سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۸
کد مطلب: 26720
۰
یک کارشناس بهداشت روان:

اضطراب و افسردگی در تک‌فرزندان بیشتر است

شهرام خرازی‌ها در گفت‌وگو با فارس با بیان پیامدهای روانی تک‌فرزندی اظهار داشت: در دو دهه اخیر فعالیت‌های بهداشتی به منظور تنظیم خانواده سبب رو آوردن زوجین جوان به تک‌فرزندی شده است آنها با توجه به مشکلاتی نظیر مسکن، بیکاری و غیره ترجیح می‌دهند صرفاً صاحب یک فرزند شوند.

وی ادامه داد: بازتاب‌های این تمایل عمومی در سال‌های اخیر مشهود است به گونه‌ای که شمار خانواده‌های تک‌فرزند به میزان قابل ملاحظه‌ای رو به افزایش گذاشته است.

وی افزود: تک‌فرزندها در بسیاری از موارد سلطان بی‌چون و چرای خانه و خانواده هستند، نازشان خریدار دارد و هر آنچه می‌خواهند و اراده می‌کنند برایشان فراهم می‌ شود.

وی ادامه داد: تداوم این روند نادرست در سال‌هایی که کودک بزرگتر می‌شود و به سن نوجوانی می‌شود سبب رشد خودخواهی در آنها شده و زمینه اضطراب، افسردگی و به ویژه بزهکاری را فراهم می‌آورد.

رئیس گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: البته تک‌فرزندانی هستند که در سایه تربیت صحیح والدین خود، ره به خطا نبرده و از زندگی معقولی برخوردارند منتها زوجین جوان باید مراقب باشند که در مواجهه با فرزند اول خود بسیار دقیق بوده و او را طوری تربیت کنند که لوس و از خود راضی نشود با تولد فرزند دوم مراقبت از فرزند اول باید تشدید شود و خودبه‌خود مسئله تک‌فرزندی حذف می‌گردد.

این کارشناس بهداشت روان تصریح کرد: در خانواده‌هایی که تک‌فرزندی تداوم می‌یابد والدین باید به هوش باشند تا مبادا نوکر بی‌جیره و مواجب فرزند خود گردند. همچنین تک‌فرزندان نیز باید بیاموزند که زندگی فراز و نشیب دارد و نمی‌تواند هر چیزی را که اراده می‌کنند به دست آورند زیرا در غیر این صورت ممکن است که دیگران را تحت استثمار خود در آورده و در مقابل کوچک‌ترین ناکامی بشکنند یا دست به عصیان زنند.

وی خاطرنشان کرد: با حذف سیاست‌های بهداشتی کاهش فرزند در یکی دو سال اخیر و ترویج سیاست فرزندآوری بیشتر مسئله تک‌فرزندی در سال‌های آتی کمرنگ‌تر خواهد شد.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين