کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خودکفایی محققان کشور در دانش میکروبیولوژی

نقش مهم میکروب‌ها در ساخت دارو

2 مرداد 1393 ساعت 14:39

مدیر بانک میکرو ارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از دستیابی به خود کفایی 80 درصدی در این مرکز خبر داد و گفت: اکنون در این مرکز توانایی شناسایی و نگهداری میکروارگانیسم ها را داریم ولی اگر تجهیزات آزمایشگاهی تامین شود می توانیم خودکفایی را به 100 در صد برسانیم.


محمدعلی آموزگار در گفتگو با مهر، در خصوص موفقیت های بانک میکرو ارگانیسم ها در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: یکی از دستاوردهای مهم این مرکز دستیابی به خودکفایی 80درصدی در شناسایی میکرو ارگانیسم ها و خودکفایی 100درصدی در زمینه نگهداری آنها است.

آموزگار با بیان اینکه هزینه شناسایی هر میکروارگانیسم در حدود 20 میلیون است، اظهار داشت: محققان کشورمان قبل از به وجود آمدن چنین مرکزی هزینه های زیادی برای شناسایی و نگهداری میکروارگانیسم ها متحمل می شدند با این شرایط که برای این کار میکروارگانیسم ها را در اختیار کشورهای دیگر به خصوص کشورهای غربی قرار می دادند که در این صورت ذخیره میکروبی کشور در اختیار خارجی ها قرار می گرفت.

مدیر عامل بانک میکرو ارگانیسم های مرکز ملی ذخایر عنوان کرد: در حال حاضر شناسایی میکروارگانیسم ها در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با هزینه ای در حدود 2 میلیون تومان(10درصد هزینه خارج از کشور) صورت می گیرد و ذخیره میکروبی هم از کشور خارج نمی شود.

وی حضور کشورهایی از جمله چین ،هند، ژاپن، اسپانیا، آلمان، نیوزلند و الجزایر در خصوص استفاده از خدمات بانک میکروارگانیسم های ایران را پر اهمیت دانست و تاکید داشت: اکنون مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی به عنوان یک مرکز استاندارد بین المللی برای شناسایی و نگهداری میکرو ارگانیسم ها در کشور به شمار می رود و محققان کشورهای دیگر برای نگهداری میکروارگانیسم ها به این مرکز مراجعه می کنند.

آموزگار عنوان کرد: محققان ما در بانک میکرو ارگانیسم ها، دانش فنی کامل برای شناسایی و نگهداری میکرو ارگانیسم ها را دارند تا این دستاورد به صد در صد برسد ولی این موضوع با مشکلاتی نظیر کمبود تجهیزات آزمایشگاهی روبرو شده است چراکه با تجهیز امکانات آزمایشگاهی، در کنار دانش فنی محققان در این مرکز، خودکفایی در مرکز ملی ذخایر به 100درصد خواهد رسید و می تواند زیر ساختاری برای محققان کشور در شناسایی و نگهداری میکرارگانیسم ها باشد. به گزارش مهر، علاوه بر اهمیت میکرو ارگانیسم ها در چرخه حیات، نقش آنها در بیوتکنولوژی نیز اهمیت دارد.
امروزه بیوتکنولوژی یکی از مهمترین دانش های بشری است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و سالیانه میلیاردها دلار درآمد زایی دارد و در این علم میکروبها نقش مهمی را دارند. همچنین لازم به ذکر است که شصت درصد بیوتکنولوژی وابسته به میکرو ارگانیسم ها و دنیای میکروب ها است که فراورده های متفاوتی از جمله آنتی بیوتیک ها، داروهای ضدسرطان، آنزیم های موثر در شوینده ها از آنها استخراج می شود.


کد مطلب: 26170

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/26170/خودکفایی-محققان-کشور-دانش-میکروبیولوژی

میگنا
  https://www.migna.ir