جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۷:۴۸
کد مطلب: 26471
۱۱
به بهانه خبر طلاق دو مجری مشهور صدا و سیما

نكاتي پيرامون ضرورت مشاوره قبل از ازدواج، به بهانه طلاق دو مجری مشهور

نكاتي پيرامون ضرورت مشاوره قبل از ازدواج، به بهانه طلاق دو مجری مشهور


حرفی نیست که ازدواج امر مبارکی است. حرفی نیست که وقتی دختر و پسر زمینه کاری مشترک داشته باشند یا همکار باشند یک امتیاز مثبت برای موفقیت زندگی زناشویی محسوب می شود. حرفی نیست که داماد خوش تیپ و عروس "خوش بر و رو" است. حرفی نیست که شهرت هردو نفر در یک حد و اندازه است.
حرفی نیست که هر دو طرف ماجرا باسواد و آگاه هستند. حرفی نیست که هر دو طرف رابطه به اندازه کافی اطلاعات اجتماعی دارند. حتی فرض را هم بر این می گیریم که هر دو طرف به یک اندازه علاقمند به زندگی مشترک باشند و برای عدم انفصال و ادامه اتصال، هرچه بیشتر تلاش می کنند.


اما هرچقدر هم که شرایط جور باشد و سواد بالا باشد باز هم نقش روانشناس و مشاور ازدواج قابل چشم پوشی نیست. هدف نه بازارگرمی برای صنف روانشناس و مشاور است و نه دخالت در زندگی خصوصی اشخاص. بلکه استفاده از یک اتفاق خبری برای یادآوری یک نکته است: مشاوره پیش از ازدواج نزد یک روانشناس "حاذق" یک امر ضروری است. به چند دلیل:

 

1- هر اندازه هم که ما به مسائل انسانی اشراف و آگاهی داشته باشیم ولی وقتی در مورد خودمان در حال تصمیم گیری هستیم سوگیری های ناخودآگاه ذهنی مانع از توجه به تمام جنبه های ماجرا می شود.

 

2- تصور اینکه افراد دور و بر به کمک "تجارب" خودشان قادر به راهنمایی و هدایت ما هستند خیال باطلی بیش نیست. تجربه انسانی هیچ وقت جای علم انسانی را نمی گیرد.

 

3- برای امر ازدواج هرچقدر هم که دو طرف از نظر روانی و شخصیتی باهم "جور" و "مچ" باشند بررسی زمینه و شرایط ازدواج را نمی توان از نظر دور داشت.

 

4- هرچقدر هم عشق و علاقه در میان باشد ویژگی هایی وجود دارند که در صورت حضورشان در وجود یک فرد مانع از یک ازدواج و رابطه طولانی مدت موفق می شود.

 

5- گذشته، گذشته است. دوران ورود با لباس سفید و خروج با لباس سفید طی شده. دوران پرهیز از طلاق به خاطر: شرایط اجتماعی و نگاه افراد جامعه، حضور فرزندان فراوان، از دست رفتن جوانی، نداشتن استقلال مالی، حفظ آبرو، نادانی، و ناتوانی، گذشته است. طلاق امروز آسان است. تفاهم نباشد گزینه طلاق روی میز است!

 

6- در طلاق همیشه دو طرف رابطه مقصر نیستند. خیلی وقتها یک طرف رابطه تمام راه ها را برای بهتر شدن اوضاع و حفظ رابطه طی کرده اما در طرف دیگر ماجرا اشکالی وجود دارد که مانع ادامه رابطه است.

 

7- مشاوره پیش از ازدواج چند جلسه بیشتر زمان نمی برد. هزینه متوسط آن هم بسته به اعتبار روانشناس و نوع شهر،  حدود 200 هزار تومان به بالاست. این هزینه ای است که برای یک عمر آرامش خود و فرزندان آینده خود می پردازید. این هزینه ناچیز را با هزینه های سرسام آور مراسم عروسی که برای یک شب آرامش و خوشی و راضی نگهداشتن فامیل محترم برگزار می شود مقایسه کنید! مبلغ زیادی است؟!

 

8- فرض را بر این بگیریم که پس از آنالیز روانی خود و طرف مقابل و بررسی اوضاع، به این نتیجه برسید که این وصلت به صلاح شما نیست. شما نه تنها چیزی را از دست نداده اید بلکه یک زندگی مجدد به دست آورده اید!

 

9- در مشاوره پیش از ازدواج در کلنیک های معتبر آنالیزهای شخصیتی برای هردو طرف انجام می شود. این کار مثل آزمایش خون است. شما از تمام مشکلات و ویژگی های روانی خودتان آگاه خواهید شد. آگاهی که می تواند دوره ای جدید در زندگی شما ایجاد کند.

 

10- تمام این فواید ذکر شده در صورتی قابل دستیابی است که به یک روانشناس "حاذق" مراجعه کنید. ولی حتی اگر به مراکز غیر معتبر هم مراجعه کنید ضرری در کار نخواهد بود نهایت اینکه به همان نتیجه قبلی خودتان خواهید رسید که "باید" باهم ازدواج کنید!!


مجيد نصيري : ارشد روان شناسي باليني

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ