استفراغ، درد شکم، تنگی نفس است، مسموم را به هوای ‌آزاد برده و در صحت هوشیار بودن و مصرف خوراکی با ایجاد تهوع سعی در خارج کردن ماده سمی می‌کنیم. در مورد افرادی که دچار تنگی نفس شده‌اند باید اکسیژن رسانی صورت گیرد.

شریف مخمل‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده، موارد تخلف را به صورت تلفنی با شماره 1490 یا 2232352-0611 به واحد رسیدگی و پیگیری به شکایات معاونت غذا و داروی خوزستان اطلاع دهند.

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اعظم گرجی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه سه روز گذشته درشهرمادودختر17ساله دراثرمصرف این قرص جان خودراازدست دادند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام چندعددخوردن که باعثه مرگشون شده؟
Iran, Islamic Republic of
حتما مشکل دارن ک دست ب خودکشی میزنن
صادق
Iran, Islamic Republic of
اينم شد حرف . منم مشكل دارم ولي راه حل پيدا مي كنم . كسي كه به فكر خودكشي ميفته اصلا فكر نكرده . من بخاطر همين مشكل يه روز عصر دم اذان مغرب رفتم تو مسجد و به حاج گفتم ميخوام خودكشي كنم . اونم مثل يك فرشته به من كمك فكري داد و مشكلم حل شد و هنوز هم به همونجا ميرم تا حرفاشو گوش كنم . به همين سادگي
عباسی
Iran, Islamic Republic of
چشم بسته داری غیب میگیا. ولی در مجموع هر چقدر هم که مشکل داشته باشی هیچ وقت خودکشی راه حل نیست و گناه بزرگیه چون جان هدیه و امانت خدا به ماست. خودش داده زمان رفتن برسه عزارائیل رو میفرسته جونتو بگیره .اون دنیا هم حساب کتاب داره 124هزار پیامبر اومده که اینارو تو مخ ما آدم های باهانه گیر کنن . بنظرم اگر مشکلی داشتی نباید فکر کنی که تنهایی برین یک روانشناس یا یک روحانی قابل اعتماد پیدا کنین و برین حرفا و مشکلاتتون رو باهاش در میون بذارین . من اینکارارو تو زندگی می کنم یعنی از آدم هایی که هم تجربه دارن و هم تحصیلاتی دارند مشورت می کنم. اینقدر حالم خوبه که دوست دارم 200 سال عمر کنم. کسی که خودکشی می کنه ادم ضعیفیه. برین مرکز مشاوره اگر جواب نگرفتین مشاورتان رو عوض کنین .قول میدم دردا و مشکلاتتون بهتر مدیریت میشه
Iran, Islamic Republic of
من زنی ۱۹،ساله هستم و از شوهرم که رندگبم بود مجبور شدیم جدا بشیم حالا من نمبتونم به کسی بگم و خودمو در یک خانه اسیر کردم و هرکس میپرسد میگویم مسافرت خارج کشور رفته است بخدا هرکس یه حرفی میزند دارای خانواده فقیری هستم که خودشان شکمشان را نمیتوانند سیر کنند تنها را هم خودکشی هستش.


سميرا
Iran, Islamic Republic of
اشتباه نكن دوست عزيز . بازم فكر كن. اصلا به حرف و نگاه مردم توجه نكن . سرطان كه نگرفتي . خوب كردي طلاق گرفتي . من جات باشم ميرم سركار و از تو اتاقم بيرون ميام
مریم
Iran, Islamic Republic of
چرا به خودکشی فکر می کنی دوست عزیزم؟ می دونم برای هرکسی در برهه ای از زندگیش ممکنه مشکلاتی ایجاد شه که فکر کنه هیچ راه حلی برای اونها وجود نداره. فکر نکن از سر خوشی و بیرون از گود دارم این حرفا رو می زنم برای خود من هم یه روزایی همین افکار وجود داشت حتی براش نقشه هم داشتم اما رفتم پیش یه روانشناس و این خیلی بهم کمک کرد چون فهمیدم چقدر موضوع رو بزرگ کرده بودم اما راه های دیگه ای هم وجود داره و صحبتهام با اون روانشناس بهم جرات و شجاعت داد و البته از یکی از دوستای خوب و واقعیم هم کمک گرفتم و خدا رو شکر الآن هم توی روزای خوب زندگیم هستم و می بینم چقدر اون روزها خودم رو تا اون حد درگیر و ناچار می دیدم. حتما روزنه ای هست. می تونید با صدای مشاور هم تماس بگیرید. شماره ش رو از 118 بگیرید. به امید خدا. برای حل مشکلتون دعا می کنم.
افشین
Iran, Islamic Republic of
فقط شیطان از رحمت خدا نا امید میشه ،من زندگی بینهایت بهم سخت گذشت اما به احترام مادرم که اذیت میشد اسن کار و نکردم بعد کم کم تلاشمو زیاد کردم هر بار مکحکم تر میخوردم زمین اما باز بخاطر مادرم دوباره شروع میکردم یک ریال پول نداشتم از صفر مطلق با ماهی 7هزار تومن شروع کردم حتی یه پیروزیم نداشتم اما هی زدم به در بسته به بدبختی ازدواج کردم اما زنم اخر نامردی رو در حقم تموم کرد اما باز دنیام تموم نشد من که لنگ یه لقمه نون بودم رفتم کار یاد گرفتم کاری که خودم دوستش داشته باشم نه مجبور باشم از اینجا خدا بهم نگاه کرد کاری رو بکن که خوشحالت میکنه نه کاری که مجبوری رمزش همینه الان بدون کمم احدی حتی یک قرون وام خونمو ساختم ماشبنمو دارم حق کسی و نخوردم پنجاه ملیونم دست داداشمو گرفتم چند نفرم پیشم نون میخورن ابرو وعزت دارم درسته بعد 46سال هنوز مجردم اما خوشحالم که خودکشی نکردم خیلی خوشی ها رو تجربه کردم قدر زندگی و خیلی بیشتر میدونم چند روز پیش یکی از دختر های فامیل این کار رو کرد بیچاره خانوادش اگه زنده زنده میسوختن انقدر ضجر نمی کشیدن .واقعن درد رو حس کردم داغ بزرگی از اون دختر تو قلبم نشست داغی که گفتنی نیست زندگی فقط مرگ واسش راه نداره همه مشکلات راه داره منتهی تو زحمت تلاش به خودت بده یادت باشه اگه ایمان قوی داشتی مثل یوسف به سمت هفت در بسته بدو خدا همشو برات باز میکنه به خود قران من تجربه کردم دیونه میشی وقتی خدا رو تو مشکلات حس میکنی انقدر لذت داره که دردت یادت میره با هزار بار شمستم نا امید نشو پیرپزی لذتش به شکسته مثل تختی باش ازش خوندم نوشته بود انقدر پشتم به خاک مالیده شد تا جهان پهلوان شدم من تختی نشدم شکستهام منو تختی مرد
Romania
منم یه ۹ ماهه عقدکردم وقتی به شوهرم ازاخلاقش یاکارنکردنش یا...ایرادمیگیرم بهم میگه فحش میده..باهرکسی مشکلی داره اخر سر من خالیش میکنه.بهش میگم درست نیست ۲۴ ساعته اینجاباشی.خیلی زودعصبی میشه.قبل ازاینکه باهاس ازدواج کنم با یه پسراشنا شدم چون خانوادم قبول نکردن جواب منفی بش دادم.خلاصه اون پسرهم اومد پیش شوهرم هرچی دوس داشت در مورد من گفت.جلو مامانمو و خواهرم بهم حرف میزنه.خلاصه همه میگن تو از هرنظرازش سرتری.ولی بازم قدرمو نمیدونه.بش میگم یااخلاقتو درست کن یا طلاقم بده وگرنه خودمو میکشم.میگه خودتو بکش.شب و روز فقط گریه میکنم.انواع روشها رو رفتم ولی درست نمیشه.منم میخوام خودمو بکشم
Germany
سلام خواهر اگه تو زندگی مشکل نباشه که ادم پخته نمیشه با خوندن چند تا کتاب به اسم زنان چ مردان ونوسی مشکلت حل میشه
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام . میدونید خانوم گاهی انسان خودش دقت های لازم رو موقع ازدواج نمیکنه مثلا تحقیق راجع به کار این فرد یا خانوادش یا هر مورد دیگه ای . میخوام بگم گاهی مشکلات از کم دقتی های ما ناشی میشه . ولی در هر صورت شما اگه شوهرتون نفقه نمیده می تونید به دادگاه شکایت کنید و اگه ببینند حق با شماست دادگاه خودش طلاق رو برای شما صادر میکنه . خودکشی یعنی ادم خیلی خودخواه . با راحت کردن خودش همه اطرافیانش رو ناراحت میکنه . تازه بعد زا مرگ باید عذاب او طرف رو تحمل کنه چون نا شکری نعمت حیات رو کرد . همیشه پناه میبریم به خدا از شر شیطان .
Romania
سلام دوست عزیز میدونم زندگی برات سخت ومشکل شده میدونم به هر دری میزنی بستس اما بدون خدا هست ازش نا امید نشو منم خواهر 23سالمو به خاطر یه طرز فکر غلط از دست دادم اره به خاطره مصرف قرص برنج اما خدا اولش زنده نگهش داشت تا بهش بفهمونه مرگ دست خداست اما چند وقت بعد به خاطر عوارض قرص از دست دادیمش اینو گفتم بدونی خواهر منم فرصت زندگی رو از خودش گرفت در حالیکه پشیمون بود
sina
Iran, Islamic Republic of
به خدابعضی وقتا ادم انقد به دره بسته میخوره دیگ هیچ راهی جز خودکشی براش نمیمونه من خودم الان به همین نتیجه رسیدم از نظره من خودکشی تنها راهه خلاص شدن از این وضعه درست نیس دردمو اینجا بگم چون کسی نیس درک کنه ولی خیلی درد داره وقتی میبینی جلو چشت بابات داره به مادرت خیانت میکنه همه چیو تو عیاش بازی میبینه و به خاطره یه زنه بیوه به پسره جوونش ینی من نفرین کنه بعضی شبا اصلا خونه نیاد و جوابه سر بالا بهمون بده شیکمه زنو بچش بزنه بره خرجه زن های دیگ کنه و....واقعا درد داره اینجور چیزا همه راهاروهم واس اینکه بش بفهمونم کارش اشتباست امتحان کردم ول کو گوشه شنوا درسته میگن خدابزرگه ولی خداواس اون بزرگاش بزرگه هیچوقت ما کوچیکارو نمیبینه انقد صداش کردم دیگ خسته شدم .جز این راهه دیگ ای نمونده
Iran, Islamic Republic of
سلام شعار ندین ممنون
بی نام
Iran, Islamic Republic of
سلام من یه نوجوان 17ساله هستم اصلا امیدی به زندگی ندارم و همیشه با مخالفت های والدینم مواجه میشم واصلا براشون مهم نیست من چی میخوام و اونا جای من تصمیم ميگيرن نزدیک به 3سال است که باهاشون حرف نمیزنم چند بار دست به خودکشی زدم .
مهدی
منم یه سال درس خوندم واسه کنکور درصدام همه خراب...
یه سال به صورت واقعی ها!!
حوصله سرکوفت بقیه رو ندارم
حوصله ندارم یه سال دیگه صبر کنم
دلیلیم واسه ادامه زندگی واقعا نمیبینم!!!
مژگان
Iran, Islamic Republic of
خیلی دوست دارم خودمو بکشم که راحت بشم از زندگی لعنتی
نگین
Iran, Islamic Republic of
منم ۲۷سالمه چند روزه اومدم خونه پدرم بچمو پیش شوهرم جاگذاشتم.۳روزه ازش خبر ندارم.وقتی ازخونه شوهرم زدم بیرون یه مسافت طولانی رو راه رفتم تا بغضمو مثل همیشه از بین ببرم و یکم آروم بشم.توراه به همه چی فکردم به خودکشی به قرص برنج به تصادف.بعد فکرکردم اون راننده بیچاره چ گناهی کرده بامن تصادف کنه.نمیدونستم از کجاقرص برنج بگیرم خواستم برم تو اینترنت سرچ کنم ببینم مصارفش برای چیه تا به عطاری بگم برای اینکارمیخوام بعدگفتم بااین حال خرابم میفهمه واسه چمه.تواین فکربودم کجابرم که ناخودآگاه یاد زیارتگاه سیده فاطمه افتادم اتفاقا روز شهادت حضرت فاطمه بود از در رفتم ضریح رو گرفتم های های گریه کردم.ازش کمک خواستم.با خودم فکرکردم شبم اینجابمونم تا اروم بشم اما بعدفهمیدم شبا مردا میان زیارت.رفتم بیرون که برم خونه بابام.غافل ازاینکه اون بدبختا تموم شهرو دنبالم گشته بودن.خداااا چقدر بزرگه تو این شهر به این بزرگی داشتم راه میرفتمو گریه میکردم پیدام کردن بردنم خونه.من این همه مشکل دارم از پسرم دورم میخوام طلاق بگیرم ولی باز میگم خدا شکرت حتما ناشکری کردم داری همه چیمو میگیری خدا شکرت خودت دستمو بگیر بهم ارامش و صبر بده.تنهاچیزی که ارومم میکنه فکرکردن به خدا و مرگه اینکه همه ما رفتنی هستیم اینکه هرچی داریم مال خداست زندگی و بچه.خداخودش از پسرم مواظبت میکنه
maryam
Iran, Islamic Republic of
سلام لطفا اگه کسی میدونه چطور میتونم قرص برنج و تهیه کنم یا راهی رو سراغ داره که بشه به این زندگی لعنتی خاتمه داد بهم بگه. خواهش میکنم.ممنونم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آخه خانم ما حتما نمیدونی اونطرف چه خبره ک بفکر خودکشی افتادی منو تو که طاقت بظاهر سختی های این دنیارو که مطمئنا نتیجه زیاده خواهی خودمون هست نداریم چطور میخوایم فشار قبر و آتش جهنم رو تحمل کنیم. وعده خدا حق است
نیلو
Iran, Islamic Republic of
منم خیلی از این زندگی خسته شدم،ولی بنظرم خودکشی باید دلیل محکمی داشته باشه،قبول نشدن تو کنکور اصلا چیز مهمی نیست که بخاطرش خودکشی کنی
امیر
Iran, Islamic Republic of
یه شب ساعت 2یا 3بامداد برو قبرستون ببین حالت چطور میشه کلا نظرت درباره ی خود کشی عوض میشه
نگین
Iran, Islamic Republic of
میدونید چی منو منصرف کرد باخودم فکرمیکردم اگه خودمو بکشم خدا دیگه هیچوقت منو نمیبخشه اون دنیام باید عذاب بکشم هرکی برام فاتحه بده بهم نمیرسه.منم داغونم مثل همه شما.جرات ندارم اسم پسرمو بیارم میزنم زیرگریه الانم بغض کردم ولی بخاطر پدرو مادرم خودمو خونسرد نشون میدم.خدا شکرت بخاطر داده و نداده ات.خدادوسم داری که کفاره گناهامو داری تو این دنیامیدی میدونم خداجون.دوست دارم خدا تنها تو ارامش منی.دارم خودمو با قران خوندن آدوم میکنم.
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام آفرین خواهرخوبم
S
Romania
منم خیلی خسته شدم ازین زندگی لعنتی من نمیتونم زندگی کنم میخام خودمو بکشم راحت شم
رضا
Iran, Islamic Republic of
الهی!!!!!!چرا؟؟؟خدانکنه
بهاره
Iran, Islamic Republic of
سلام توروخدا ج بدی میخوام بمیرم ۲۰سالمه هرروزشوهرم کتک ام میزنه کمکم کنید بمیرم چی بخورم زود بمیرم
زندگی مبارزه است
Iran, Islamic Republic of
با چنگ و دندان بجنگید،نترسید...خودکشی مال آدمهای ضعیف و ترسوست
Iran, Islamic Republic of
بعضیا ب شدت مشکل دارن و دیگ از زندگی خسته شدن مجبورن ب همچین چیزایی روی بیارن
Iran, Islamic Republic of
خود کشی کاره هر کسی نیست .حرفش خیلی راحته ولی عملش سخت.
S
Iran, Islamic Republic of
من یکی از دوستام دیشب خودکشی کرده واقعا نمیتونم باور کنم... الکی نیست که... واقعا دیگه جاتون خالی میشه و هیچکی به جاتون نیست ...
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند