پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۳
کد مطلب: 25729
۰
روزه‌داری انسان را از غفلت خارج می‌کند

روش تشویق فرزندان به روزه‌داری

عبداله امیدی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به روزه به عنوان نوعی مراقبه اظهار داشت: روزه نوعی مراقبه است که فرد به واسطه آن می‌تواند بر رفتار،‌ احساسات و افکار خود نظارت داشته باشد. در واقع روزه رفتاری هوشمندانه برای خودآگاهی است و امساک از غذا خوردن و آشامیدن برای این است که فرد تلاش خود را از امور محسوس آغاز کند و در نهایت بتواند بر افکار و احساسات خود غلبه کند.

وی افزود: وقتی صحبت از انسان است، آنچه به لحاظ روانشناختی در ذهن تداعی می‌شود، بحث هوشیاری است، فرد هوشیار قادر خواهد بود احساسات و رفتار خود را کنترل کند، و روزه‌داری یکی از تعالیمی است که فرد را نسبت به رفتار خود با دیگران آگاه می‌کند و این آگاهی می‌تواند در نهایت به ارتباط محکمتر فرد با خدا منجر شود. در واقع روزه نوعی تمرین برای ارتباط با خداست.

این متخصص حوزه بهداشت و روان تصریح کرد: ذهن انسان فرار است و میل به عدم کنترل دارد، ماه رمضان فرصت خوبی برای از غفلت درآمدن انسان و ناظر بودن بر رفتار خود است، چرا که به تعویق انداختن نیازهای زیستی مانند خوردن و آشامیدن که ارضای آن آنی است می‌تواند در نهایت به کنترل احساس خشم و پرخاشگری در انسان منجر شود.

وی افزود: خواندن نماز نوعی مراقبه روزانه است و همانطور که در آموزه‌های دینی وجود دارد، مانند چشمه‌ای است که فرد روزی 5 بار خود را در آن شست و شو می‌دهد.

این روانشناس با اشاره به رژیم غذایی به عنوان نوعی مراقبه در کاهش وزن و تغییر عادات ناپسند غذایی، گفت: فردی که برای کاهش وزن، رژیم غذایی می‌گیرد، کار خود را با مراقبت از خود آغاز می‌کند و یک سری کارها را انجام می‌دهد که محصول آن اراده است. اراده قابلیتی است که از مؤلفه‌های مختلف روانشناختی به دست آمده است و معنای آن نظارت و کنترل بر رفتار موردنظر است.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان فرد با نظارت بر رفتار خود راستگویی را تمرین می‌‌کند و تکرار این تمرینات می‌تواند به دلیل لذت ناشی از آن که نوعی پاداش و تقویت است این رفتار را استمرار دهد. برای همین است که در این ماه توصیه می‌شود افراد از رفتارهای زشتی مانند دروغگویی بپرهیزند.

وی خاطرنشان کرد: همراهی کودکان با خانواده‌ها به ویژه موقع سحر و افطار می‌تواند در یادگیری مراسم و آیین مذهبی در آنها مؤثر باشد، همچنین بین خانواده‌هایی که ساختار سالمی دارند و فرزندانشان هماهنگی وجود دارد، بنابراین نیازی به رفتارهای خشن وجود ندارد و در صورتی که بچه‌ها نسبت به والدین خود احساس خوبی داشته باشند مانند آنها رفتار می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!