پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ / ۱۷:۴۳
کد مطلب: 27295
۰
۱

راه موفقیت فقط از دانشگاه نمی‌گذرد

راه موفقیت فقط از دانشگاه نمی‌گذرد
 
راه موفقیت فقط از دانشگاه نمی‌گذرداین روزها بسیاری از والدین و حتی معلم‌های مدارس، دانش‌آموزان را به ادامه تحصیل در دانشگاه تشویق کرده و این تصور را در آنها به وجود می‌آورند که تنها راه موفق شدن، رفتن به دانشگاه است.

در واقع جوانان با دیدن برخی از افراد تحصیلکرده دانشگاه و موفق که درآمد بسیار بالایی دارند به این نتیجه می‌رسند که سعادتمند نخواهند شد مگر این که حتما مدرک دانشگاهی داشته باشند، اما آنها به اشتباه به این نتیجه رسیده‌اند که دانشگاهی بودن تنها راه داشتن حرفه‌ای بهتر، درآمدی بالاتر و در نتیجه زندگی شادتر است.

گاهی اوقات هم شرایط موجود در جامعه افراد را به سمت دانشگاه هدایت می‌کند؛ به طور مثال وقتی کارفرمایان، افرادی را فقط استخدام می‌کنند که مدرک دانشگاهی دارند باعث می‌شوند حتی کسانی که علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارند وارد دانشگاه شوند.

اما باید گفت که تنها دانشگاه رفتن، تضمینی برای موفقیت نیست. ممکن است برخی از دانش‌آموزان به دلایلی نتوانند در رشته‌ای که به آن واقعا علاقه‌مند هستند و استعداد دارند، ادامه تحصیل دهند. همچنین گاهی اوقات استعداد نداشتن موجب می‌شود که فرد ترک تحصیل کند یا اگر به هر ترتیبی بتواند مدرک دانشگاهی‌اش را بگیرد آگاهی کامل از رشته تحصیلی‌اش، کسب نکند. دانشگاه برای چنین فردی فقط هدر دادن پول و وقت است.

از طرفی یکی از مشکلات مهم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، آگاهی صحیح نداشتن آنها در به کار بردن دانششان در کار است و این افراد معمولا به دلیل نبود کارآموزی‌های لازم، سخت‌تر می‌توانند جذب بازار کار شوند.

در واقع می‌توان گفت تمام کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند، نمی‌توانند علم و دانشی را که واقعا باید داشته باشند، کسب کنند و چه‌بسا در میانه راه سرخورده شده و با به پایان نرساندن تحصیلاتشان شکستی بزرگ در زندگی را تجربه کنند.

بنابر عقیده بسیاری از کارشناسان و فرهیختگان، روش‌های بسیار دیگری برای موفق شدن وجود دارد که باید پیش روی جوانانی که می‌خواهند زندگی خوبی داشته باشند، گذاشت. باید به این افراد متذکر شد که بدون تحصیلات دانشگاهی نیز می‌توان انتخاب‌های بسیار عالی برای یک زندگی خوب و سعادتمند داشت.

هدف واقعی از تحصیلات دانشگاهی

افراد برای رفتن به دانشگاه دلایل مختلفی دارند که از میان آنها می‌توان به سه مورد اصلی اشاره کرد.

داشتن حرفه‌ای مناسب: همیشه به ما گفته‌اند که داشتن مدرک دانشگاهی می‌تواند صاحب شغل شدن را تضمین کند و این که بدون داشتن مدرک تقریبا غیرممکن است بتوانید حرفه مناسبی پیدا کنید، بیشتر مردم برای این کار پول و وقت زیادی سرمایه‌گذاری می‌کنند به امید این که روزی بتوانند بیش از این مبلغ، کسب درآمد کرده و از زندگی‌شان لذت ببرند. درست است که با چند سال درس خواندن در دانشگاه، شما ممکن است بتوانید حرفه‌ای مناسب به دست آورید، اما در دنیای امروز که از نظر اقتصادی بسیار متزلزل است هرگز نمی‌توان چنین چیزی را تضمین کرد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان ـ که روز به روز هم به تعدادشان افزوده می‌شود ـ نمی‌توانند حرفه‌ای به دست آورند و بیکار می‌مانند یا در نهایت وارد حرفه‌ای می‌شوند که کوچک‌ترین ارتباطی به مدرک دانشگاهی‌شان ندارد یا اساسا نیازی به مدرک ندارد. مسلما این افراد که توانسته‌اند در دانشگاه تحصیل کنند بسیار با استعداد بوده‌اند، اما با تاسف بسیار، استعدادشان بدون مصرف باقی می‌ماند.

البته اگر شما دوست دارید مثلا پزشک یا استاد دانشگاه شوید رفتن به دانشگاه، انتخابی هوشمندانه است، اما برای برخی از مشاغل دیگر رفتن به دانشگاه چندان گزینه مناسبی نیست. دانشگاه فقط افراد را برای داشتن حرفه آماده می‌کند، اما فقط تجربه و کارآموزی می‌تواند فرد را در کارهایش به موفقیت برساند. پس اگر مثلا قصد دارید ورزشکار حرفه‌ای شوید نیازی نیست حتما به دانشگاه بروید. شما می‌توانید با تمرین‌های مداوم و اصولی با کمک مربیان کارآزموده به کار مورد علاقه‌تان دست پیدا کنید و چه‌بسا درآمدی داشته باشید که یک فرد با تحصیلات دانشگاهی نتواند به آن دست یابد. یا اگر به کارهای هنری علاقه‌مند هستید، می‌توانید در این زمینه بدون این که حتما به دانشگاه بروید مهارت کسب کنید، چون برای رسیدن به این هدف فقط تمرین و توجه کافی نیاز دارید.

آشنایی با افراد جدید و کسب تجربه‌های اجتماعی: برخی از جوانان تصور می‌کنند فقط با داشتن تحصیلات دانشگاهی می‌توانند دایره دوستان خوب و مناسب‌شان را افزایش دهند. آنها فکر می‌کنند فقط با رفتن به دانشگاه می‌توانند وارد محافل گوناگون اجتماعی شده و با گروه‌های مختلف باهوش و بااستعداد آشنا شوند. این مواردی که فکر می‌کنیم فقط در دانشگاه‌ها وجود دارد در واقع در دنیای خارج از دانشگاه نیز یافت می‌شود.

این تفکر که دوستان مناسب را فقط و فقط می‌توان در دانشگاه جستجو کرد و در این محیط فقط می‌توان دوستان با معلومات پیدا کرد، بسیار اشتباه است، زیرا می‌توان با شرکت در گروه‌ها و بحث و گفت‌وگوهای مختلف اجتماعی که بویژه در کارگاه‌های آموزشی، برگزار می‌شود دوستانی پیدا کرد که نظرات و علایقشان شبیه شماست و می‌توانند دوستان خوبی نیز برایتان باشند. حتی برخی از افراد که قصد دارند موضوعی را بیاموزند با حضور در گروه‌های مختلف می‌توانند دایره دوستانشان را افزایش داده و از مصاحبت با آنها لذت ببرند. در واقع گاهی پیش می‌آید که دوستان دانشگاهی به اندازه دوستانی که در محافلی بجز دانشگاه یافته‌اید خوب و مناسب شما نباشند.

دانشگاه به منظور یادگیری: عاشق یادگیری هستید؟ آیا دانشگاه می‌تواند به شما مهارت‌های مناسب و مفید بیاموزد. متاسفانه تحقیقات نشان داده است که دانشگاه در بالا بردن تفکر خلاق، مهارت‌های حل مشکل یا مهارت‌های خواندن و نوشتن صحیح کمکی به دانشجویان نکرده است و حتی بسیاری دانشجویان بعد از سال‌ها تحصیل وقتی از دانشگاه بیرون می‌آیند دانش کافی برای ارتقای حرفه‌ای که به آن مشغول می‌شوند ندارند و نمی‌توانند با استفاده از تحصیلاتشان، در زمینه کاریشان فرد مفیدی به حساب آیند و تازه آن موقع به تجربه افراد دیگر برای پیشبرد حرفه‌شان نیازمند هستند. پس تنها دانشگاه مکانی برای یادگیری نیست. اگر واقعا می‌خواهید چیزی یاد بگیرید روش‌های دیگری نیز هست که می‌توانید بیازمایید.

عضو کتابخانه شوید

بدون شک یکی از بهترین روش‌های یادگیری، مطالعه است. اگر شما درباره موضوع مورد علاقه‌تان هیچ اطلاعی ندارید، می‌توانید با خواندن کتاب مناسب در آن زمینه به آگاهی مورد نظرتان دست پیدا کنید و اگر توانایی خرید کتاب را ندارید عضو یک کتابخانه محلی شده و از امکانات آن استفاده کنید. پس از مطالعه هر کتاب، بهتر است که با دوستان یا کسانی که مانند شما به آن موضوع علاقه‌مند هستند به بحث و گفت‌وگو بنشینید تا موضوع مورد مطالعه را به خوبی درک کنید.

از مربی کمک بگیرید

اگر به تنهایی نمی‌توانید کار مورد علاقه‌ تان را انجام دهید، بهتر است از افراد متخصص در آن کار کمک بگیرید. این افراد علاوه بر این که شما را در یادگیری کمک می‌کنند، انگیزه بیشتری نیز به شما در کار می‌بخشند.

مانند یک جهانگرد باشید

جهانگردان برای کشف موضوعات و مکان‌های جدید به اکتشاف می‌پردازند. شما نیز برای این که بتوانید آگاهی‌هایتان را بالا ببرید، باید روحیه اکتشاف داشته باشید. مثلا می‌توانید از موزه‌های مختلف علمی و تاریخی دیدن کنید و در زمینه علوم مختلف از این طریق، دانش‌تان را بالا ببرید. در واقع با این کار می‌توانید دانش عمومی‌تان را به حدی بالا ببرید که در زمینه‌های دیگر بتوانید هرگاه لازم شد از آن استفاده کنید.

تماشای کانال‌های آموزشی تلویزیون

این روزها شبکه‌های تلویزیونی بسیاری هستند که پر از مستندهای آموزنده یا موضوعات آموزشی هستند، شما می‌توانید با مشاهده آنها که معمولا سرگرم‌کننده هم هستند، مطالب خوبی بیاموزید. حتی در مورد موضوعات مختلف، لوح فشرده آموزشی بسیاری وجود دارد که می‌توانید از بازار تهیه کنید.

با روش‌های فوق می‌توانید بدون صرف هزینه گزاف در محیط واقعی موضوعات مختلف بیاموزید. در واقع اگر می‌خواهید مهارت‌هایی که در دنیای واقعی برای موفق شدن نیاز دارید بیاموزید، مهارت‌هایی چون حل مشکل، تصمیم‌گیری صحیح و خلاقیت و در نتیجه کسب درآمد کافی، می‌توانید با انجام دادن کارهای فوق به این اهداف برسید.

Lifespan ‌/‌ مترجم: نادیا زکالوند

 
مرجع : سايت خبری جام جم آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

FES1998
Iran, Islamic Republic of
باسلام .من ب هنر علاقه زیادی دارم اما این شغل ها امنیت مالی ندارن بخاطره همین میخام وکالت بخونم ولی میترسم در اینده بشیمون بشم میشه منو رتهنمایی کنید
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود