کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیریت فعال وسوسه، راهکاری موثر برای درمان معتادان

29 شهريور 1393 ساعت 16:27

رییس مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام کرد: فقط اجتناب از وسوسه مصرف مواد، کافی نیست، بلکه باید آن را مدیریت کرده و قصد مواجهه فعال با تجربه ناخوشایند داشته باشیم.


به گزارش ایسنا، دکتر علی فرهودیان در مقاله خود با عنوان «مدیریت و برخورد با وسوسه» که در سی و چهارمین سمپوزیوم «اعتیاد و آسیب های روانی» ارائه شد، افزود: فقط وسوسه، عامل مصرف مواد نیست، بلکه تلاش برای رفع آن، سبب مصرف می شود.

وی توضیح داد: چیزی که عامل لغزش است، فقط وسوسه نیست، در واقع، به جای مدیریت آن، تلاش برای نداشتن آن و تصمیم گرفتن برای نداشتن وسوسه است که عامل مصرف مواد می شود. عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اشاره به تلاش اغلب مصرف کنندگان برای درمان اعتیادشان و مبارزه با وسوسه خود، نظریه Gordon Marllat را محور سخنانش قرار داد .

وی گفت: مارلات، یک تغییر در زنجیره شناختی ایجاد کرد و مراحل آن را اینگونه بیان کرد، متوجه شد که اجتناب فعال از تجربه ناخوشایند است و وسوسه به عنوان یک فرآیند نرمال، وجود دارد. مدیریت غیرفعال تجربه ناخوشایند و قصد مواجهه فعال با تجربه ناخوشایند داشته باشیم. وی به نقل از مارلات، درباره نحوه مقابله با وسوسه، گفت: باید بدانیم که وسوسه، موج است و باید برای مدتی با روشهای مختلف به تعویق بیافتد تا مانند موج، رد شود. جاهایی بپذیریم که وجود دارد و به بیمار فرصت دهیم تا با تقویت ذهن، آن را مدیریت کند.

فرهودیان در ادامه با نمایش کلیپی از گفت وگو و جلسه مشاوره خود با یکی از بیماران اعتیاد، سه جزء این روش که یکی از روش‌ها برای درمان اعتیاد است به ترتیب قصد کردن برای تعقیب ارزش، نتیجه قصد کردن و برنامه ریزی برای قصد مجدد را بیان کرد. همایش علمی «اعتیاد و آسیب های روانی» با عنوان «وسوسه» به همت مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سالن شهید احمدی روشن این دانشگاه برگزار شد.

این سمپوزیوم، سی و چهارمین همایش از مجموعه همایش های علمی یک روزه «اعتیاد و آسیب های روانی» بود که با حضور جمع کثیری از روانشناسان، روانپزشکان، پزشکان، مشاوران، مددکاران و مسوولان مراکز درمان و بازتوانی معتادان برگزار شد.
هدف از برگزاری این همایش ها که در آخرین پنج شنبه هرماه پیرامون موضوعی خاص در حوزه اعتیاد، برگزار می شود، ارتقای سطح علمی متخصصان و دست اندرکاران برنامه اعتیاد و کاهش تقاضا می باشد که با اختصاص امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان آن همراه است. همایش بعدی اعتیاد و آسیب های روانی براساس برنامه پیش بینی شده، 24 مهرماه (آخرین پنجشنبه ماه مهر) برگزار می شود.


کد مطلب: 26985

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/26985/مدیریت-فعال-وسوسه-راهکاری-موثر-درمان-معتادان

میگنا
  https://www.migna.ir