جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ / ۱۴:۵۸
کد مطلب: 27242
۳

"پرخوابی" و درمان آن Narcolepsy

"پرخوابی" و درمان آن   Narcolepsy
مسلما داشتن خواب کافی برای حفظ سلامتی لازم است اما باید گفت که پرخوابی می تواند دلیل بسیاری از مشکلات بالینی نظیر دیابت، افسردگی و افزایش خطر مرگ باشد.

به عقیده محققان از بین دلایل بی شمار این اختلال، افسردگی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی نا مطلوب نقش پر رنگ تری دارد. این دو فاکتور می تواند دلیل بسیاری از تاثیرات منفی بر سلامتی باشد. زیرا برای مثال می توان گفت که افراد با سطح اجتماعی – اقتصادی نا مطلوب دسترسی کمتری به مراقبت های پزشکی دارند و بنابراین انبوهی از اختلالات نا شناخته مثل بیماری قلبی در جسم و روح آنها لانه کرده است، که می تواند دلیلی برای پر خوابی آنها شود.

چه مقدار خواب نرمال است؟
مقدار خواب نرمال در دوره های مختلف زندگی متفاوت است. این مقدار وابسته به سن، سطح فعالیت بدنی و سبک زندگی است. برای مثال در دوران استرس و بیماری شما نیاز بیشتری به خواب را احساس خواهید کرد. اما نیاز به خواب در زمان های مختلف و در افراد مختلف تفاوت می کند.
صرفنظر از ناتوانی صبحگاه شما موقع برخاستن از خواب و دیر رسیدن به مدرسه، کار و یا قرار ملاقات، کسی که بیش از حد نرمال می خوابد مبتلا به پر خوابیست. اگر بزرگسال هستید و بیش از 11 ساعت در شبانه روز می خوابید حتما به پرخوابی دچار هستید و همین سبب خواب آلودگی در طول روز می شود.
استاندارد زمان خواب برای بزرگسالان چیزی حدود 6 تا 8 ساعت می باشد که در هر فردی ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد .

2. با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید. تشخیص بیماری و اینکه خودتان متوجه شوید که بهبود حاصل کرده اید یا خیر بسیار مهم است.بعضی اوقات بعضی داروها باعث ایجاد خواب آلودگی می شوند که دکترتان به راحتی می تواند آن را تشخیص و دارو را برایتان عوض کند.مشکلات خواب می تواند بر اساس شرایط مختلف مثل افسردگی، اختلالات فصلی، مشکلات قلبی، سرطان، مشکلات تیروئید و... ایجاد شود.

مبتلایان به پرخوابی، در پی هیجان‌های شدید دچار گرفتگی ماهیچه می‌شوند. بسیاری از مبتلایان به پرخوابی، به فلج خواب نیز مبتلا هستند. نوجوانان پسر دچار مراحل پرخوابی طولانی می‌شوند و پس از بیدار شدن از خواب احساس گرسنگی می‌کنند. درجه حرارت بدن بیماران پرخواب، پس از بیدار شدن افزایش می‌یابد و گاهی خلق آن‌ها نیز تغییر خواهد کرد. معمولاً بیماران پرخواب دچار افسردگی هستند.حالت‌های پرخوابی از طریق محرک‌های دستگاه عصبی مرکزی درمان می‌شود.
چرا برخی افراد زیاد می خوابند؟
برای افرادی که از پرخوابی رنج می برند، خوا ب بیش از اندازه نیز می تواند دلیل اختلال بالینی باشد. این امر سبب می شود که فرد از احساس خواب آلودگی بیش از اندازه در طول شبانه روز رنج ببرد که حتی با چرت زدن هم رفع نمی شود. همچنین این احساس سبب می شود که آنها در طول شب نیز بیش از اندازه طبیعی به خواب روند. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال از اضطراب، سستی و مشکلات حافظه رنج می برند. بیماری خفگی در خواب – اختلالی که باعث توقف دم به دم تنفس در خواب می شود- نیزمی تواند دلیلی برای افزایش نیاز به خواب باشد. زیرا چرخه طبیعی خواب را بر هم می زند. البته همه افراد پر خواب دچار اختلال بالینی نیستند. ممکن است به دلایل دیگری نظیر مصرف الکل و داروهای خاص باشد. و در میان افرادی نیز هستند که از خواب زیاد لذت می برند.


علل مختلفي در فزون خوابي نقش دارند گاهي چند علت دست به دست هم مي دهند و باعث كسالت زياد و پرخوابي مي گردند در ذيل به برخي از اين علل اشاره مي كنيم.
1 . محيط: گاهي انسان در محيطي زندگي مي كند كه اطرافيان آن كسل و پرخواب هستند و از آن جايي كه مجالست ها و نشست و برخاست ها بر انسان تأثير مي گذارد انسان نيز اين صفت ناپسند را از اطرافيان كسب مي كند و از سويي ديگر دوستي و معاشرت با افراد پركار، منظم، با نشاط بر انسان اثر مي گذارد و انسان اگر مثل او نشود حداقل رنگ و بو او را مي گيرد رنگ و بويي كه سرانجام او را به موفقيت و نشاط مي رساند.

2 . شكست هاي متوالي (درماندگي آموخته شده): گاهي انسان شكست هاي پي در پي اي را تجربه مي كند كه با اين شكست ها اگر با ديد منفي صرف نگاه شود درذهن از خود انساني مأيوس، نااميد، مي سازد انساني كه همة درهاي موفقيت و پيروزي را به سوي خود بسته مي بيند و تنها راه را فرو رفتن در لاك خود مي بيند (كسالت، پرخواب، شكست)
3 . تسويف (اهمال كاري و فردا فردا كردن ها): گاهي انسان به خاطر اينكه از زندگي لذت ببرد كار روزانة خود را به تعويق مي اندازد تا جايي كه اين امر برايش به شكل عادت زشت تنبلي درمي آيد عادتي كه انسان در آئينه آن جز ناكامي چيزي را نمي بيند به همين خاطر هر روز ارزيابي او از توانايي هايش كمتر و كمتر مي شود تا اينكه از خود يك انساني بي مايه و ناتوان در هر كاري مي سازد انساني كه نسبت به همسالان خود وامانده است.

مجموع تنبلي هاي كوچك تنبلي هاي بزرگ تنبلي هاي كامل (عادت) احساس ناكامي (كسالت و پرخوابي)
4 . بي كاري و عدم فعاليت هاي فيزيكي: انسان هايي كه كارهاي فيزيكي و بدني مناسبي و تحت برنامه اي منظم دارند هيچ گاه تعادل خوابشان به هم نمي خورد چرا كه در چهارچوب كاري آنها بايد از ساعت مخصوص سركار حاضر شوند و خلاف از اين برنامه براي آنها خطر از دست دادن شغل و امتيازات شغلي (ازدواج، مسكن، تفريح مناسب و ....) را به همراه دارد. از سويي افرادي كه از يافتن شغل ويا رشته مورد علاقه خود به بن بست اميد رسيده اند بخاطر اينكه رشد و شكوفايي استعدادهاي خود را در پرتو كارشان نمي بيند و گاهي هم بازتاب هاي نامناسبي از اطرافيان مثل (بي عار، تنبل، بي دست و پا و....) دريافت مي كنند سر از كسالت در مي آورند تا جايي كه خود نيز به اين باور مي رسند كه از ديگران كمبودهاي فكري، استعداد و ... دارند.
5 . اختلال: فزون خوابي گاهي منعكس كننده حالات مرضي مختلف و در پاره اي از بيماران افسرده به خصوص در نوجوانان و بزرگسالان است.[2]
7 . پرخوري و چاقي: به تجربه همگي دريافته ايم كه وقتي كه غذاي زيادتري مي خوريم احساس سنگيني و خواب آلودگي مي كنيم. افرادي كه از شكل اضافه وزن (چاقي) رنج مي برند بخاطر عدم فعاليت زياد يا مشكلاتي در كارهاي روزانه و شغلي و حرفه اي خود مواجه مي شوند كه اين امر مي تواند سبب كسالت،‌تنبلي، افسردگي و خواب هاي مكرر در طول ساعت روز گردد (مطالعه زندگينامه آنتوني را ببينند در اين زمينه خالي از لطف نيست او اول بخاطر عدم يافتن كار مورد علاقه مدت ها و سال ها در خانه و بي فعاليتي به سر مي برد و به شكل چاقي مفرط روبرو مي شود وقتي به خود مي‌ آيد فعالانه حركت مي كند دنبال چاره مي رود تا جايي كه جلسات او در آمريكا زبان زد مي شود.)[3]

7 . عادات مداوم به ورزش هاي جسماني:[4] انسان در اين ورزش ها بجاي اينكه نيروي لازم را جهت زندگي خود بدست آورد كليه سرمايه انرژي خود را در باشگاه هاي ورزشي و .... هزينه مي كند به طوري كه انرژي ديگري براي فعاليت هاي روزانه ندارد.

8 . عادت: گاهي انسان جلوي كار و يا صفت بدي را نمي گيرد و اين صفت در او ريشه مي دواند به گونه اي كه به آن كار عادت مي كند و خلاف آن را بخواهد انجام دهد مشكل ساز مي شود. (كه نياز است به شكل تدريجي درمان گردد) آري خواب خواب مي‌ آورد.

9 . بي هدفي در زندگي: نيافتن جواب سؤال هاي بنيادين زندگي، از كجا آمده ام به كجا مي روم و...
10. احساس بي مسئوليتي (دنيا و آخرت)
11 . باورهاي نادرست (همه موفق ها موفق به دنيا آمده اند و ....)
درمان پرخوابي و بي حالي الف) تغيير و اصلاح محيط:
1 . دوستي با انسان هاي منظم و بابرنامه (آري خفته را خفته كي كند بيدار)
2 . يافتن كار و حرفه مناسب و يا رشته مورد علاقه
ب) تهيه ليست فوائد خواب متعادل (روابط اجتماعي مناسب، شغل، و حرفه خوب، احساس نشاط پس از خواب و احساس عزت نفس...)
ج) تهيه ليست از مضرات فزون خوابي و كسالت عبارتند از:
1 . از دست دادن روابط اجتماعي لذت بخش.
2 . به خطر انداختن آينده تحصيلي، شغلي، ازدواج و ...
3 . احساس حقارت و خودكم بيني و بي كفايتي و افسردگي.
4 . از دست دادن تمركز در كارهاي روزانه[5] (كه اساس انجام آزمايش بر روي دو گروه چنين بدست آمده است)
5 . مورد غضب خدا قرار مي گيرد.
6 . در دنيا و آخرت فقير مي ماند[6] امام باقر ـ عليه السلام ـ (يا ثمره، ازدواج كسالت و عجز فرزندي است به اسم فقر)[7]
7 . برداشت فرد از خودش (خودپنداره) كم رنگ و ضعيف مي گردد و غافل مي شود از استعدادهاي خدادادي اش.
8 . عدم احساس نيروبخشي از خواب در مقابل در طول روز احساس گيجي، منگي، بي هدفي، بي ارادگي و... دارد
د) قرارداد مشروط: عهد كنيد كه مثلاً ساعت فلان در محلي با دوستتان ملاقات كنيد و به او بگويد كه اگر به مدت X نوبت تأخير كردم فلان مقدار پول و يا چيز با ارزش را به تو مي دهم (با ارزش گفتم چون انگيزه حركت بيشتري به انسان مي دهد چرا كه انسان دوست ندارد آن را از دست بدهد)

هـ )‌بهداشت خواب: گاهي فضاي نامناسب انسان را به كسالت و پرخوابي تشويق مي كند
1 . شب زود به رختخواب برويد و صبح زودتر بيدار شود (ساعت منظمي در خوابيدن و بيدار شدن داشته باشيد)
2 . از مطالعه كردن در رختخواب، دراز كشيدن هنگام مطالعه و ... پرهيز كنيد.
3 . به محض بيدار شدن سريع از رختخواب جدا شويد و رختخواب خود را كاملاً جمع كنيد.
سعي كنيد رختخواب را در دسترس قرار ندهيد و يا در اطاقي باشيد كه رختخواب نباشد.
4 . فضاي اتاق زياد گرم نباشد (حتماً هوا در آن جريان داشته باشد)
5 . اتاقي كه شبيه اتاق خواب است براي مطالعه و نشستن انتخاب نكنيد (نور زيادتر، صداي بيشتر از تصاوير با نشاط، منظره ... استفاده كنيد.

6 . پس از اينكه از خواب بيدار شديد كمي با حالت خواب آلودگي مبارزه كنيد اگرچه در لحظات اول سخت است ولي به نشاطي كه از آن حاصل مي شود مي ارزد مطمئن باشيد خواب زياد ملالت زياد همراه دارد همين شروع به فعاليت نيز در ابتدا سخت مي نمايد خود را وادار به كار كردن كنيد مطمئن باشيد بيش از بيكاري طولاني لذت بخش خواهد بود.[8]
7 .شب ها به هيچ وجه از غذاهاي چرب، سنگين، تند و تيز و پرادويه مصرف نكنيد هضم معده غذا را به سختي انجام مي دهد و در نتيجه درجه حرارت بدن بالا مي رود (بين ميزان آمادگي خواب و درجه حرارت بدن همبستگي مثبت وجود دارد).
و) اراده خود را تقويت كنيد و راه هاي تقويت اراده را ياد بگيريد امام علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايند: «ضادّوا التواني بالعزم»[9] با اراده اي آهنين به جنگ سستي و تنبلي برويد.

ز) از تسويف و اهمال كاري بپرهيزيد:[10] هرگز كار امروز به فردا مينداز. يكي از ويژگي هاي تنبل ها اين است كه حال و حوصله ندارند صبر مي كنند تا حال و حوصله پيدا شود هرگز از خود نمي پرسند ممكن است حال و حوصله اصلاً پيدا نشود.
ح) تنوع در علائق:[11] در علائق خود تنوع ايجاد كنيد به عنوان مثال در كنار درس رياضي كه مطالعه مي كنيد كتاب شعر، حكمت، لطيفه اي داشته باشيد تا رفع خستگي كنيد و نشاط تازه اي بيابيد.
ط) با كلامهاي مخرب خود مبارزه كنيد:[12] جملات مثبت به كار ببريد نگوييد وحشتناك است كه من در كنكور شركت كنم و قبول نشوم بگوئيد نياز به زحمت دارد.

ي) تا زماني كه كاري براي شما آسان نشده خود را مجبور كنيد:[13] تمرين كنيد يك هفته فعال باشيد يعني نقش خود را عوض كنيد و يك هفته نقش آدم فعال را به عهده بگيريد در خواهيد يافت كه فعال بودن كار سختي نيست.
ك) تصحيح الگوها: گاهي انسانها به اشتباه گمان مي كنند كه افراد موفق از همان اول بدون تلاش به قله پيروزي رسيده اند اين امر احساس اعتماد به نفس و اطمينان را در افراد كم مي كند مطالعه زندگي انسان هاي موفق در اين امر به ما كمك مي كند تا مثل آنها اهل برنامه، تلاش صبر و استمرار در مقاومت داشته باشيم.
ل) رقابت: گاهي انسان بجاي اينكه بدنبال وظيفه خود باشد فقط به رقابت فكر مي كند و به شكل [14] برد و باخت فكر مي كند اين امر نمي تواند باعث نگراني،‌تشويق، اضطراب شود (همگي در بازده كار تأثير منفي مي گذارند.)
م) لذائذ منفعلانه:[15] تماشاي تلويزيون، فوتبال، تفريح و ... وقتي لذت بخش اند كه هميشگي نباشند در غير اين صورت ما را كسل مي كنند.
5 . تصحيح باورها و افكار غيرعاقلانه:[16]
1 . تفكرات لذت پرستي موقتي با اصرار بر ارضاي آني معمولاً فلسفه اي نامعقول است (فرار از مسئوليت ها)
2 . اگر كارها درست پيش نرفت وحشتناك و هولناك ارزيابي نكنيد.
3 . منشأ بدبختي ها و شكست ها را هميشه به بيرون (شانس و ...) نسبت ندهيد چقدر ما از توانايي ها و استعدادهايمان استفاده مثبت كرديم؟ چقدر در كارها مشورت كرديم و تجربه بزرگتر ها را به كار بستيم؟
4 . انسان ها همگي محترم اند پس نبايد آنها را پست بدانم (آنها لياقت در روابط اجتماعي را دارند)
س) كامل گرايي:[17] گاهي انسان به خاطر كامل گرايي (كارها بايد عالي و بدون كم و كاست باشد) دچار سستي مي شود پس بجاي توقف بايد از گذشته عبرت بگيريم و تلاش كنيم آينده اي كامل تر داشته باشيم،‌شكست اگر جه كاستي و تلخي دارد اما به هر حال در مجموع يك قدم انسان را به واقع نزديك مي كند.
ع) از عبارت هاي بايددار استفاده نكنيد:[18] چراكه در صورت نرسيدن انسان را مأيوس و در نتيجه سست مي كند بايد امسال كنكور قبول شوم بجاي اين كار بايد توانايي ها را شناخت و با نقطه ضعف ها مبارزه كرد و در سه صورت مي توان از جملات بايددار استفاده كرد (بايد اخلاقي، بايد قانوني، بايد طبيعي)
مثال 1) نبايد از كسي سوء استفاده كنم. 2 ) نبايد با سرعت غيرمجاز حركت كنم. 3) قلم افتاد بايد طبق قانون جاذبه سقوط كند.
ف) از غذاهايي كه سرشار از هيدرات هاي كربن هستند كمتر استفاده شود:[19] چرا كه اين ماده داراي اثر آرام بخش زياد است و ترشح سروتونين را زياد مي كند در نتيجه خواب زياد مي شود. (هر 100 گرم كربوهيدرات داراي 400 كالري است)
كربوهيدرات (يا هيدرات هاي كربن)؛ به هر چه از گياه به دست مي‌‌آيد مثل برنج، نان، سبزي، ميوه، قند، نشاسته و غيره كربوهيدرات گفته مي شود البته برخي از محصولات حيواني (پروتئين ها) نيز كربوهيدرات دارند مثل شير و تخم مرغ.[20]
ض)‌استفاده از نوشيدني هاي كافئين دار: مثل چايي و قهوه (كافئين محرك بسيار قوي است كه با چرخه طبيعي خواب تعارض دارد)[21]
ق)‌ آشنايي با خطاهاي شناختي كه باعث سستي مي شود 1 . تفكر همه يا هيچ: يا پيروز شوم يا بدبخت، اين افراد راه سومي جلوي خود نمي بينند. 2 . تصميم مبالغه آميز (هر حادثه منفي را شكستي هميشگي تلقي مي كند) 3 . فيلتر ذهني (به جنبه هاي منفي مي انديشد) 4 . بي توجهي به امور مثبت و عدم توجه به توانايي ها، علايق، ظرفيت هايش 5 . نتيجه گيري شتاب زده پيش گويي بي دليل پيش بيني و پيش گويي مي كند و بي دليل واكنش ديگران را منفي مي پندارد) 6 . برچسب زدن (خطاها را به حساب شخصيت خود مي گذارد يعني بجاي اينكه بگويد اشتباه كردم مي گويد اشتباه كار هستم.) 7 . شخصي سازي و سرزنش (گناه ديگران را به گردن مي گيرد).[22]

ر) مشكل سوخت و ساز بدن:

گاهي پرخوابي ناشي از افزايش نيتروژن اورة خون يا بسياري از اختلالات سوخت و ساز ديگر بدن است (سموم)[23] كه با انجام آزمايشات طبي مي توان از صحت و يا عدم صحت و سلامت آن آگاه شويم.
ش) داروهاي خواب آور يا ضعيف كننده سيستم عصبي مركزي:[24] گاه پزشك و يا روان‌پزشك لازم مي بيند كه فرد براي اينكه سلامت جسمي ـ رواني عاطفي شناختي خودش را دوباره به دست آورد مدتي از داروهاي خواب آور استفاده كند اين داروهاي تجويز شده براي بيمار نقش حياتي دارد چرا كه تا اين داروها مصر ف نشود بحث هاي روان درمانگري و شناخت درمانگري براي بيمار نتيجه بخش نخواهد بود وسلامت رواني و جسماني خود را بدست نمي آورد.
فزون خوابي(hyper _ Sonia)
فزون خوابي گاهي از حد تجاوز مي كند به گونه اي كه كاملاً مشكل مرضي و ناهنجاري كامل به خود مي گيرد مدت خواب شبانه بين 8تا 12 ساعت به طول مي انجامد فرد از خواب احساس نيرو بخشي نمي كند و فرد به سختي مي تواند صبحها از خواب بيدار مي شود از سويي ديگر خواب هاي متعدد روزانه از يك ساعت بيشتر مي شود اين اختلال مشكل قطع روابط خانوادگي و اجتماعي فقدان كارآمدي كاهش تمركز و نارسايي حافظه، درماندگي بارز، عدم انجام تكاليف روزانه را در پي دارد فزون خوابي گاهي منعكس كننده حالات مرضي مختلف مثل افسردگي است هر گاه علائم فوق در فردي حاصل گردد بايد سريع به روانپزشك مراجعه نمايد تا به زندگي عادي و نشاط زندگي باز گردد.[25]
حرف آخر: در مباحث فوق بحث از علل و راه هاي درمان كسالت و پرخوابي شد روشن است كه ممكن است همة موارد ياد شده در مورد شما پرسشگر محترم صدق نكند اما براي بر طرف شدن مشكل توجه همه جانبه به بحث لازم است چيزي كه نبايد از آن غافل شد اهميت كار و تلاش است كار را امروز به عنوان مؤثرترين دارو براي رفع نگراني ها، شناخت استعدادها و ... به كار مي روند كه حتي از آن به عنوان كار درماني در كنار درمان هاي ديگر مطرح مي شود چرا كه در كار است كه انسان با استعدادهاي بالقوه، و نيروهاي خودآشنا مي شود و به كارش عشق مي ورزد و تلاشش را مضاعف مي كند و در سايه آن احساس عزت نفس كار آمدي مهمتري و كفايت مي كند در پايان بايد ذكر كنم كه ائمه ما در دعايشان از خداوند مي خواستند كه آنها را از كسالت در عبادات و كارها حفظ كند[26] پس ما نيز دعا و نقش كليدي آن در زندگي غافل نباشيم.


و اما اختلالاتی که باعث پر خوابی می شود:
دیابت: در مطالعه ای که توسط محققان امریکایی صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که رابطه معنا داری با پر خوابی و خطر ابتلا به دیابت وجود دارد. به عبارتی می توان گفت افرادی که بیش از 9 ساعت در شب به خواب می روند، 50 % بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به دیابت هستند. این استعداد در افرادی که ساعت خواب کمتر از نرمال(کمتر از 5 ساعت)دارند نیز مشاهده شده است.یعنی می توان گفت کم خوابی یا پر خوابی هردو می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.
چاقی: خواب بیش از اندازه باعث بروز چاقی می شود. مطالعه ای نشان داده است که بیش از 9 ساعت در شب می خوابند 21% بیشتر از بقیه در طول شش سال مبتلا به چاقی خواهند شد. این ارتباط حتی با در نظر گرفتن غذا و تمرینات بدنی ثابت است. سردرد: در مورد افراد مستعد سردرد، خواب طولانی در آخر هفته و ایام تعطیل می تواند باعث سر درد شود. محققان معتقدند که پر خوابی باعث تاثیر بر فرارسانهای عصبی (نظیر سروتنین) در مغز می شود. افرادی که در طول روز به خواب می روند و در شب خوابشان مختل می شود، دچار سردرد صبح هنگام می شوند.
کمر درد: برای افراد مبتلا به کمر درد اصولا پزشک دستور استراحت مستقیم در بستر می دهد. و همین امر سبب پر خوابی می شود. برای چنین افرادی توصیه می شود که از فعالیت بدنی روزانه خود بکاهند تا کمتر دچار کمردرد و تبع آن پر خوابی شوند.

افسردگی: اگر چه بی خوابی در افراد افسرده رایج تر از پر خوابی است با این حال 15 % از افراد مبتلا به افسردگی دچار پر خو ابی هستند. و این امر سبب بدتر شدن افسردگی آنها می شود. لذا در بعضی از شرایط ویژه فقر خواب می تواند درمانی برای بیماران افسرده باشد.

بیماری قلبی: مطالعه ای نشان میدهد که زنانی که 9 تا 11 ساعت در شب می خوابند 38% درصد بیشتر از بقیه مبتلا به بیماریهای قلبی کرونری هستند. ولی تا کنون دلیل این ارتباط مشخص نشده است.

مرگ: مطالعات متنوع نشان می دهد که شانس مرگ و میر در افرادی که 9 ساعت یا بیشتر به خواب می روند بیشتر بقیه است. ولی دلیل این ارتباط نیز مشخص نشده است. اما محققان دریافته اند که افسردگی و وضعیت اجتماعی – اقتصادی نا مطلوب با پر خوابی مرتبط است. آنها گمان می کنند که این فاکتورها می تواند سبب افزایش مرگ و میر در افراد پر خواب شود

غذاهایی مثل پیاز و فلفل سبز هم برای درمان پرخوابی مفید است قطره گیاهی هایپیران جزو داروهایی است که بدون نسخه هم قابل تهیه از داروخانه میباشد


برای مقابله با پرخوابی خودتان دست بکار شوید
1. ساعت بدنتان را از نو تنظیم کنید. می توانید هر شب راس ساعت مشخصی به تخت خواب بروید و صبح هم راس ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. همیشه از ساعت زنگدار استفاده کنید تا بتوانید راس ساعت مطلوبتان بلند شوید.به این ترتیب بدنتان به طور طبیعی عادت خواهد کرد که راس ساعت مشخصی به طور اتوماتیک وار بیدار شود و در شب هم به خواب رود.
• حتی اگر احساس کردید که راس ساعت مشخص خوابیدن و بیدار شدن فایده ای ندارد اما شما باز هم به این روند ادامه دهید. شاید کمی زمان بر باشد تا بتوانید بر ضعفتان غلبه کنید اما مطمئن باشید بدنتان عادت خواهد کرد پس ادامه دهید.
• اگر شب گذشته خواب خوبی نداشته اید اصلا نگران شب قبل نباشید. همیشه به فکر لذت بردن از خوابی باشید که امشب در پیش رو دارید.

  2. به خودتان تلقین کنید که می توانید سر موقع از خواب بیدار شوید. به ضمیر ناخودآگاهتان بفهمانید که می توانید صبح راس ساعتی که می خواهید بلند شوید. حتی خیلی ها به بدنشان عادت داده اند که بدون آلارم ساعت از خواب بیدار شوند اگر برایتان مقدور نیست شما با استفاده از ساعت هم که شده صبح راس ساعت دلخواهتان از جا بپرید!
• کمی با خودتان فکر کنید و دلیل پرخوابیتان را مرور کنید.آیا می خوابید که از مواجه شدن با ادامه روز فرار کرده باشید؟ اگر جواب بله است چه چیزی باعث شده که شما را وادار به خواب کند تا از انجام آن فرار کنید؟ سعی کنید زندگی را همانگونه که دوست دارید برای خودتان بسازید نه اینکه از ان فرار کنید.
• اگر با خودتان می گویید که من بیش از دیگران نیاز به خواب دارم فقط دنبال بهانه جویی هستید. شرایط روحیتان را آزمایش کنید و نگاهی به واقعیت های زندگیتان بیاندازید.ببینید آیا از کارتان متنفرید یا برای شانه خالی کردن از بعضی کارها می خوابید؟ اگر اینطور است به فکر حل مسئله باشید.

3. دلیلی برای بیدار شدن راس ساعتی مشخص پیدا کنید. برنامه صبحگاهتان شامل بیدارشدن، لباس پوشیدن، صبحانه خوردن، مسواک زدن و در نهایت به بیرون خانه رفتن است. در این بین شاید ناهار درست کردن، هدایت بقیه افراد خانه(به خصوص بچه ها) و با عجله برداشتن وسایلی که برای کار یا دانشگاه نیاز دارید.اگر صبح وقت برای انجام کار مطلوبتان نداشته باشید،رغبت به بلند شدن در زمان مشخص نخواهید داشت. بنابراین سعی کنید برای کاری که از انجامش لذت می برید وقت بگذارید حتی اگر مجبور می شوید کمی زودتر از رختخواب جدا شوید.برای مثال ممکن است از خواندن و یا نوشتن در محله دلخواهتان لذت ببرید و یا شاید دوست دارید صبح هنگام پیاده روی کنید بنابراین تخصیص کارهای مورد علاقه به صبح هنگام می تواند باعث برانگیختن شما برای زودتر بلند شدن شود.

• برخی از انگیزه های منفی برای در رختخواب نماندن شامل این حقیقت می شود که افرادی که 9 تا 11 ساعت می خوابند تقریبا 38% احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، افزایش سردرد در طول روز، درد ناحیه پشت، چاقی در آنها بیشتر می شود و همچنین مرگ زودرس در این افراد شایع تر است.
• سعی کنید برای خودتان حس عذاب وجدان درست کنید و زمان هایی که با خواب از دست داده اید را محاسبه کنید و تعداد کارهای مفیدی که درآن لحظات می توانستید انجام دهید را مرور کنید. • اگر در طول روز احساس بی حالی و ضعف می کنید یکی از دلایل آن پرخوابیست.

4. اگر قصد کم کردن ساعات خوابتان را دارید به مرور زمان این کار را بکنید. اگر بدنتان را به خوابیدن روزی 11 ساعت عادت داده اید و الان قصد کم کردن آن را دارید به طور ناگهانی این کار را نکنید و هفتگی کمتر و کمترش کنید. برای مثال برای هفته اول نیم ساعت کافیست و هفته بعد زمان خوابتان را یک ساعت کمتر کنید و در عرض سه هفته زمان خوابتان را به 8 ساعت کاهش دهید. به این ترتیب خیلی راحتتر می توانید با برنامه خواب جدیدتان کنار بیاید تا اینکه یک دفعه آن را کم کنید.

5. از خودتان زیاد کار نکشید. در زمان کارتان وقتی احساس کردید که دیگر کشش ندارید و خسته شده اید به خودتان استراحت دهید و به هوای تازه سری بزنید. هیچ گاه استرس را با خودتان به تخت خواب نبرید چرا که دلیلی بر پرخوابی خواهد بود.پس سعی کنید تا قبل از رفتن به تخت خواب استرس را تمام کنید و یا آن را موقع خواب فراموش کنید.

6. استراحت کوتاهی در طول روز داشته باشد. خواب نیم روزی به شما کمک خواهد کرد که نفسی تازه کنید و برای ادامه روز انرژی بیشتری داشته باشید.قبل از ساعت 3 بعد از ظهر یک چرت 20 دقیقه ای داشته باشید.

7. هر روز کمی حمام آفتاب بگیرید. حمام آفتاب به شما کمک خواهد کرد تا چرخه خوابتان را منظم کنید چرا که آفتاب به تنظیم ساعت بدن کمک می کند.
  8. ورزش فراموشتان نشود. ورزش نه تنها برای سلامت بدن خوب است بلکه تحقیقات نشان می دهد که ورزش به تنظیم ساعت بدن کمک بسزایی می کند و خلق و خو را بهتر می کند و انرژی بدن را ارتقا می دهد و دلیلی بر کمتر خوابیدن هم می باشد.

• سعی کنید نزدیک به ساعت خوابتان ورزش نکنید.چرا که اینکار باعث می شود که به راحتی نتوانید به خواب بروید از آنجا که بدنتان پر انرژی شده است.
زمانی که از خواب بیدار شدید سعی کنید:
1. حمام آب سرد بگیرید. اینکار به کلی، خواب را از وجودتان خارج می کند. اگر هم زیاد با آب سر میانه ی خوبی ندارید می توانید چند مشت آب سرد به صورتتان بپاشید.
2. صبحانه سبک و پرانرژی بخورید. مصرف مقدار زیادی چربی، شکر، کربوهیدرات ها، کالری و... در ابتدای روز نه تنها سلامت شما را به خطر می اندازد بلکه به شما احساس خستگی و بی حال می دهد و سبب می شود مدام احساس خواب آلودگی کنید.



منابع كمكي:
1 . راز خوشبختي،‌اولريش پرامان، مترجم كتايون تجلي، نشر پيدايش.
2 . روانشناسي اهمال كاري،دكتر آلبرت اليس و ... ترجمه دكتر محمد علي فرجاد، انتشارات رشد.
امام علي ع :با سلاح محكم عزم و اراده به جنگ سستي ها و كسالت ها برويد
ميزان الحكمه (كسل)

[1] . رفتار درماني بيخوابي مزمن، پاتريشيا لاكسي، جواد شافعي مقدم، انتشارات آستان قدس رضوي، ص 39.
[2] . روان شناسي مرضي تحولي، ج 2، دكتر پريرخ دادستان، انتشارات سمت، ص 88.
[3] . براي مطالعه بيشتر به سري كتابهاي به سوي كاميابي نوشته آنتوني رابينر ترجمه مهدي مجرد زاده كرماني، مؤسسه فرهنگي راه بين مراجعه فرماييد.
[4] . رفتار درماني، بي خوابي مزمن، ص 50، (اقتباس).
[5] . خواب، اوزوالد، ترجمه محمدرضا باطني، فرهنگ معاصر، ص 102.
[6] . ميزان الحكمه،بحث كسل،الكافي به نقل از ميزان الحكمه.
[7] . همان.
[8] . زندگي عاقلانه، آلبرت اليس، مترجم مهرداد فيروز بخت، انتشارات رشد، ص 242، (اقتباس).
[9] . ميزان الحكمه، باب كسل.
[10] . زندگي عاقلانه 264 ـ 241 (اقتباس)
[11] . همان.
[12] . همان.
[13] . همان.
[14] . همان.
[15] . همان.
[16] . از حال بد به حال خوب، (شناخت درماني)، دكتر ديويد برنر، مهدي قراچه داغي، انتشارات آرين كار، ص 298.
[17] . همان.
[18] . رفتار درماني بي خوابي مزمن، ص 50.
[19] . معجزه اي براي چاقها و لاغرها، دكتر محمد صادق كرماني، نشر بخشايش، ص 37.
[20] . رفتار درماني بي خوابي مزمن، ص 120 و ص 139.
[21] . از حال بد به حال خوب، ص 220، اقتباس.
[22] . خواب و رويا از ديدگاه پزشكي دكتر عزالدين معنوي، انتشارات دانشگاه تهران، ص 84.
[23] . همان.
[24] . روان‌شناسي مرضي تحولي، ج 2، ص 59، (اقتباس).
[25] . بهداشت رواني، جزوه درسي استاد حجت الاسلام دولتخواه، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1380،(گروه روان شناسي)
[26] .صحيفه سجاديه دعاي 20، (خداوندا!) مرا به كسالت در عبادت خود مبتلا مكن.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.