پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ / ۱۲:۰۴
کد مطلب: 269
۰
۱

ماه آخر کنکور، ماه طلایی

ماه آخر کنکور، ماه طلایی
اشتباه نکنید ! موضوع دوره ، مطالبی است که قبلاً فراگرفته اید و صرفاً مطالعه قبلی آنها مورد نظر نیست . مثلاً شما بارها یک فصل در ریاضیات را مطالعه کرده و اقدام به تست زنی نموده اید ولی پس از صرف وقت زیادی در عمل به این نتیجه رسیده اید که نمی توانید تستهای مربوط به آن را حل کنید بدیهی است که شما هنوز این فصل را فرا نگرفته اید و اگر واقعاً به این نتیجه رسیده اید که برای رفع مشکلتان نیاز به بازآموزی دارید دیگر مجال چنین کاری نیست . ولی اگر در فصل دیگری مطلب را آموخته اید و می توانید تستها را علیرغم اشکالات زیاد حل کنید و پیشرفت خود را مشاهده می کنید و کارتان در حد رفع اشکال،مرتب کردن مطالب در ذهن و تسلط و حافظه ای کردن است وضعیت فرق می کند و باید این کار را با جدیت انجام دهید و شاید بتوان گفت بسیاری از داوطلبان عزیز در تعداد زیادی از مباحث ریاضی و فیزیک چنین وضعی دارند و انجام مراحل فوق ( رفع اشکال – مرتب کردن فرمولها و نکات – و نهایتاً حفظ کردن ) بدون تردید ضامن نتیجه گیری از زحمات قبلی است و عدم انجام آن موجب هدر رفتن روزهای زیادی است که صـرف مطـالعـات اولیـه در آن مباحث نموده اید .

چگونه و با چه برنامه ای عمل کنیم ؟
اول : دروس از نظر داوطلب به دو دسته تقسیم می شوند . یک دسته شامل دروسی که به طور کامل خوانده شده – تست زده شده و دوره هم انجام گردیده است (وضعیت داوطلب در این دروس در آزمونهای انجام یافته بالای ۵۰% باشد) و دسته دیگر دروسی که داوطلب بر آنها مسلط نشده است (وضعیت داوطلب در این دروس در کارنامة وی در آزمونهای انجام یافته زیر ۵۰% می باشد) وقت روزانه خود را قسمت کنید . بخش اصلی که حدود ۸۰ – ۷۰ درصد وقت روزانه را تشکیل میدهد صرف دروس دسته دوم کنید و بخش دیگر یعنی ۲۰ الی ۳۰ درصد را صرف دروس دسته اول نمایید. هدف از این کار این است که در حالیکه در حال رفع ضعفها و نقایص خود هستید و اغلب انرژی شما صرف این دروس می شود ، ارتباط خود را با دروس دسته اول قطع نکنید و تسلط و طراوت و توانایی فکرتان را در آنها حفظ کرده و حتی افزایش دهید و به این ترتیب به حفظ اعتماد به نفس آرامش روحی خود کمک کنید . کار شما در این دروس اختصاص دادن اندکی از وقت روزانه (حداقل نیمساعت) برای هر یک از آنها جهت حل تستهای آن می باشد . این حفظ ارتباط بسیار ارزشمند است و موجب تسلط روزافزون شما در همة دروس می شود . شما حتی می توانید در حل تستهای یک درس تستها را از چند مبحث مختلف تمرین کنید مثلاً اگر برای دیفرانسیل یکساعت وقت در نظر گرفته اید ، یک برنامه این است که همة آن را صرف یک موضوع کرده تمام آن را تست انتگرال یا مبحث دیگری که در دستور کار است حل کنید و اگر در همة مباحث مسلط هستید می توانید چند تست انتگرال ، چند تست مشتق ، … را در دستور کار قرار دهید . حسن این شیوه آن است که هر روزه از طریق حل تستهای مباحث مهم (بخصوص آنها که خودتان در آن نیاز بیشتری احساس می کنید) این آمادگی ذهنی را کسب می کنید که خیلی سریع از یک موضوع به موضوع دیگر پرداخته و سرعت و تحرک فکری تان را در مباحث گوناگون آن درس بیشتر نمایید . 
تذکر برای داوطلبان قوی تر : اگر وضعیت شما در اغلب دروس خوب و عالی است . باز هم دروس را به دو دسته تقسیم کنید و برای دروسی که ضعیفتر (نسبی) هستید وقت کافی در نظر بگیرید . بدیهی است که در این وضعیت بیشتر کار حل و مرور تستها است و نسبت تقسیم اوقات روزانه بین دو دسته دروس تغییر می کند و برای دروس دسته اول (دروسی که قوی تر و مسلط تر هستید) وقت بیشتری در نظر بگیرید . دوم : در مطالعه دروس دسته دوم (ضعیفتر) ساعات مطالعه را طولانی تر و به اندازه ی نیاز در نظر بگیرید . این قسمت از وقت روزانه بین ۲ الی حداکثر ۴ درس تقسیم کنید . بعضی ها علاقه دارند که در یک روز فقط یک درس را مطالعه کنند این عمل بهره وری مطالعه را کاهش می دهد و در طول یک مدت چند هفته ای موجب گسیختگی ارتباط فکری ایشان با مطالب چند هفته قبل می شود . ولی با این حال در موارد خاص چنین شیوه ای می تواند مورد پذیرش باشد با این هدف که داوطلب می تواند درسی را که موجب نگرانی وی شده است در مهلت کوتاهی جمع بندی نموده و مجدداً برنامه مطالعه را به وضعیت عادی برگرداند .
سوم : مهمترین کاری که از نظر برنامه ای برای شما وجود دارد کسب ارزیابی زمانی راجع به سرعت پیشرفت شما در دروس مختلف است . کار را سخت نگیرید سریعاً با صرف حداکثر ۲ الی ۳ ساعت و تقسیم بندی دروس بر اساس ارزیابیهای خودتان و نتیجه آزمونهای قبلی برای هر درس وقت مناسبی را در نظر بگیرید . در یک دفتر نتیجه کار روزانه یعنی میزان فعالیت انجام شده با ذکر زمان آن برای درس را ثبت کنید . در هر جمعه بعدازظهر برای برنامه نویسی و تعیین خطوط کار هفته بعد اقدام کنید . ابتدا گزارش کار هفته قبل را جمع بندی کنید مثلاً ملاحظه می کنید که ظرف ده ساعت زبان پیش دانشگاهی (۱) را دوره کرده اید و همین زمان برای زبان پیش دانشگاهی (۲) کافی است . ممکن است ساعت مطالعه یک درس را زیادتر کنید و ساعت مطالعة درس دیگری را که پیشرفت خوبی داشته کم کنید و یا از ساعت درس دیگری که اهمیت کمتری دارد به هر حال این گزارش ها در چند روز قبل از کنکور هم به درد شما  می خورد . در این کار کمک فکری مشاورین و دیگران می تواند بسیار مفید باشد . چهارم : اگر بتوانید که کلیه دروس را تا ده روز قبل از کنکور دوره کرده و مجدداً در ده روز آخر یک بار دیگر آنها دوره کنید برنامه ی خوبی را اجرا نموده اید . ولی اگر وضعیت فعلی و کارهای باقیمانده اجازه ی اجرای چنین برنامه ای را ندهد . لااقل این اصل مهم را در برنامه ی خود اجراء کنید . تمام مطالب حفظ کردنی و قسمتهای مشکل (از نظر خودتان ، با توجه به تجربه مطالعاتی) را در چند روز مانده به کنکور برای آخرین بار دوره کنید .
شما می توانید در ۴ روز آخر با صرف روزی ۴ الی ۵ ساعت و حتی کمتر از آن تمام شیمی را بخصوص قسمتهای سخت حافظه ای را دوره کنید . تجربی ها حتماً در ده روز آخر زیست شناسی را مرور و دوره کنند و بر قسمتهای مشکل تر تأکید کنند . لغت،تاریخ ادبیات،متن های مهم،تستهای علامت زده در دروس مختلف،دینی و خلاصه هر چیزی که مرور و دروه آن را تزدیک به کنکور مفید می دانید حتی اگر فرمولهای ریاضی یا تستهای ریاضی باشد (بدیهی است که سهم عمده متعلق به مطالب و دروس حفظ کردنی است) را در دستور برنامه روزهای آخر و یک هفته آخر قرار دهید . لازم است برای دو هفته آخر برنامه روز به روز دقیق و حساب شده ای داشته باشید . بر اساس گزارشات و ارزیابی هایی که از سرعت مطالعه دروس مختلف دارید و با توجه به منابعی که باید بخوانید با دقت تمام وقت لازم برای هر درس را محاسبه و کنار بگذارید و اگر مجموع این وقت از وقت واقعی و مفید شما فراتر رفت از منابع تعیین شده قسمتهای کم اهمیت تر را حذف کنید و برنامه ی تنظیم شده را با واقعیت و توانایی های خودتان مطابق کنید . عدم توجه به این موضوع می تواند منجر به لطمات جدی گردد . کم تر شدن ساعت خواب از میزان حداقل – اضطراب و احساس شکست در اثر عدم اجرای برنامه و نرسیدن به اهداف تعیین شده که هر دو منجر به افت شدید توانایی های فکری – حافظه ای – و تمرکز می گردد از نتایج یک برنامه نادرست و غیر واقعی است . بعدازظهر جمعه دو هفته آخر بسیار مهم اند و شما باید در این روزها برنامه هفتة بعد را با دقت تنظیم کنید صرف چند ساعت وقت برای محاسبه و ملاحظه همه عوامل و ارزیابی واقع بینانه از خود و دروس مختلف و حتی توجه به کارهایی نظیر گرفتن کارت و شناسایی حوزه امتحانی برای دستیابی به یک برنامه درست و دقیق ضروری است . فراموش نکنید که ارزش این چند ساعت از ده ها ساعت مطالعه بیشتر است . تـذکــر : یادتان باشد در برنامه تان برای روز قبل از کنکور هیچ برنامه درسی در نظر نگیرید و همة کارهایتان را تا دو شب قبل از کنکور خاتمه دهید .

منابع مطالعه و دوره
منابع شما ، همان منابع قبلی است که از ابتدای سال تاکنون روی آنها کار کرده اید کتابهای درسی – جزوات خودتان،تستهای معلم،کتابهای کمک درسی و تست،کنکورهای آزمایشی که از ابتدای سال کار کرده اید را مجدداً دوره کنید . در جایی که در کتاب با جزوه تان مطالب را علامت گذاری ( خط کشی زیر جملات و …) نموده اید و در واقع خلاصه برداری کرده اید و مطالعه حجم کامل آن رد زمان باقیمانده نمی گنجد (و ضروری هم نیست) همان خلاصه برداری ها منبع دوره و مطالعه شما است و در مورد تستها هم در هر مجموعه ای که تستهای مشکل و یا نکته دار را علامت دار کرده اید وظیفه اصلی شما مرور همان تستها است . البته ممکن است به دلایل درست و واقعی در یک درس تشخیص دهید که تستهای بخش یا مبحثی را کامل حل و مرور کنید (مثلاً حافظه ای بودن آنها و عدم تسلط بر آن) که در این صورت به صلاحدید خود آن تستها را کامل حل می کنید . ولی فراموش نکیند که هر تستی را که حل می کنید در همین فرصت باقیمانده هم علامت دار کنید تا در ده روز آخر که می خواهید در زمان بسیار کوتاهی همه مطالب را مرور کنید منابع دورة شما باز هم خلاصه تر و چکیده تر بشوند .

تستهای کنکورهای آزمایشی را در دستور دوره قرار دهید و برای هر درس عمل کنید و اگر در دروس مختلف آمادگی دارید و درس تان کامل شده است هر روز سعی کنید یکی از آنها را حل و تصحیح و رفع اشکال کنید . تجربه سالهای قبل نشان داده است که این تستها ضمن در نظر گرفتن چارچوبهای جدید کنکور مشابهت زیادی با تستهای کنکور دارد . نیازی به زمان گرفتن و نمره دهی نیست ولی اگر این کار موجب افزایش روحیه و اعتماد به نفس می شود آن را انجام دهید . یادتان باشد که کنکور دو سال گذشته را حتماً در این مدت یا لااقل ، ده روز آخر بررسی و مرور کنید البته اغلب تستهای آنها را دیده اید و یا قبلاً آنها را به طور کامل حل کرده اید ولی این کار به شما یادآوری می کند که در کنکور سئوالات عجیب و غریبی نمی پرسند و ما باید همین مطالبی را که آموخته ایم خوب بلد باشیم تا موفق شویم .

تـذکــر : به طور کلی نباید حل تستهای جدید یا کتاب جدیدی را در دستور قرار دهید . مگر اینکه در یک درس تاکنون کتاب یا مجموعة تستی را عمل نکرده باشید . اگر این درس ، عمومی باشد می توانید کتاب تست را در دستور کار خود قرار دهید ولی اگر این درس اختصاصی (ریاضی،فیزیک،شیمی ) باشد فقط همان تستهای کنکور آزمایشی را حل کنید . برای دانش آموز قوی وضعیت فرق می کند اگر در درسی وضعیت عالی دارد و منابع تستی خود را هم دوره کرده طوری که برایش تکراری و حافظه ای شده اند ، می تواند با توجه به زمان ، منبع تستی جدیدی را در دستور کار خود قرار دهد . کتابهای ده استاد کمک بسیار بزرگی به ای افراد می کنند.
یک توصیه : در این مدت اجرای این سفارشات و انجام همه آنها ، درک درست ، فراموش نکردن و یادآوری به موقع هر یک از آنها خود نیاز به صرف وقت و حواس جمع دارد . یک فرد نزدیک که واقف به این مسایل بوده و به طور نسبی آنها و شما را درک کند (لااقل بتوانید به راحتی با او گفتگو کنید و مسائل خود را بگوئید) می تواند با پذیرش امر نظارت و همفکری در تهیه گزارشات و ثبت و درج وظایف و کارهای آتی بخصوص برای روزهای آخر باری از دوش شما برداشته و لااقل کمک فکری شما باشد تا تصمیم گیری هایتان بهتر باشد و در صورتی که این کار از طریق مشاور و یا مربیان آموزشی شما انجام بپذیرد و یا هر دو با هم مشارکت کنند ، تأثیر چشمگیری در نتیجه گیری و آرامش درونی شما دارد.
مرجع : شمیم آموزش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نمیشه saveکرد؟
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...