سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ / ۱۹:۳۱
کد مطلب: 25845
۰
یک روانشناس تشریح کرد

همدلی یادگرفتنی است نه ژنتیکی

دنیا را از چشم دیگران هم ببینیم
سیما فردوسی در گفت‌وگو با فارس، با بیان همدلی به عنوان یکی از مهارت‌های دهگانه زندگی اظهار داشت: همدلی یعنی فرد خود را جای طرف مقابل بگذارد و از دریچه چشم او مشکل را ببیند، در این صورت می‌تواند طرف مقابل را درک کند. در همدلی فرد واکنش عاطفی دیگران را درک می‌کند و از خود نیز واکنش عاطفی نشان می‌دهد.

وی افزود: همدلی نیاز به مهارت دارد. این مهارت در ارتباطاتی که برقرار می‌کنیم نیاز است زیرا ارتباط بین افراد خانواده، دوستان و همکاران از نوع همدلی است. با همدلی می‌توانیم به افراد نزدیکتر شویم و با آنها احساس راحتی بیشتری بکنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد:‌ همدلی از همان سال‌های ابتدای زندگی مطرح است و نکته جالب این است که همدلی اکتسابی است نه ژنتیکی. کودک در سال‌های نخست زندگی از طریق دیدن ارتباط والدین با یکدیگر و اعضای خانواده همدلی را یاد می‌گیرد و آن را در خود شکل می‌دهد، وقتی کودک رابطه همدلانه بین والدین خود را می‌بیند، همدلی را نیز می‌آموزد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا انرژی حاصل از همدلی به دیگران انتقال می‌باید، گفت: همدلی ۱۰۰درصد حال دیگران را بهتر می‌کند، وقتی انسان همدلی می‌کند، طرف مقابل احساس می‌کند که مورد درک قرار گرفته است. نقطه مقابل این، عدم همدلی است و وقتی افراد احساس می‌کنند که درک نمی‌شوند و حالشان بدتر می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: باید همدلی را تمرین و برای دستیابی به آن ریشه‌ای کار کنیم، افراد باید اول خود را دوست بدارند تا بتوانند دیگران را دوست داشته باشند. همدلی درک عواطف و احساسات دیگران است و این زمانی میسر می‌شود که فرد و عواطف و احساسات خود را درک کند در غیر این صورت ممکن است حالت خودشیفته‌ای پیدا کند.

وی افزود: در واقع افراد اول باید به رضایت نسبی از خود برسند، چرا که در صورت نارضایتی از خود نمی‌توانند دیگران را درک کنند. عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره کسب مهارت همدلی تصریح کرد: همدلی نیازمند درک چارچوب ذهنی دیگران است، برای رابطه همدلانه باید احساسات خود را شناخته و آن را کنترل کنیم. کسانی که به این درجه می‌رسند، می‌توانند احساسات دیگران را نیز درک کنند، همچنین باید خود را در دنیای طرف مقابل قرار دهیم و با او هماهنگ باشیم. برای این کار نحوه سخن گفتن و حتی زبان و بدن نیز مؤثر است.

وی افزود: مهارت گوش کردن در همدلی بسیار اهمیت دارد، گوش کردن با شنیدن متفاوت است، در گوش کردن صبر و حوصله وجود دارد. این متخصص حوزه بهداشت روان خاطرنشان کرد: مهارت همدلی یعنی فرد بتواند شرایط دیگران را هرچند در آن قرار ندارد، درک کند، همدلی روابط اجتماعی را بهبود می‌بخشد و شبکه ارتباطی را تقویت می‌کند، از این رو این مهارت جزو مهارت‌های دهگانه زندگی است در بهبود روابط بین فردی مؤثر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...