کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شناسایی بخش‌های مغزی مرتبط با حس همدردی

25 مرداد 1393 ساعت 17:15

پژوهشگران در برزیل، علاوه بر نقشه‌برداری از مناطق مغزی که تحت تأثیر حس همدردی قرار می‌گیرند، موفق به افزایش این حس در افراد شدند.


به گزارش ایسنا، برخلاف مطالعات قبلی که تنها بر مناطق سیگنال‌دهی مغز مرتبط با حس همدردی متمرکز شده بودند، محققان برزیلی برای نخستین‌بار موفق به شناسایی مناطق درگیر در احساسات همدلانه از طریق اسکن مغزی شدند.

محققان موسسه تحقیقات و آموزش ریودوژانیرو در این مطالعه از ترکیبی از اسکن مغزی و روش‌های بازخورد احساسی استفاده و اقدام به تهیه اسکن مغزی از 25 داوطلب کردند. در زمان تهیه اسکن مغزی، این افراد به سوالاتی در حوزه احساسی پاسخ دادند؛ در ابتدا از داوطلبان خواسته شد که خاطره مهمی را به یاد بیاورند که با حس همدردی در ارتباط است و در مرحله بعد درخصوص خاطره‌ای که با حس افتخار بدون ایجاد حس خاص همراه بود سوال شد.

سپس از یک برنامه نرم‌افزاری برای شناسایی الگوهای خاص در مغز مرتبط با احساسات استفاده شد و محققان موفق به نقشه‌برداری از مناطق مغزی تحت تأثیر حس همدردی شدند.
در همین زمان یک تصویر تار به داوطلب نشان داده شد و هرچه فرد قادر به کنترل بیشتر احساسات همدلانه خود بود، تصویر واضح‌تر می‌شد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، افراد بصورت کاملا داوطلبانه و خودآگاه قادر به کنترل و تقویت حس همدلی و همدردی در خود هستند.


کد مطلب: 26507

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/26507/شناسایی-بخش-های-مغزی-مرتبط-حس-همدردی

میگنا
  https://www.migna.ir