پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ / ۱۷:۳۴
کد مطلب: 25995
۰
متخصص گوش، حلق و بینی هشدار داد

اوریون، عامل اصلی کری یکطرفه و عقیمی پسران

ابراهیم رزم‌پا، در گفت و گو با فارس درباره بیماری اوریون و علل ایجاد این بیماری گفت: اوریون بیماری ویروسی و مسری است که در بین کودکان شایع است و درصد بسیار کمی از افراد بالغ را مبتلا می‌کند.

وی این بیماری را دارای عوارض مهمی توصیف و تصریح کرد: مسأله مهم درباره این بیماری این است که خود این بیماری اهمیت زیادی ندارد بلکه عوارض این بیماری بسیار مهم و تأثیرگذار بر کیفیت زندگی فرد است.

این متخصص گوش، حلق و بینی درباره عوارض بیماری اوریون گفت: این بیماری عوارضی مشترک بین دو جنس زن و مرد دارد و عوارضی مخصوص یکی از دوجنس که کری یکطرفه عارضه این بیماری است که بین دو جنس شایع است تاجایی که پژوهشگران شایعترین علت کری یکطرفه اکتسابی را اوریون می‌دانند.

رزم‌پا تورم لوزالمعده را از دیگر عوارض مشترک اوریون بر دو جنس زنان و مردان دانست و گفت: اگر تورم لوزالمعده در بیمار روی دهد،‌ بیمار در نهایت به دیابت مبتلا خواهد شد.

وی تورم بیضه یا اُرکیت را عارضه بیماری اوریون در مردان عنوان و تصریح کرد: تورم بیضه یا اُرکیت در مردان ممکن است عقیمی را به دنبال داشته باشد.

این متخصص گوش، حلق و بینی درباره عوارض بیماری اوریون درزنان نیز گفت: بیماری اوریون در زنان نیز باعث تورم تخمدان می‌شود که مشکلات خاص خود را ایجاد خواهد کرد.

رزم‌پا خاطرنشان کرد: معمولاً اولین سوال از کسانی که به علت عارضه کری یکطرفه به پزشک مراجعه می‌کنند، ابتلا به اوریون است؛ چرا که این عارضه بیشتر به علت ابتلا به اوریون بوجود می‌آید.

وی درباره نشانه‌های این بیمار نیز گفت: این بیماری معمولاً دوره کمون یا مخفی دارد که هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهد اما پس از ظاهر شدن معمولاً در تورم دو طرف غده های بناگوشی خود را نشان می‌دهد.

این متخصص گوش، حلق و بینی تاکید کرد: مسأله مهم این است که کودکان به خصوص کودکان پسر پس از ابتلا به اوریون باید به طور کامل استراحت کنند و ضمن مصرف برخی داروهای خاص و مصرف بیشتر مایعات، خود را تقویت کنند تا امکان بروز این عوارض در خود را به حداقل برسانند.

رزم‌پا خاطرنشان کرد: اگر کسی اوریون بگیرد و استراحت کافی نداشته باشد احتمال بروز عوارض این بیماری در وی بسیار بالا خواهد رفت.

وی درباره امکان بروز ۳ عارضه ذکرشده در بیمار در صورت مراجعه بیمار به پزشک گفت: برخی عوارض اجتناب ناپذیرند، اما قطعاً کسی که به پزشک مراجعه و به توصیه های پزشک عمل کند امکان شکل گیری عوارض را به مراتب کاهش خواهد داد.

این متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان کرد: در برخی موارد ممکن است فرد بیماری اوریون داشته باشد و نشانه‌های این بیماری همچون تورم دوطرف غده‌های بناگوشی در فرد بروز نکند اما وی به عوارض این بیماری مبتلا خواهد بود.

رزم‌پا افزود: مسأله مهم این است که این بیماری بسیار مسری است بنابراین کودک مبتلا را باید ایزوله کرد و با جلوگیری از حضور وی در مدارس، مهدکودک و مراکز این چنینی از سرایت این بیماری به سایر کودکان جلوگیری کرد ضمن اینکه تزریق واکسن اوریون جزء‌ ضروریات بین کودکان است که همراه با واکسن سرخک و سرخچه در مجموعه ای بنام MMR به کودکان تزریق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بهترین راه کنترل بیماری اوریون پیشگیری است که پیشگیری شامل تزریق واکسن، ایزوله کردن کودک مبتلا به این بیماری و در صورت ابتلا حتماً باید استراحت کافی و تغذیه مناسب داشته باشد.

این متخصص گوش، حلق و بینی تأکید کرد: در صورت تورم بیضه یا اًرکیت باید جدا از تحرک خودداری کرد زیرا تحرک امکان عقیمی را به شدت بالا برده و ریسک عقیمی فرد افزایش می‌یابد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی