جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۲
کد مطلب: 27105
۰
ایران در جمع 20 کشور برتر رتبه بندی اسکوپوس

معرفی پنج محقق برتر ایرانی در رشته مهندسی

به گزارش مهر، دکتر جعفر مهراد با اعلام این خبر افزود: پنج پژوهشگر برتر رشته مهندسی به ترتیب عبارت اند از داوود دومیری گنجی، استاد گروه مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مهدی دهقان، استاد ریاضیات کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، محمد علی شکرگزار، استاد بانک سلولی ایران و ریاض خراط، استاد دانشگاه صنعتی نفت.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: اسکوپوس بزرگترین پایگاه اطلاعاتی استنادی است که مجلات علمی، کتاب ها و مجموعه مقالات کنفرانس ها را تحت پوشش دارد. در حال حاضر این نظام استنادی 53 میلیون رکورد از حدود پنج هزار ناشر را که در کشورهای مختلف جهان فعالیت دارند ثبت و نمایه سازی می کند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: از آنجا که پژوهش به طور فزاینده جهانی، بین رشته ای، تیمی و گروهی شده است، پژوهشگران می توانند با استفاده از سیستم هایی مانند اسکوپوس به تحقیقاتی که در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی جهان صورت گرفته دسترسی داشته باشند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: رشته مهندسی از رشته هایی است که به شدت مورد نیاز صنایع کشور است. این رشته در دانشگاه های بزرگ کشور تدریس می شود. در رشته های گوناگون این حوزه تحقیقات مختلف انجام می گیرد و از نتایج حاصله مقالات متعددی در نشریات بین المللی منتشر می شود. اتفاقا حضور اساتید و پژوهشگران این دو حوزه در کنفرانس ها و سمینارهای ملی و بین المللی نیز در خور توجه است.

وی یادآور شد: تعداد مدارکی که از دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و انجمن های علمی ایران تاکنون در رشته مهندسی در پایگاه استنادی اسکوپوس ثبت و نمایه سازی شده 13624 مقاله است. بر این اساس رتبه ایران از نظر تولید علم در رشته مهندسی در پایگاه استنادی اسکوپوس 19 است.

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی گفت: ایالات متحده با تولید 378679 مدرک، رتبه اول جهان را در اختیار دارد. رتبه های دوم تا دهم به ترتیب به چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هندوستان و استرالیا تعلق دارد.

وی خاطر نشان کرد: در فاصله بین استرالیا رتبه (10 ) و ایران (19) کشور های کره جنوبی، اسپانیا، هلند، تایوان، روسیه، برزیل، سوئیس و سوئد قرار دارند. بدین ترتیب در بین 19 این کشور تنها دو کشور هندوستان و برزیل جزو کشور های در حال توسعه اند و ایران از این نظر در تولید علم در رشته مهندسی در جمع کشورهای پیشرفته و نوظهور علمی قرار دارد.

مهراد اظهار داشت: رتبه 20 به کشور بلژیک (10174 مدرک) تعلق دارد. رتبه های 21 تا 25 نیز در اختیار لهستان، مالزی، سنگاپور، ترکیه و اتریش است. تعداد مدارک ترکیه در رشته مهندسی 9126 مدرک است و رتبه جهانی آن 26 است. رژیم اشغالگر قدس با 8094 مدرک رتبه 26 تولید علم رشته مهندسی را در دست دارد.

وی ادامه داد: در بین کشور های اسلامی که در تولید علم رشته مهندسی در اسکوپوس حضور دارند بعد از ایران و ترکیه به ترتیب (دارای رتبه های 19 و 24 ) می توان از کشور مصر نام برد که با 3761 مدرک رتبه 40 تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است.

مهراد عنوان کرد: جالب است به این نکته اشاره کنم که از مجموع 13624 مدرک در رشته مهندسی، 6823 مورد مربوط به مقالات کنفرانس ها و 6434 مورد مربوط به مقالات نشریات علمی است.

وی با اشاره به ترکیب موضوعی مقالات منتشر شده در حوزه مهندسی گفت: از مجموع 13624 مدرک، تعداد 8098 مدرک در رشته مهندسی، 2693 مدرک در حوزه علوم کامپیوتر، 1632 مدرک در حوزه مهندسی شیمی، 1195 مدرک در حوزه علم مواد و 1172 مدرک در حوزه علوم زمین و سیارات به رشته تحریر درآمده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: از نظر پراکندگی زمانی تعداد مدارک منتشر شده در سال 2011 تعداد 2200 مدرک، در سال 2012 تعداد 2300 مدرک، در سال 2013 تعداد 2021 مدرک، در سال 2014 تعداد 1163 مدرک است. برای سال 2015 نیز تا گزارش این خبر دو مقاله در مجلات بین المللی منتشر شده است.

کلید واژه های مطلب:
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ