شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ / ۱۷:۴۱
کد مطلب: 27408
۰

استاد روانشناسی:50 درصد طلاق ها با مشاوره قبل از ازدواج کاهش می یابد

استاد روانشناسی:50 درصد طلاق ها با مشاوره قبل از ازدواج کاهش می یابد

'محمد ترکمان' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشاوره های پیش و حین ازدواج نقش مهمی در تحکیم رابطه زوج ها و سلامت زندگی آنها تاثیری مهم خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان روانشناسی و مشاوره ایران تاثیر مشاوره های قبل از ازدواج به اندازه ای بوده که 50 درصد طلاق ها را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: چنانچه زوج ها پیش از ازدواج به مشاور مراجعه کنند و به این نتیجه برسند که صلاحیت ازدواج را دارند بدون شک از بروز ازدواج های ناسالم جلوگیری می شود.

وی بهداشت روانی زوج ها را در افزایش کیفیت زندگی و غنی سازی روابط زناشویی مهم و تاثیرگذار عنوان کرد .

این استاد دانشگاه پیام نور همدان همچنین مشاوره های حین ازدواج را برای زوج ها لازم و ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه بیشتر زوج ها دو سال نخست زندگی به علت شناخت کمی که از وظایف و کارکردهای زندگی دارند با ناسازگاری مواجه می شوند.

ترکمان کسب مشاوره های حین ازدواج را از سوی این زوج ها برای هم افزایی مثبت در زندگی و غنی سازی زندگی آنها مهم و تاثیرگذار دانست.

این استاد حوزه روانشناسی اظهار کرد: چنانچه ملاک های پایدار زندگی زناشویی از طریق آموزش، کارگاه های آموزشی، کتاب، نرم افزار و غیره به زوج ها ارائه شود بدون شک آنها مهارت های ارتباطی، آموزش مهارت حل مساله، شیوه های صمیمیت، افزایش تعاملات مثبت جنسی و غیره را فرا خواهند گرفت.

وی با اشاره به پدیده طلاق در کشور ایران گفت: متاسفانه روند سازش طلاق بین زوج ها در ایران نزدیک به 50 درصد پایین تر از میانگین جهانی است.

ترکمان یادآور شد: میانگین نرخ سازش طلاق بین زوج ها در جهان بین 14 تا 16 درصد بوده ولی این نرخ در کشور ایران بین پنج تا هفت درصد است.

وی عمده علت پایین بودن این نرخ را نبود فرهنگ مناسب در زمینه انجام مشاوره و ضعف مهارت های ارتباطی بین زوج ها عنوان کرد.

ترکمان در باره نرخ طلاق در کشور نیز تاکید کرد: بر اساس آمارهای رسمی سال گذشته به ازای هر پنج واقعه ازدواج یک واقعه طلاق ثبت شده که بیشترین رده سنی مردان بین 25 تا 29 سال و زنان بین 20 تا 24 سال بوده است.

ترکمان با بیان اینکه بیشترین نرخ طلاق ها در دو سال اول زندگی زوج ها رخ داده، گفت: ایران در زمینه نرخ طلاق در سطح متوسط به بالا قرار دارد که بیشترین نوع آن 'طلاق تفاهمی' است.

وی اضافه کرد: بر اساس تحقیق علمی انجام گرفته در سال 90 علت عمده طلاق در این کشور به ترتیب اختلاف سنی زوج ها، تفاوت تحصیلی، دخالت های خانوادگی، مصرف مواد مخدر، مشکلات اقتصادی، اختلال روانی و اختلاف شخصیتی بین زوج ها بوده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.