شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۲
کد مطلب: 27254
۰

شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی کشور

شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی کشور
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افسردگی و اضطراب را شایع‌ترین مشکل اختلالات روانپزشکی جامعه عنوان کرد و گفت: این موارد سلامت روانی افراد را تهدید می‌کند.

مینا شعبانی امروز در گفت‌وگو با فارس در زنجان با بیان اینکه تعریف سلامت فقط شامل سلامتی جسم نمی‌شود، اظهار داشت: در تعریف سلامتی باید به موضوع بهداشت روان هم توجه شود.

وی توان برقراری ارتباط با دنیای اطراف، شاد بودن و قدرت لذت بردن از فعالیت‌های لذت بخش را از نشانه‌های سلامت روان دانست و اضافه کرد: این مسائل در بررسی بهداشت روان باید مدنظر قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افسردگی و اضطراب را شایع‌ترین مشکل بهداشت روان این روزهای جامعه عنوان و تصریح کرد: این دو مشکل سلامت روانی افراد را به‌شدت تهدید می‌کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سئوالی در مورد راه‌کارهای حفظ سلامت روان گفت: خانواده سالم همراه با زندگی آرام و دور از تنش اساسی‌ترین نقش را در ارتقای بهداشت روان فرزندان ایفا می‌کند.

شعبانی تاکید کرد: آرامش و دوری از اختلاف بین والدین و اعتماد به نفس منبعث از اعتماد به نوعی تضمین کننده سلامت روانی فرزندان به شمار می‌رود.

وی با استرس‌زا توصیف کردن زندگی‌های امروزی ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که زندگی وی بدون اضطراب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان کاهش استرس را از پیشنهادات ارائه شده برای زندگی‌های امروزی اعلام کرد و گفت: ورزش، سفر، پناه بردن به معنویت در کاهش استرس در زندگی‌های امروزی بسیار تاثیرگذار است.

این مسئول استفاده از محرک‌ها مانند سیگار، مواد مخدر به ویژه روان‌گردان‌ها و قرص‌ها را از عوامل تشدید استرس و اضطراب در زندگی امروزی عنوان کرد.

شعبانی با بیان اینکه از هر چهار نفر، یک مورد به اختلالات اضطرابی مبتلا است، افزود: این آمار حدود 25 درصد از جمعیت را شامل می‌شود.

وی آمار بروز 25 نوع اختلال روانی مانند استرس و افسردگی را جهانی عنوان کرد و بیان داشت: درصد شیوع افسردگی در بین زنان بیشتر از مردان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان یادآور شد: براساس آمارهای جهانی درصد شیوع اختلال افسردگی در بین زنان 30 درصد و مردان حدود 19 درصد برآورد شده است.

این مسئول با اشاره به مطالعات انجام طی 10 سال اخیر ادامه داد: آمار یک دهه بیانگر روند افزایشی اختلالاتی مانند افسردگی در جامعه ایران است که البته این مسئله به هیچ وجه نگران‌کننده نیست و در دیگر مناطق جهان هم همین است.

شعبانی با مطلوب توصیف کردن روند آگاهی مردم از اختلال‌های روانی تاکید کرد: چه بسا بیمارانی که با تطبیق وضعیت خود با علائم اختلال‌ات روانی بر اساس اطلاعات کسب شده از رسانه‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی با تاکید بر ادامه روند نگرش منفی در مورد اختلال‌‌ات اعصاب و روان در جامعه افزود: اکثریت بیماران دسته‌بندی شده در این گروه هنوز ترجیح می‌دهند به جای بیمار اعصاب و روان، مریض مغز و اعصاب شناخته شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: روند برچسب زدن به بیماران اعصاب و روان در جامعه روند کاهشی یافته است.

این مسئول اختلال در خواب و اشتها، روحیه کسل و ناشاد، احساس غمگینی و دلتنگی و دل نگرانی‌های بی‌دلیل را از علائم افسردگی اعلام کرد و گفت: در برخی موارد هم اختلال‌های روانی با دردهای جسمی بروز می‌کند که در این موارد هیچ دلیل پزشکی برای این دردها وجود ندارد.

شعبانی با بیان اینکه بیماران مبتلا به افسردگی در برخی مواقع با استفاده از دارو درمان می‌شوند، ادامه داد: راه‌کارهای درمان غیردارویی هم برای این بیماران وجود دارد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم