پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ / ۲۰:۳۴
کد مطلب: 27060
۰
۱

چه کنیم کودکمان از تاریکی نترسد؟

چه کنیم کودکمان از تاریکی نترسد؟
به منظور غلبه بر ترس‌های کودکان به ویژه ترس از تاریکی، برنامه‌ریزی منظم شبانه برای آنها می‌تواند مفید باشد. از طرف دیگر پیدا کردن منشا ترس در کودکان نیز می‌تواند به والدین برای غلبه بر این ترس‌ها در فرزندانشان کمک کند. در واقع ترس از تاریکی زمانی بروز پیدا می‌کند که قوه تخیل در کودکان شکل می‌گیرد.

این ترس معمولا در سنین دو تا سه سالگی به کودکان لطمه می‌زند چرا که در این سنین قوه تخیل کودک بسیاری قوی است اما آنها قادر به تشخیص تخیل از واقعیت نیستند. یکی از نکات مهم دیگر برای مقابله با این ترس، خواندن داستان‌های شبانه با پایان‌های شاد یا خواندن آهنگ پیش از خوابیدن برای کودکان است.


تماشای زیاد تلویزیون برای کودکان در سنین پایین نیز می‌تواند تخیلات آنها را در شب تشدید کند. چرا که برنامه‌هایی که از تلویزیون برای بزرگسالان یا نوجوانان پخش می‌شود برای کودکان سنین پایین‌تر به ویژه قبل از خواب شبانه مناسب نیست.

این برنامه‌ها از سریال‌های نمایشی گرفته تا اخبارهای خشن می‌تواند هنگام رویارویی کودکان با تاریکی، ترس آنها را تشدید کنند. راه حل این مساله محدود کردن ساعت‌های تماشای تلویزیون در کنار محدودیت نوع برنامه برای فرزندان است.
همچنین برای آرامش فرزندتان پیش از خواب می‌توانید در مورد فعالیت‌های روزانه‌اش با او صحبت کنید یا او را به حمام ببرید. یکی دیگر از عوامل تشدیدکننده این ترس‌ها خواندن برخی کتاب‌ها با مفاهیم و تصاویر نامناسب است. در واقع کتاب‌هایی که دارای تصاویر ترسناک هستند در زمان تاریکی ترس کودکان را بیشتر می‌کنند.
اجازه دهید کودکانتان از ترس‌هایشان برای شما توضیح دهند. پس از آن به کودکتان اطمینان خاطر دهید که در کنار شما امنیت دارد و شما مراقبش هستید. از عوامل دیگر تشدیدکننده ترس از تاریکی در کودک می‌تواند مرگ یکی از اقوام و یا نزدیکان و وقایع عاطفی دیگر همچون طلاق و ترس از آینده نامطمئن باشد. در این زمینه می‌توانید برای غلبه بر این استرس‌ها، از پزشک متخصص اطفال یا مشاور کمک بگیرید.

به گزارش ایسنا به نقل از کین‌سایتس، اغلب کودکان در سنین چهار تا پنج سالگی دیگر ترس از تاریکی ندارند. در واقع زمانی که کودک بتواند تفاوت میان زندگی واقعی و تخیل را تشخیص بدهد،‌ این ترس فروکش می‌کند. در این فاصله در مقابل ترس کودکان صبور و آرام باشید و با چشم‌پوشی نکردن از این معضل، ابزارهای مناسب و کمک‌کننده را برای غلبه بر این ترس در اختیارشان بگذارید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
لطفا خبرهای روانشناسی منتشر کنید
در مورد بیماریهای روحی و دوانی کارگران گزارش. تهیه کنید اظطراب استرس
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو