کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مرگ زودرس در این افراد شایع‌تر است

19 مهر 1393 ساعت 16:30

پرخوابی علل متفاوتی دارد، استفاده از مواد مخدر، ترکیبات شادی‌آور، ‌اختلالات تنفسی حین خواب نیز از دلایل پرخوابی هستند.


پریسا عدیمی متخصص اختلالات خواب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، ‌ گفت: خواب مانند تمام فعالیت‌های فیزیولوژیک بدن علاوه بر اینکه تحت تاثیر عوامل محیطی است تحت تاثیر عوامل ژنیتیکی نیز قرار دارد.

وی ادامه داد: در برخی از خانواده‌ها ژن‌های سحرخیزی وجود دارد اما بعضی از افراد نیز هستند که ژن سحرخیزی درآن‌ها یافت نمی‌شود در نتیجه تفاوت‌های فردی زیادی در مورد میزان خواب وجود دارد بر اساس عوامل محیطی مانند کار کردن در مکان‌های کم نور و کارهای شیفتی، ممکن است سیکل خواب بر هم خورده و فرد پرخواب شود. پرخوابی علل‌های متفاوتی دارد.
وی تصریح کرد: ممکن است گازکربنیک خون یا گازهای سمی تنفسی در خون شخص بالا باشد که در این صورت فرد خواب آلوده می‌شود. استفاده از مواد مخدر و ترکیبات شادی آور نیز منجر به پرخوابی می‌شوند، همچنین کم‌کاری تیروئید، کاهش قندخون و استفاده از داروهای خاص نیز پرخوابی در پی دارند.
وی اظهار داشت: در طی ۳۰ سال اخیر اختلالات تنفسی حین خواب نیز از جمله مواردی است که منجر می‌شود تا اکسیژن خون در طول شب پایین آمده و مغز نمی‌تواند مراحل معمول خواب را طی کند که در این صورت کیفیت خواب نامناسب شده و پرخوابی روزانه فرد را تهدید می‌کند.

عدیمی بیان کرد: برای غلبه کردن بر پرخوابی باید بهداشت خواب رعایت شود در نتییجه بهتر است: ساعت بدنتان را از نو تنظیم کنید. هر شب راس ساعت مشخص بخوابید و صبح راس ساعت مشخص از خواب بیدار شوید. دلیلی برای بیدار شدن راس ساعتی مشخص پیدا کنید. به خودتان تلقین کنید که می‌توانید سر موقع، از خواب بیدار شوید. وی اذعان داشت: از ورزش و حمام آفتاب بهره ببرید چرا که به تنظیم ساعت بدن کمک می‌کنند. هیچ‌گاه استرس را با خود رختخواب نبرید چرا که دلایلی بر پرخوابی خواهد بود. از خودتان زیاد کار نکشید، در صورتی که فکر می‌کنید خسته شده‌اید به خودتان استراحت دهید و از هوای تازه استفاده کنید.
عدیمی گفت: افرادی که بیش از ۸ ساعت می‌خوابند احتمال ابتلا به عوارض قلبی، ‌عروقی را داشته و افزایش سر درد در طول روز، درد ناحیه پشت و چاقی نیز در آن‌ها بیشتر می‌شود همچنین مرگ زودرس در این افراد شایع‌تر است.


کد مطلب: 27258

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27258/مرگ-زودرس-این-افراد-شایع-تر

میگنا
  https://www.migna.ir