کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونگی شناسایی شخصیت کودک با کمک نقاشی

27 مهر 1393 ساعت 19:47

کودکانی که رسم و نقاشی آنها با تناسب بر روی کاغذ رسم شده، کودکانی آرام هستند و کودکانی که فضا را بهتر از دیگران حس می‌کنند، دارای قابلیت درک بهتری هستند.


یک دکترای روانشناسی کودک گفت: کودکانی که رسم و نقاشی آنها با تناسب بر روی کاغذ رسم شده، کودکانی آرام هستند و کودکانی که فضا را بهتر از دیگران حس می‌کنند، دارای قابلیت درک بهتری هستند.

 

دکتر محمد زارع نیستانک در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه معنای خطوط در نقاشی کودکان متفاوت است گفت: کودکان خط‌ها را به اشکال مختلف می‌کشند. خط ضخیم، نازک، خط نقطه، خط مداوم، عمودی، افقی، زاویه‌دار و مارپیچ.

 

وی با تاکید بر اینکه خطوط ممکن است براق، مات و یا شفاف باشند گفت: این بدین معنا است که خط به تنهایی توانایی آن را دارد که حالت‌های روانی مختلف مانند غم، شادی، بوالهوسی، عصبانیت، اعتماد به خود و یا نمادهای مختلف را نشان دهد.

 

زارع نیستانک یادآور شد: برای تحلیل و تعبیر خطوط و یا خط نوشتاری قواعد ساده و معتبری وجود دارد. وقتی راحتی و خوشحالی باشد، حرکات را وسیع و پردامنه می‌کند، نتیجه‌اش خطوطی بازتر و بلندتر است.

 

وی افزود: نیروی زندگی با علائم و خطوط بلند که به طرف بالا می‌روند؛ بیان می‌شود ولی پرخاشگری کودکان با قطعه قطعه کردن و بهم پیچیدن خطوط، نشان داده می‌شود.

 

این دکترای روانشناسی کودک گفت: تجربه نشان داده، خط‌هایی که با نیروی زیاد و پر رنگ شروع می‌شوند و به صورت بی‌رنگ به پایان می‌رسند، نشانگر کمبود جوش و خروش و عدم قابلیت کودک برای به پایان رساندن فعالیت در دست انجام و به طور کلی نشانگر آن نیروی درونی است که نتوانسته است محل مناسبی برای اظهار وجود پیدا کند.

 

زارع نیستانک تصریح کرد: کودکانی که همیشه می‌خواهند اظهار وجود کنند و در عین حال اغلب بیش از دیگران تحت فشار قرار دارند، اشکالی با خطوط پراکنده ترسیم می‌کنند.

 

 

شناسایی مشکلات عاطفی کودک از روی خطوط نقاشی

 

 

وی گفت: اگر قسمت‌هایی از ترکیب نقاشی بر اثر چندین بار خط خوردن مخفی مانده باشد، بیانگر مشکلات عاطفی و دلهره، ترس خالق آن از شیء یا شخصی است که با خط خطی مخفی شده است.

 

زارع نیستانک افزود: اگر قسمتی از نقاشی با خطوط بی‌رنگ مخفی شده باشد، نشان دهنده امنیت و سازگاری کودک است. خط برانگیخته و خشنی که تا حد پاره کردن کاغذ پیش می‌رود، نارضایتی و پرخاشگری را نشان می‌دهد. خط کمرنگ نشان دهنده حساسیت، ملایمت و ظرافت است و گاهی نیز کمرویی، فقدان اعتماد به نفس و تردید آزمودنی را برجسته می کند.

 

 

اعتماد به نفس کودک با کشیدن خطوط استوار

 

 

این دکترای روانشناسی کودک با تاکید بر اینکه خطوط استوار و مستقیم حاکی از اعتماد به نفس، مصمم بودن و در عین حال تأثیر ناپذیری آزمودنی هستند گفت: بالعکس خطوط منقطع در افراد تأثیرپذیر، مردد و کمال جو دیده می‌شود.

 

وی گفت: خطوط موازی، سایه‌ها و چهار خانه‌ها در افراد مضطرب دیده می‌شوند. سایه‌ها و رنگ‌های خاکستری نشانه افسردگی هستند، اما ابعاد سایه‌ها، مدت زمانی که کودک به سایه زدن اختصاص می‌دهد و از سرگیری آنها بیش از سایه‌ها به خودی خود اهمیت دارند، هر چند توضیح در باره خطوط در اینجا خاتمه پیدا نمی‌کند و مبحث تفسیر خطوط، گسترده‌تر و پیچیده‌تر از این‌ها است.

 

زارع نیستانک خاظر نشان کرد: کودکانی که رسم و نقاشی آنها با تناسب بر روی کاغذ رسم شده، کودکانی آرام هستند و کودکانی که فضا را بهتر از دیگران حس می‌کنند، دارای قابلیت درک بهتری هستند.

 

وی با اشاره به اینکه بکارگیری فضا نشان‌دهنده ارتباط و طریقه واکنش کودک و محیط اطراف وی است گفت: خارج شدن نقاشی از کادر کاغذ، می‌تواند نشان دهنده عقب‌ماندگی ذهنی، کمبود محبت، کمبود اعتماد به نفس و جلب توجه اطرافیان باشد.

 

این دکترای روانشناسی کودک در پایان یادآور شد: کودکان خجالتی و کمرو نیز در گوشه کاغذ و یا در قسمت محدودی از فضای کاغذ و یا بر روی کاغذ کوچکی نقاشی می‌کنند، زیرا در مقابل سطح کاغذهای بزرگ خود را گم می‌کنند و این نیز می‌تواند نشانگر عدم اعتماد و اطمینان به خود باشد.

 

 


کد مطلب: 27415

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27415/چگونگی-شناسایی-شخصیت-کودک-کمک-نقاشی

میگنا
  https://www.migna.ir