جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۳۲
کد مطلب: 26516
۱

نقش مخرب والدین در تأخیر ازدواج جوانان

برای پدر و مادر شدن آموزش نمی‌بینیم
نقش مخرب والدین در تأخیر ازدواج جوانان

به گزارش فارس طاهره رنجبر کرمانی در دومین همایش  سبک زندگی در خانواده‌های عفت‌بنیان که امروز به همت سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ در بیمارستان طالقانی برگزار شد با اشاره به تعریف خانواده اظهار داشت: خانواده نظامی است که اعضای آن بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و اگر یکی از اعضای خانواده دچار ناکامی شود سایرین نیز از او متأثر می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه امروز از توجه به موضوع خانواده غافل شده‌ایم. بخشی از آن فردی، بخشی اجتماعی و بخشی نیز اقتصادی است، متأسفانه امروز مسائل اقتصادی را مهمتر از مسائل دیگر تلقی می‌کنیم.

این روانشناس ادامه داد: رشد ابعاد مختلفی دارد. در نسل‌های گذشته با توجه به فراوانی مرگ و میر و حوادث و موضوعات جسمی و توجه به این بعد در فرزندپروری اهمیت بسیاری داشت و خانواده‌ها در تلاش بودند تا فرزندانی سالم به لحاظ جسمانی پرورش دهند. بعد از آن با گذشت زمان رشد معنوی، اعتقادی، شخصیتی، روانی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.

این متخصص حوزه بهداشت روان با تأکید بر جنبه‌های مختلف رشد گفت: برخی از ما به رشد اجتماعی و علمی فرزندان خود بیشتر از سایر جنبه‌های آن توجه می‌کنیم.

وی با بیان «هوش اخلاقی» اظهار داشت: هوش اخلاقی بخشی از ساختار هوش است که به فهم و رعایت قانون مربوط می‌شود. معنای قانون از زمان بایدها و نبایدها شکل می‌گیرد که برای رشد اخلاقی لازم است.

وی با تأکید بر نقش خانواده در پذیرش قانون از سوی فرزندان گفت: خانواده نقش مهمی در آشنایی قانون و لزوم اجرای آن دارد. کودکی که معنای قانون را نفهمد سرخورده می‌شود. از طرفی خانواده‌ای که چارچوبی ندارد مانند کشوری است که نیروی انتظامی در آن وجود ندارد و در این حالت سیستم دچار فروپاشی می‌شود.

این روانشناس تأکید کرد: جایگاه نظم و ترتیب بخش مهمی است که باید در قبال آن مسئول بود و پشتکار داشته باشیم. هوش اخلاقی سطوح مختلفی دارد. بخشی از آن برای تنبیه، بخشی برای تشویق و بخشی نیز فراتر از تشویق است، عفت یکی از مراحل پیشرفته هوش اخلاقی است.

این روانشناس با تأکید بر نقش خانواده در شکل‌گیری بایدها و نبایدها و به تبع آن حفظ موازین اخلاقی اظهار داشت: وقتی نقش خانواده کمرنگ می‌شود اتفاقی شبیه آنچه در جامعه امروز شاهد آن هستیم می‌افتد.

وی افزود: یکی از مهمترین گروه‌‌هایی که بر فرزندان تأثیر می‌گذارد همسالان است. مراقبت از گروه همسالان اهمیت زیادی در حوزه پیشگیری دارد. بر این اساس باید محیط‌های رفت و آمد فرزندان خود را بشناسید و درباره همسالان آنها و نوع فرهنگ غالب بر نظام خانواده‌شان اطلاعات به دست آورید. برخی خانواده‌ها به اینکه فرزندشان در کنکور قبول شود بسنده می کنند و او را در انتخاب نوع لباس، همسالان و رفت و آمدهای نامتناسب آزاد می‌گذارند از طرفی گاهی افراد تحصیلکرده و اجتماعی نیز در روابط  عاطفی معیوب قرار می‌گیرند.

وی اذعان داشت: متأسفانه در جامعه ما برخی چیزها دارد هنجار می‌شود و دلیل آن اعتماد به نفس پایین خانواده‌ها است، گاهی خانواده‌ها می‌گویند فرزندانمان از ما می‌خواهند تا مانند دیگران از ماهواره استفاده کنیم در حالی که هر خانواده‌ای حق دارد برای خود چارچوبی تعیین کند.

وی ادامه داد: خطوط قرمز را تعیین کنید و برای خود حریمی قائل باشید اما به یاد داشته باشید سختگیری زیاد و بی‌آیینی هر دو مضر هستند.

این متخصص حوزه بهداشت روان با توصیه به والدین برای پایبندی به نظام ارزشی و اخلاقی گفت: در درجه اول خودتان به اصول اخلاقی پایبند باشید زیرا یکی از مؤثرترین اهرم‌ها در مقابل فشار همسالان رفتار پدر و مادر است. اگر والدین رفتاری توأم با عفت داشته باشند تأثیر بیشتری خواهند داشت.

وی تأکید کرد: کنترل کردن و بررسی مکرر حس خوبی نمی‌دهد از طرفی جلوی تبلیغات بیرونی را نمی‌توان گرفت اما قبل از اینها باید ساختار ارزشی را در فرزند خود به وجود آورده و به آن افتخار کرده و آن را به فرزند خود اعلام کنید. وظیفه خانواده این است که فرزند خود را بر اساس نقش‌های جنسیتی تربیت کند، وقتی به پسر مسئولیتی نمی‌دهیم و وقتی از دختر می‌خواهیم که برای آزادی بیشتری از لباس پسرانه استفاده کند نتیجه آن عدم پذیرش هویت جنسیتی است.

وی ادامه داد: پیام‌های اشتباه هویت را مخدوش کرده و به اعتماد به نفس آسیب می‌زند. یکی از دلایل تأخیر در ازدواج ضعف والدین در ندادن نقش جنسیتی به فرزندان است.

این متخصص حوزه بهداشت روان به خانواده‌ها توصیه کرد: فرزندان خود را به محله‌های مختلف شهر ببرید تا آنها از تفاوت‌ها نترسند. ما برای رانندگی کلاس‌های زیادی می‌رویم اما برای پدر و مادر شدن آموزش لازم نمی‌بینیم. وقتی مهارت فرزندپروری را کسب کنیم از پدر یا مادر شدن لذت می‌بریم و به آن افتخار می‌کنیم.

این روانشناس در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان صمیمیت با فرزندان خاطر نشان کرد: صمیمیت یعنی، افراد احساسات و افکار خود را راحت با یکدیگر در میان بگذارند و از عواقب آن ترسی نداشته باشند.

وی گفت: متأسفانه گاهی صمیمیت را صدا زدن نام کوچک والدین می‌دانیم. اگر این معانی را اصلاح نکنیم بعدها فرزندانمان در جامعه با مشکل مواجه می‌شوند. متأسفانه گاهی معنای صمیمیت و بی‌احترامی در هم آمیخته می‌شود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند