کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فوق‌تخصص ایمونولوژی مطرح کرد

ژنتیک، تغذیه و استرس عوامل مؤثر بر قدرت سیستم ایمنی بدن

31 شهريور 1393 ساعت 23:06

فوق‌تخصص ایمونولوژی ژنتیک، تغذیه و استرس را عوامل موثر بر توانمندی سیستم ایمنی بدن دانست و گفت: تا حدی می‌توان ضعف ژنتیک سیستم ایمنی را توسط عوامل محیطی و اقدامات درمانی جبران کرد.


محمد وجگانی، در گفت‌وگو با فارس وظایف سیستم ایمنی بدن را به 3 بخش تقسیم و تصریح کرد: سیستم ایمنی بدن 3 نقش ایفا می‌کند که یکی حس تعادل و هموستاز بدن (ثابت نگاه داشتن مواد موجود در محیط داخلی بدن)، دیگری دفاع مقابل عوامل عفونی و آخری مقابله با بیماری‌های سرطانی است که ذهن افراد بیش از همه معطوف به مقابله بدن با عوامل بیگانه و بیماری‌زا است.

 

وی گفت: یکی از نکات اساسی در عملکرد سیستم‌های بدن نظارت و هدایت ژنتیک بدن است یعنی توانمندی ژنتیکی فرد به او این فرصت را می‌دهد که در مقابل عوامل بیماری‌زا چه واکنشی از خود نشان دهد پس در درجه اول ژن‌های سیستم ایمنی هستند که تعیین می‌کند سیستم ایمنی بدن توانمند باشد یا خیر و تا چه حد در مقابل خطرات مقاومت کند.

این فوق تخصص ایمونولوژی افزود: فاکتور دوم عوامل محیطی است که کارکرد سیستم دفاعی بدن را متأثر می‌کند. در بین تمام عواملی محیطی استرس مهمترین عامل است زیرا اغلب مشاهده می‌شود افرادی که در شرایط استرسی مناسب قرار دارند، ممکن است سیستم ایمنی تضعیف شود و در مقابل عوامل ناهنجار واکنش مناسب را از خود نشان ندهند.

وجگانی تصریح کرد: از دیگر عوامل محیطی می‌توان به بحث تغذیه و وضعیت تغذیه افراد اشاره کرد. تغذیه رکن اساسی تمام فعالیت‌های بدن است و تغذیه مناسب اساس رفع نیاز سیستم دفاعی بدن برای انجام وظایف است ولی این به معنای دست زدن به رژیم پرکالری و پر پروتئین نیست.

وی خاطرنشان کرد: سیستم ایمنی آستانه‌ای از مواد غذایی را می‌توان تعریف کرد که استاندارد و منحصر به فرد خود آن است یعنی مشخص است که چه حدی از مواد غذایی برای کارکرد مناسب آن لازم است ولی به هر حال تأمین حداقل مواد غذایی برای انجام کارکرد‌های لازم سیستم ایمنی بدن ضروری است.

این فوق تخصص ایمونولوژی گفت: تا حدی می‌توان ضعف ناشی از ژنتیک را توسط عوامل محیطی جبران کرد یعنی افرادی که به واسطه زمینه‌های ژنتیکی دچار مشکلات ایمونولوژیک شامل خود ایمنی و نقص ایمنی و آلرژی هستند دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند به واسطه اقدامات و برنامه‌های درمانی، مراقبتی و پیشگیرانه می‌توانیم روی عملکرد سیستم ایمنی تاثیر بگذاریم و سعی کنیم فعالیت سیستم ایمنی را نرمال کنیم.

وی درباره شیوع بیماری‌های سیستم ایمنی در مردان و زنان تصریح کرد: به طور کلی بیماری‌های خود ایمن در خانم‌ها بیشتر است و بیماری‌های نقص ایمنی در آقایان بیشتر است.

وجگانی در توضیح بیماری‌های سیستم ایمنی گفت: بیماری های نقص ایمنی دسته‌ای از بیماری‌ها هستند که سیستم ایمنی در مقابله با عوامل عفونی و بیگانه عملکرد مناسبی ندارند و بیماری‌های خودایمنی دسته ای از بیماری‌ها هستند که به سلول‌های بدن حمله می‌کنند و واکنش مناسب نشان می‌دهند و بیماری‌‌های آلرژیک نیز آن دسته هستند که سیستم ایمنی بدن به جای استفاده از یک آنتی بادی نرمال از آنتی بادی غیرنرمال استفاده می‌کنند. 

 


کد مطلب: 27029

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27029/ژنتیک-تغذیه-استرس-عوامل-مؤثر-قدرت-سیستم-ایمنی-بدن

میگنا
  https://www.migna.ir