شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۲:۲۷
کد مطلب: 26192
۱

شناسایی بیش از هشتاد ژن جدید بیماری اسکیزوفرنی!

شناسایی بیش از هشتاد ژن جدید بیماری اسکیزوفرنی!
دانشمندان موفق شدند هشتاد و سه ژن جدید را که در بیماری اسکیزوفرنی نقش دارند شناسایی کنند. این ژنها عمدتا بر تبادل پیام‎های شیمیایی در مغز تاثیر می‌گذارند. نتایج این تحقیق تحولی عمده در شناخت این بیماری و درمان آن ایجاد خواهد کرد.

در این تحقیق دی‌اِن‌اِی سی و هفت هزار بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی را با ۱۱۰ هزار فرد سالم مقایسه کردند، این مقایسه به شناسایی ۱۲۸ شکل متفاوت (واریاسیون) ژنتیکی در ۱۰۸ نقطه (location) روی کروموزوم‌ها منجر شد، از این بین نقش ۸۳ ژن تا بحال کاملا ناشناخته بود.

نیمی از مبتلایان به اسکیزوفرنی در دنیا از مراقبت لازم برخوردار نیستند و این در حالی است که بیشتر این ژنها در انتقال پیام‌های شیمیایی در مغز نقش دارند و برخی دیگر نیز بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند.

این تحقیق بین‌المللی (با مشارکت ۳۵ کشور) که به سرپرستی دانشگاه کاردیف در ولز انجام گرفته جامع‌ترین تحقیق ژنتیکی بر روی اسکیزوفرنی است، در دنیا ۲۴ میلیون نفر به اسکیزوفرنی مبتلا هستند.

هر چند از مدتها پیش دانشمندان نقش ژنتیک را در ایجاد این بیماری محتمل می‌دانستند اما در این مورد اختلاف نظر وجود داشت. مایکل اداناوان استاد روانپزشکی دانشگاه کاردیف می‌گوید پس از سالها مقاومت برخی پزشکان در برابر این ایده که اسکیزوفرنی زمینه ارثی دارد، این تحقیق بدون تردید ژنتیکی بودن این بیماری را ثابت می‌کند، اکنون از روز هم روشن‌تر است که ژنتیک در اسکیزفرنی دخالت دارد، هرچند نحوه اثر آن هنوز برای ما روشن نیست.

پروفسور دیوید کرتیس از دانشگاه UCL می‌گوید در گذشته ما این مشکل را داشتیم که برخی بیماری‌های روانپزشکی را بیماری‌های "واقعی" نمی‌دانستند و بررسی‌های ژنتیکی قبلی نیز به نتیجه نرسیده بودند. از نظر بار بیماری برای کشور، ضریب DALY یا سالهایی که به دلیل بیماری از دست می‌روند، ایران در بین کشورهای دنیا در رده بیست و پنجم است.

پروفسور اداناوان گفت: برای سالهای متمادی یافتن درمان جدید برای اسکیزوفرنی دشوار بود چون از بیولوژی بیماری درک اندکی داشتیم. اما نتایج این تحقیق زمینه تازه‌ای را برای بررسی‌های بیشتر فراهم کرده و با درک بیشتر مکانیسم ایجاد بیماری، می‌توان به درمان‌های جدید هم امیدوار بود.
مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.