جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ / ۲۱:۱۹
کد مطلب: 27265
۲
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

فعالیت 18 هزار مشاور در مدارس کشور/ فعلاً برای مقطع متوسطه مشاوره انجام می‌شود

فعالیت 18 هزار مشاور در مدارس کشور/ فعلاً برای مقطع متوسطه مشاوره انجام می‌شود

به گزارش فارس، ابوالقاسم عیسی‌مراد مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری هفته بهداشت روان که در ساختمان مرحوم علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: هفته‌ای که در پیش داریم هفته بهداشت روان است بنابراین با توجه به استانداردهای بین‌المللی در خصوص بهداشت جهت ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها باید به بهداشت جسمی و روانی توجه ویژه کنیم؛ گاهی می‌دانیم و نادیده می‌گیریم و گاهی نمی‌دانیم و مسائل بهداشت روان را نادیده می‌گیریم.

عیسی مراد افزود: در تعریف بهداشت روانی به حداکثر رساندن کیفیت زندگی و به حداقل رساندن آسیب‌ها و مشکلات در زندگی روزمره  مورد تأکید است که باید اول آن را بشناسیم و سپس عوامل تقویت‌ کننده را شناسایی کنیم و تهدید‌ کننده‌ها را شناخته و به حداقل برسانیم.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: نگاه به مسائل فردی و بین‌‌فردی و تکنولوژی ممکن است ما را دچار آزار کند و 12.5 میلیون دانش‌آموز داریم که توجه به آنها از جمله بهداشت روان بسیار بااهمیت است.

وی اضافه کرد: بهداشت روان جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر پیشگیری بر درمان مقدم باشد موفق‌تر می‌شویم و در این راستا مؤلفه‌های زیادی در پیشگیری وجود دارد.

عیسی مراد تصریح کرد: یکی از گروه‌های مؤثر اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش است که متولی کمک به دانش‌آموزان بوده تا آنها به زندگی خود معنا ببخشند چرا که دانش‌آموزان فقط درس نمی‌خوانند و شغل انتخاب نمی‌کنند بلکه نگاه ما یکپارچه‌نگر است.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: در این راستا فعالیت‌هایی در حوزه اداره کل مشاوره داریم که شامل 32 مرکز استانی که مراکز مشاوره و روانشناختی هستند و بالغ بر 200 مرکز در کشور است که کار مشاوره انجام می‌دهند؛ 718 هسته که تبدیل به مرکز می‌شوند و 18 هزار مشاور در سطح مدارس داریم که مشاوره انطباقی، تحصیلی و شغلی را انجام می‌دهند و در مدارس ابتدایی نیز از معلمانی که توان مشاوره‌ای دارند، استفاده کرده‌ایم.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به هفته بهداشت روان اشاره داشت و افزود: با توجه به سیاست‌های کلان نظام تعلیم و تربیت، مدرسه‌محوری را جزو سیاست‌های خودمان قرار می‌دهیم و بحث توانمندسازی مشاوران در سطح کشور را داریم و آموزش‌های 5 ساله را تدوین کرده‌ایم و اینکه با توجه به آسیب‌های روانی و اجتماعی که وجود دارد آموزش‌های لازم را می‌دهیم و این توانمندسازی را در سال 93 به شدت دنبال کرده‌ایم.

عیسی مراد تصریح کرد: بر اساس شایستگی‌های دانش‌آموزان بحث هدایت تحصیلی، توسعه متوازن و مسئولیت مشاوران را به یک نتایج خوبی می‌رسانیم و با توجه به تخصصی بودن حوزه مشاوره، کمیته‌هایی را تحت عنوان بهداشت روان، تحصیلی و شغلی در استانها تشکیل داده‌ایم و از تعداد زیادی از مشاوران که تحصیلات تکمیلی دارند، استفاده می‌کنیم.

وی افزود: برای نخستین بار در هفته بهداشت روان برای مدیران ارشد حوزه ستادی و باحضور وزیر آموزش و پرورش، همایش بهداشت روان را در 26 مهر ماه برگزار می‌کنیم تا با هم‌اندیشی بیشتری در راستای کمک‌رسانی به دانش‌آموزان قدم برداریم.

* در حال حاضر برای هر 15 دانش‌آموز فقط یک ساعت مشاوره داریم

به گزارش فارس،‌ عیسی مراد تصریح کرد: طبق استانداردهای بین‌المللی برای 6 دانش‌آموز یک ساعت مشاوره در هفته باید باشد اما در حال حاضر برای هر 15 دانش‌آموز فقط یک ساعت مشاوره داریم و برنامه داریم که این میزان را به 12 دانش‌آموز، یک ساعت مشاوره در هفته برسانیم و در سند تحول بنیادین به ما اجازه داده‌اند که در همه سطوح تحصیلی مشاوره داشته باشیم اما در حال حاضر برای مقطع متوسطه مشاوره انجام می‌شود.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: سرویس‌دهی اصلی ما در متوسطه دوم است و برای سه مقطع دیگر سرویس‌دهی مشاوره نداریم؛ آزمون‌های چندگانه در آبان و آذر برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه برگزار می‌کنیم و در کل توانمندی‌ها و مشکلات دانش‌آموزان را رصد می‌کنیم.

وی اضافه کرد: البته آزمون‌ها ایراداتی داشت که از یک تیم تخصصی از اساتید دانشگاه استفاده می‌کنیم و مشکلات تحصیلی، شغلی، آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان، بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: 24.5 درصد اختلالات در افراد جامعه وجود دارد و برای نمونه تیک‌های عصبی و ناخن جویدن در دانش‌آموزان ابتدایی است و مشکلات دانش‌آموزان دوره راهنمایی متفاوت بوده که هر کدام از این مسائل را رصد کرده و به متخصصین مربوطه اعلام می‌کنیم.

* تدریس آموزش آداب و مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه

عیسی مراد به فعالیت‌های در حال اجرای اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: تهیه و تدوین اساسنامه نظام راهنمایی و مشاوره آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، شناسایی استعداد، علایق و ویژگی روانی رفتاری دانش‌آموزان از طریق اجرای آزمون‌های نوین مشاوره‌ای و نرم‌افزارهای اجرایی آن بر اساس مبانی علمی دینی و بومی، اجرای طرح توانمندسازی روانی رفتاری دانش‌آموزان از جمله فعالیت‌های در حال اجراست.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تدریس آموزش آداب و مهارت‌های زندگی توسط مشاوران برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه، اجرای طرح مشاوره همتایان جهت دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه، برگزاری هفته بهداشت روان در 32 استان و مناطق کشور، برنامه‌ریزی برای گسترش نقش راهنمایی و مشاوره سایر کارکنان مدرسه، توسعه و تقویت هفته‌ها و مراکز خدمات مشاوره‌ و روانشناختی و اجرای طرح رابطان هسته‌های مشاوره در مدارس ابتدایی نیز از جمله فعالیت‌هایی است که در حال اجراست.

*تدوین منشور سلامت روان دانش‌آموزان

به گزارش فارس، عیسی مراد به بیان برنامه‌های آتی اشاره کرد و گفت: طراحی نظام جامع سلامت روان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تدوین منشور سلامت روان دانش‌آموزان، اجرای طرح مداخله در بحران، کاهش استرس، برنامه‌های غربالگری (افسردگی، اضطراب و ...) در مدارس و انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در حوزه سلامت روان از جمله برنامه‌های آینده است.

وی در پایان به بیان روزهای هفته بهداشت روان اشاره کرد و افزود: پنجشنبه 24 مهر ماه با عنوان «خدمات مشاوره‌ای و بهبود کیفیت زندگی»، جمعه 25 مهر ماه «خدمات مشاوره‌ای و ارتقای شبکه حمایتی خانواده»، 26 مهر ماه «خدمات مشاوره‌ای و اهمیت جایگاه مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش‌آموزی»، یکشنبه 27 مهر ماه «خدمات مشاوره‌ای و آموزش مهارت‌های زندگی»، دوشنبه 28 مهر ماه «خدمات مشاوره‌ای و نقش خدمات یاورانه‌ در دانش‌آموزان»، سه‌شنبه 29 مهر ماه «خدمات مشاوره‌ای و توانمندسازی روانی اجتماعی دانش‌آموزان» و چهارشنبه 30 مهر ماه روز «خدمات مشاوره‌ای و پیشگیری از رفتارهای پرخطر» نامیده شده است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند