شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ / ۱۸:۰۹
کد مطلب: 25998
۰

اختلالات ژنتیکی مردان منجر به سقط جنین می شود

دکتر محمد علی خلیلی در گفت و گو با ایرنا افزود : تحقیقات گسترده جهانی حاکی از آن است که عوامل محیطی می تواند نقش موثری در سقط خود به خودی جنین داشته باشد.

وی اضافه کرد : درخصوص بررسی وضعیت سقط جنین و علل و عوامل ایجاد سقط جنین در جهان و در ایران مطالعات زیادی در مدل حیوانی صورت گرفته است و مقالات آن در مجلات بین المللی به چاپ رسیده است .

خلیلی ادامه داد: در کشورهای انگلستان و سایر کشورهای اروپایی مطالعات در زمینه مصرف مواد مخدر ، سیگار و دخانیات بر روی مدل انسانی و حیوانی صورت گرفته و نتایج آن گزارش شده است. براساس این نتایج عوامل محیطی و ژنتیکی بر سقط خود به خودی جنین اثر گذار بوده است .

متخصص جنین شناس در مورد امواج الکترونیکی و تاثیر آن در سقط زنان باردار گفت : تاکنون تاثیر امواج انتشار یافته از ماهواره ها و موبایل بر بروز سقط جنین ثابت نشده است .البته دراین زمینه در کشور تحقیقات گسترده ای در خصوص امواج موبایل مورد بررسی است که پس از اتمام، نتایج قطعی آن اعلام خواهد شد.

به گفته خلیلی در مرحله اول این بررسی،تاثیر امواج موبایل بر روی کیفیت اسپرم مردان مورد مطالعه قرار می گیرد و در فاز دوم قرار است اثر امواج موبایل بر روی سقط جنین مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. رییس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران گفت : آن چه تاکنون مشخص شده این است که امواج موبایل بر کیفیت اسپرم مردان تاثیر منفی دارد و سبب کاهش تعداد اسپرم مردان می شود.

وی در عین حال گفت: سقط جنین به یکسری عوامل پیوسته مانند تغذیه و سبک زندگی نیز وابسته است. عضو مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار کرد: آمارهای جهانی نشان داده است که حدود 5 تا 10 درصد از باروری ها، منجر به سقط جنین خود به خودی می شود. البته در کشور آمار دقیقی از سقط جنین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه عوامل ژنتیکی و کرموزمی از مهمترین دلایل سقط خود به خودی جنین محسوب می شود افزود: شانس سقط با افزایش سن مادر بیشتر می شود به گونه ای که بعد از 40 سالگی بیش از یک سوم حاملگی ها منجر به سقط می شوند زیرا اغلب این جنین ها از نظر کروموزوم ها غیر طبیعی هستند.

متخصص جنین شناسی یادآور شد : افزایش سن ازدواج و سن بارداری یکی از معضلات جامعه امروزی است که می تواند در آینده تبعاتی به همراه داشته باشد . خلیلی توضیح داد :سقط به مرگ جنین در داخل رحم در سه ماهه اول گفته می شود و کمتر از 5 درصد زنان دوبار سقط متوالی و فقط یک درصد آنان سه سقط یا بیشتر را تجربه می کنند .

وی به سایر علل ایجاد سقط جنین اشاره کرد و گفت : اختلالات هورمونی (پروژسترون) و متابولیک مانند دیابتی که به درستی کنترل نشده باشد ریسک سقط را افزایش می دهد اما در صورتی که دیابت قبل از حاملگی کنترل شده باشد ، شانس ادامه حاملگی وجود دارد .
خلیلی ادامه داد:اختلالات رحم و شکل غیر طبیعی حفره رحم نیز ممکن است با سقط همراه باشد .
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو