پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ / ۱۶:۵۱
کد مطلب: 26761
۰
رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا تشریح کرد

کدام کودکان در خطر اسکیزوفرنیا و بدبینی به دنیا هستند

کدام کودکان در خطر اسکیزوفرنیا و بدبینی به دنیا هستند

مظفر روحانی در گفت‌وگو با فارس، اسکیزوفرنیا را مهمترین و سخت‌ترین بیماری روانپزشکی برشمرد که تومور بدخیم روان محسوب می‌شود، این بیماری صعب‌العلاج است و درمان سختی دارد.

وی افزود: اسکیزوفرنیا از 2 واژه اسکیزو به معنی قطع ارتباط و فرنیا به معنی تفکر تشکیل شده است، در این اختلال ارتباط تفکر از شناخت و هیجانات قطع می‌شود و بیمار در دنیای خیالی خود زندگی می‌کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: اسکیزوفرنیا علل مختلفی دارد، اما مهمترین علت آن بیولوژیکی و توارث است و چنانچه در خانواده‌ای وجود نداشته باشد یک درصد امکان ابتلا برای افراد آن خانواده وجود دارد.

 وی گفت: تحقیقات در دوقلوهای تک تخمکی نشان داده است که چنانچه یکی از دوقلوها به اسکیزوفرنیا مبتلا باشد شانس ابتلای دیگری 50 درصد است و این نشان می‌دهد توارث نقش مهمی در ابتلا به این اختلال دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت: عوامل محیطی نیز تأثیر زیادی دارد و می‌توان 50 درصد نیز برای محیط قائل شد، از طرفی چنانچه پدر یا مادری به اسکیزوفرنیا مبتلا باشند شانس ابتلای فرزند افزایش می‌یابد و اگر هر 2 مبتلا باشند، این میزان بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر نقش شیوه های فرزندپروری در ابتلا به اسکیزوفرنیا اظهار داشت: شیوه‌ای که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار می‌گیرند در ابتلای آنها به این اختلال موثر است به گونه‌‌ای که نحوه تعامل والدین با یکدیگر می‌تواند در ابتلای فرزند به اسکیزوفرنی تأثیرگذار باشد.

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا گفت: افرادی که در فصول سرد و ابتدای بهار متولد می‌شوند شانس بیشتری برای ابتلا به اختلال اسکیزوفرنیا دارند و بالعکس کسانی که در فصول تابستان و پاییز به دنیا می‌آیند با احتمال کمتری به این بیماری مبتلا می‌شوند، از طرفی زایمان مادر، ضربه‌ای که موقع تولد به نوزاد وارد می‌شود، سخت‌زا بودن مادر، نقص در لگن و نرسیدن اکسیژن کافی موقع تولد به نوزاد شانس ابتلا او را به اسکیزوفرنیا افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: ایجاد این احساس که کودک از دنیای امن رحم مادر وارد دنیایی می‌شود که کمبودهای زیادی دارد می‌تواند به مشکلاتی منجر شود و در صورتی که حل نشوند شانس ابتلا به اسکیزوفرنیا را افزایش می دهد.

 

وی گفت: لمس، نگاه و غذا دادن به موقع به کودک منجر می‌شود تا او به دنیا اعتماد کند و این اعتماد زمینه‌ساز اعتماد به دنیا شود اگر این حس اعتماد در یک سال اول تولد به وجود نیاید نوزاد فرد بی‌اعتمادی به دنیا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه کودکی مادری افسرده داشته باشد یا رسیدگی به کودک برای او مهم نباشد دچار بی‌اعتمادی می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز افکار پارانوئیدی که حاکی از شک و بدبینی است را در کودک به وجود آورد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!