چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ / ۱۸:۵۹
کد مطلب: 26946
۰

دو عامل مهم در کاهش قدرت یادگیری دانش‌آموزان

دو عامل مهم در کاهش قدرت یادگیری دانش‌آموزان

یک متخصص تغذیه نسبت به کمبود مصرف «لبنیات» و «روی» در دانش آموزان و عوارض ناشی از آن هشدار داد و گفت: مصرف ناکافی لبنیات و روی سبب کاهش تمرکز شده و افت تحصیلی دانش آموزان را به دنبال دارد.

 

دکتر سیدعلی کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی برای دانش آموزان است، گفت: استفاده از میان وعده‌های سالم در طول مدت حضور در مدرسه بهترین روش برای تجدید انرژی و افزایش تمرکز دانش آموزان است.

 

وی در ادامه افزود: چاقی و اضافه وزن یکی از معضلات شایع در نوجوانان کشور است و متاسفانه به دلیل روند معمول افزایش وزن میان نوجوانان جامعه این امر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه کم خونی، کاهش تمرکز و قدرت یادگیری را به دنبال دارد، افزود: کم خونی در دانش آموزان بویژه در دختران سن بلوغ تاثیر بسزایی در کاهش تمرکز دارد. بنابراین می‌توان با معاینه سالانه، مصرف مواد غذایی حاوی آهن، مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی، استفاده از مکمل‌های غذایی حاوی آهن، ویتامین B12 و ویتامین C از بروز کم خونی در دانش‌آموزان پیشگیری کرد.

 

 

کاهش قدرت یادگیری با کمبود روی

 

 

کشاورز با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام شده، تغذیه می‌تواند بیشتر از وراثت بر روی فرد تاثیر گذار باشد، تاکید کرد: اولین اثر کمبود روی در بدن بی‌حوصلگی و کاهش قدرت یادگیری است. بنابراین با توجه به پایین بودن مصرف مواد غذایی حاوی روی مانند جگر، میگو و گوشت در برنامه غذایی جامعه ما، توصیه می‌شود که دانش آموزان برای تامین این نیاز از مکمل‌های غذایی حاوی روی استفاده کنند.

 

وی در ادامه با بیان این مطلب که مصرف پایین انواع لبنیات میان دانش آموزان از چالش‌های تغذیه‌ای کشور است، گفت: مصرف سه واحد لبنیات در روز برای تمامی دانش آموزان ضروری است که مصرف تعداد واحد بیشتر آن می‌تواند بر رشد قدی و تراکم استخوان‌های دانش آموزان تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

این متخصص تغذیه رعایت تعادل میان مصرف آهن، روی، پروتئین، لبنیات و میوه‌ها و سبزیجات را بسیار مورد اهمیت دانست و گفت: با رعایت تعادل در مصرف این مواد غذایی مقدار مورد نیاز بدن تامین می‌شود و می‌توان با چالش کمبود مصرف لبنیات و روی که در برنامه غذایی جامعه ما کم اهمیت است، مقابله کرد.

 

 

لزوم نظارت آموزش و پرورش بر توزیع تنقلات کم ارزش در بوفه مدارس

 

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید سیاست‌هایی را برای مقابله با توزیع تنقلات کم ارزش در بوفه مدارس اعمال کند، اظهار کرد: این سیاست باید در تمام مدارس کشور اعمال شود تا توزیع مواد غذایی کم ارزش، فست فودها و خوراکی‌های دارای افزودنی شیمیایی ممنوع شود. همچنین باید از حضور دست فروشان و دوره‌گردهای اطراف مدارس که به فروش مواد غذایی فاقد هویت بهداشتی مبادرت می‌کنند، جلوگیری کرد.

 

کشاورز در پایان تاکید کرد: خانواده‌های ایرانی اغلب در حال گذر تغذیه‌ای از سنتی به مدرن هستند. این روش تغذیه‌ای جدید عوارضی را در طولانی مدت بویژه بر روی نسل جوان می‌گذارد. بنابراین رسانه‌ها و مدارس باید در آگاه ساختن افراد برای جلوگیری از مصرف مواد غذایی کم ارزش کوشا باشند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.