پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۷ شهريور ۱۳۹۳ / ۲۲:۴۸
کد مطلب: 26677
۰
۱

دانشجو می‌نویسد به اسم استاد منتشر می‌شود/ باید دوره دکترا تعطیل شود

محمدرضا ناجیان درباره نحوه تولید کتاب‌های دانشگاهی اظهار کرد: در حوزه کتاب‌های دانشگاهی تالیف چندانی را مشاهده نمی‌کنیم و بیشتر آثار این حوزه ترجمه ‌منابع خارجی است. اگر هم تالیفی در کشور باشد به قلم مدرسان تحصیل کرده خارج از کشور است.
در ادامه گزیده ای از گفتگوی مدیر انتشارات رسا با خبرگزاری ایبنا را می خوانید:
- کتاب دانشگاهی باید با توجه به ویژگی‌های ایران تولید شود، یعنی مولف براساس وضعيت کشور خودمان به تالیف دست بزند. به‌عنوان مثال دکتر محمد نوفرستی، کتابی در زمینه اقتصاد خرد نوشته که با توجه به شرایط بومی بوده است. تالیف منابع دانشگاهی با استفاده از نمونه‌های بومی، مفاهیم را برای دانشجو قابل فهم‌تر می‌کند.
- دکتر سریع‌القم در مقاله‌ای که مدتی قبل منتشر شد پیشنهاد کرده بود که برای 10 سال، دوره تحصیلی مقطع دکترا در کشور متوقف شود. دکتر سریع‌القلم در مقاله خود مطرح کرده بود که مدارک دکترا بر مبانی صحیحی اعطا نمی‌شوند و خروج چنین افرادی از دانشگاه موجب فاجعه خواهد شد. وی تعطیل مقطع دکترا به مدت 10 سال را به نفع جامعه علمی و دانشگاهی می‌داند.
- تربیت دانش‌آموختگان مقطع دکترا از نظر کیفی رشد نکرده و به‌عنوان یک ناشر شاهدم کتاب‌هایی که به قلم این افراد تولید می‌شوند، از نظر کیفی سطح بسیار نازل و پایینی دارند.
- دانش‌آموختگان 20 سال قبل با امروز از نظر سطح و تلاش علمی قابل مقایسه نیستند. دو دهه قبل مدرسانی بودند که پایان‌نامه مقطع دکترا را به راحتی نمی‌پذیرفتند، در حالی‌که امروز روبه‌روی دانشگاه تهران هر نوع مقاله علمی و پایان‌نامه خرید و فروش می‌شود.
- موضوع فاجعه‌بار دیگر انتشار یک اثر ترجمه به نام اثر تالیفی به دست یک مدرس دانشگاه است. در حوزه‌های مدیریت و بازار‌یابی و روان‌شناسی این مشکلات بسیار زیاد است.
- نمونه استفاده نادرست ما در بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، انتشار و فروش چند هزار کتاب در قالب یک نرم‌افزار است. فقط با پرداخت 20 هزار تومان از جلوی دانشگاه تهران می‌توان این نرم‌افزار‌ها را خریداری کرد؛ نرم‌افزا‌رهایی که معلوم نیست از کجا آمده‌‎‌اند.
- وقتی نظارت و ضابطه‌ای وجود ندارد، چطور می‌توانیم جایگاهمان در استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه تالیف را تعریف یا با دنیا مقایسه کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

یک دانشجو
Iran, Islamic Republic of
جناب کارشناس حرف شما درست اما به نظر شما با وجود اینترنت و کافی نت چه نیازی به زجر کشیدن دانشجو است وقتی به راحتی با پول میشه بهترین پایان نامه را ارائه داد چه مشکلی داره وقتی استاد دانشگاه خودش راضیه دانشجو هم راضیه
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند