کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عامل مهم بوی بددهان در ایام روزه‌داری

14 تير 1393 ساعت 18:24

خشکی دهان مشکلی عامل مهم بوی بددهان در ایام روزه‌داری


‌عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در ماه مبارک رمضان یکی از مهم‌ترین دلایلی بروز بوی بد دهان و یکی از مشکلات شایع این ایام‌، خشکی دهان است‌.

به گزارش ایسنا، مهسا پورزمانی اظهار کرد: با خشکی دهان و کم شدن ترشحات بزاق در اثر مصرف ناکافی آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر، بوی بد دهان در فرد ایجاد می‌شود. وی عنوان کرد: بروز خشکی دهان هنگامی که غدد بزاقی به اندازه کافی بزاق تولید نمی‌کنند، علاوه بر بوی بد دهان ممکن است باعث پوسیدگی دندان، اشکال در جویدن‌، بلع و عفونت دهان نیز شود.

پور زمانی خاطرنشان کرد: به هنگام روزه‌داری چون هیچ گونه مایعی از راه دهان مصرف نمی‌شود‌، خشکی بافت‌های دهان ایجاد می‌شود و افرادی که به دلایل متفاوت میزان ترشح بزاق آنان کاهش یافته، بیشتر با این مشکل در روزه داری روبرو می‌شوند. وی ادامه داد: بزاق دهان از نظر حفظ سلامت عمومی بدن‌، جلوگیری از ورود باکتری و تکثیر آن در دهان و ابتلاء دستگاه گوارش و هم چنین پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها اهمیت زیادی دارد.

پورزمانی افزود: کم آب شدن بدن به هر دلیلی مثل استفاده از برخی داروها مانند داروهای ضدفشارخون و ضدافسردگی‌، ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند بیماری قند که یکی از عمده بیماری‌های است که میزان ترشح بزاق دهان را کم کرده و سوزش و خشکی زبان و دهان را در فرد ایجاد می‌کند، پرتودرمانی یا شیمی ‌درمانی‌، رخ دادن آسیب عصبی در سر یا گردن‌، استرس و اضطراب یا تشنگی و گرسنگی طولانی مدت می‌تواند باعث خشکی دهان شود.

وی با تاکید بر نوشیدن آب کافی در فاصله افطار تا سحرگاه در این ایام افزود: جویدن آدامس بدون قند، مکیدن شکلات‌های سفت بدون قند به منظور تحریک بزاق دهان‌، کاهش مصرف مواد کافئین‌ دار، نوشیدن مرتب آب و مایعات، شست وشوی پیش از خواب دهان با محلول دهان شویه فلوراید، خودداری از مصرف زیاد غذاهای اسیدی و قندی و تنفس از راه بینی به رفع خشکی دهان کمک می‌کند‌.


کد مطلب: 25821

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/25821/عامل-مهم-بوی-بددهان-ایام-روزه-داری

میگنا
  https://www.migna.ir