پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۱
کد مطلب: 26809
۱

با این ورزش، استرس بی استرس

اين روزها خسته و کسل هستيد و کلي کار ناتمام داريد و استرس زيادي را تجربه مي‌کنيد؟ پيشنهاد ما به شما اين است که لابلاي همه مشغله‌هايتان زماني را به ورزش آن هم ورزش‌هاي هوازي اختصاص دهيد.

شايد بگوييد با اين همه استرس و خستگي چطور مي‌توان ورزش کرد، شايد هم بگوييد ورزش شما را خسته‌تر مي‌کند اما ما به پشتوانه تحقيقات علمي به شما مي‌گوييم سخت در اشتباه هستيد چرا که ورزش نه‌تنها خستگي شما را دوچندان نمي‌کند بلکه آرامش فکري و آسودگي جسمي بيشتري برايتان به ارمغان مي‌آورد و مي‌توانيد با روحيه بهتر، آرامش بيشتر و اعتماد به‌نفس بالاتر زندگي‌تان را پيش ببريد.
 
شنا بهترين ورزش آرامش‌بخش است
 
آآيا ورزش مي‌تواند باعث آرامش در افراد شود؟
 
بله، ورزش نه‌تنها باعث سلامت جسم ما مي‌شود بلکه به سلامت رواني‌مان هم کمک زيادي مي‌کند و البته آرامش يکي از مزاياي ورزش است. جسم و روان ما همواره با يکديگر در تعامل هستند و روي هم اثر مي‌گذارند. زماني که فردي ورزش‌هاي هوازي انجام مي‌دهد سيستم تنفسي او عملکرد بهتري خواهد داشت، ريه‌ها دم و بازدم را بهتر انجام مي‌دهند و اکسيژن بيشتري به خون مي‌رسد و همه اينها باعث عملکرد بهتر قلب مي‌شود. افرادي که به‌طور مستمر ورزش مي‌کنند روحيه شاداب‌تري دارند و آرامش بيشتري را در زندگي خود تجربه مي‌کنند و اعتماد به‌نفس بيشتري هم دارند.
 
کدام ورزش‌ها بيشتر به آرامش ما کمک مي‌کند؟
 
همه ورزش‌ها در ايجاد آرامش مفيد هستند اما آرامش‌بخش‌ترين ورزش که مانند مسکني استرس و اضطراب را کاهش مي‌دهد، شناست، آن هم شنا کردن آرام. مسکني که نه‌تنها هيچ عارضه‌اي ندارد بلکه براي جسم و روانمان بسيار مفيد است.
 
شنا در گروه ورزش‌هاي هوازي است. ويژگي اين ورزش‌ها چيست؟
 
طي انجام ورزش‌هاي هوازي، اکسيژن به صورت مداوم به گروه عضلاني اصلي مي‌رسد. يکي ديگر از ويژگي‌هاي ورزش‌هاي هوازي اين است که ورزش در مدت زمان نسبتا طولاني با سرعتي يکنواخت انجام مي‌شود. نرم دويدن و شنا کردن جزو گروه ورزش‌هاي هوازي هستند.
 
البته منظور ما شنايي است که با سرعت يکنواخت و آهسته انجام شود و گاهي تند و گاهي کند نباشد. در اين شنا بايد اکسيژن‌گيري صحيح انجام شود.
 
پياده‌روي تند، دو استقامت و نرم دويدن از ديگر ورزش‌هاي هوازي هستند. با اين حال نرم دويدن و شناي آرام از بهترين ورزش‌ها براي دستيابي به آرامش محسوب مي‌شوند.
 
ورزش‌هاي هوازي چگونه باعث آرامش و کاهش استرس مي‌شوند؟
 
اين ورزش‌ها روي تنظيمات شيميايي بدن تاثير مي‌گذارند. اين تاثيرگذاري 3 مرحله دارد. انجام ورزش‌هاي هوازي به صورت آرام و يکنواخت ابتدا باعث مي‌شود اکسيژن بيشتري به بدن برسد او به اين شکل مانع افزايش اسيد لاکتيک در خون شود . در نتيجه احساس خستگي و فرسودگي در فرد ايجاد نمي کند و حتي باعث کاهش آن مي شود. در مرحله بعدي ترشح مواد شيميايي آرامش بخش و شادي آفرين در بدن افزايش پيدا مي‌کند و همين امر باعث شادي در فرد مي‌شود.
 
سپس فرد خستگي توام با آرامش را تجربه خواهد کرد. ورزش‌هاي هوازي تنيدگي و تنش عضلاني را از بين مي‌برند و افسردگي و بي‌قراري و تنش را کاهش مي‌دهند و باعث آرامش فرد مي‌شوند.
 
شما معتقديد ورزش بهترين دارويي است که مي‌تواند حال ما را خوب کند؟
 
بله، متاسفانه اين روزها برخي از جوانان به بهانه کاهش استرس و تجربه شادي و سرخوشي به مصرف داروها و موادي روي مي‌‌آورند که بسيار زيان‌آور است و به مرور زمان بدن به آنها معتاد مي‌شود و البته تاثير اوليه خود را هم از دست مي‌دهند در حالي که ورزش مستمر نه‌تنها آرامش و شادي هميشگي براي ما به ارمغان خواهد آورد بلکه اگر درست انجام شود هيچ عارضه‌اي هم ندارد.
 
بهترين زمان براي ورزش چه موقع است؟
 
شما مي‌توانيد ورزش‌هاي هوازي را در هر زماني که دوست داريد انجام دهيد و تعيين زمان براي انجام ورزش به ريتم بدن شما بستگي دارد ولي معمولا بهتراست اين ورزش‌ها صبح قبل از صبحانه يا شب انجام شوند. توصيه مي‌شود افراد کهنسال روزانه نيم ساعت و جوانان نيم تا يک ساعت و نيم اين ورزش‌ها را انجام دهند اما يادتان باشد اين ورزش‌ها را آرام انجام دهيد تا ضربان قلبتان از 140 بالاتر نرود.
 
ورزش‌هاي هوازي روي بچه‌ها چه تاثيري دارد؟
 
تحقيقات نشان داده سيستم عصبي و عضلاني افرادي که در دوران کودکي (از 5 سالگي ) ورزش‌هاي هوازي را انجام مي‌دهند بهتر رشد مي‌کند. اين ورزش‌ها تاثيرات مثبتي روي رشد و عملکرد قشر مغز دارد. جالب است بدانيد قشر مغز وظيفه تصميم‌گيري را در بدن برعهده دارد.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو